הרכבות ימשיכו לפעול בשבת עד סיום הלחימה, כנראה לא מעבר לכך: מלחמת "חרבות ברזל" גרמה לשינוי דרסטי בנושאים רבים בחברה הישראלית. אחד מהם הוא ההפעלה הקבועה של מספר רכבות מצומצם גם בימי שבת בארבעת השבועות האחרונים.
2 צפייה בגלריה
רכבת ישראל
רכבת ישראל
רכבת ישראל
(צילום: אלעד גרשגורן)
למעשה, בניגוד לתלונות על הגעת הכוחות לשטח בשבת השחורה, הרכבות היו מוכנות לפעולה בשלב מוקדם לאחר עבודת פינוי הצירים ובדיקת כל המסילות.
כעת, עם הידיעה הברורה שרכבת ישראל תפעיל את מערך הרכבות שלה גם בשבת הקרובה, ניתן לבחון האם הדבר יימשך מעבר לימי המלחמה? התשובות לכך מסובכות כצפוי.
בהנחיית שרת התחבורה מירי רגב, עם פרוץ המלחמה אושרה הפעלת הרכבת גם בסופי שבוע במתכונת של מספר רכבות לשעה בשיטת מלא וסע בין יום שישי ב-18:00 ולאורך כל הלילה. ובנוסף רכבות בתדירות של אחת לשעה בימי שבת בין 7:00 בבוקר ל-21:00 בערב. הרכבות עוברות בשעות המצוינות בין תחנות באר שבע מרכז לנהריה ועוצרות בדרך בתחנת נתב"ג, סבידור מרכז וחוף הכרמל.
2 צפייה בגלריה
מירי רגב מסיבת עיתונאים
מירי רגב מסיבת עיתונאים
שרת התחבורה מירי רגב
(צילום: עמית שאבי)
ההחלטה להפעיל את הרכבות נועדה בעיקר כדי לאפשר לחיילי מילואים ומפונים מבתיהם להשתמש ברכבת ככלי תחבורה יעיל ומהיר גם בסופי השבוע ולחוזרים מחו"ל בצווי 8, ואלו עשו זאת ללא תשלום. אך בשבועות האחרונים נראו גם רבים שרצו לעלות על הרכבת בשעות אלו שאינם נמנים על שלוש הקבוצות הללו ואף הם נסעו בחינם.
המצב החדש, ששובר את כללי הסטטוס קוו בכל הקשור להפעלת תחבורה ציבורית בשבת, נתן לתומכים ברעיון זיק של תקווה שגם בתום המלחמה הדבר יישאר כך. בכירים במשרד התחבורה אף ציינו בשבוע שעבר כי "ייתכן שאחרי המלחמה רק הרכבות הכבדות ימשיכו לפעול בפעילות מצומצמת בשבתות".
על פי מידע שהגיע לידי ynet ו-"ידיעות אחרונות", נכון לסוף השבוע האחרון ובניגוד לסופי השבוע שחלפו מאז תחילת המלחמה, פעלה רכבת אחת באופן רציף לשני הכיוונים. במהלך סוף השבוע האחרון השתמשו בשירות כאלף נוסעים.
גורמים ברכבת ישראל טענו היום (שני) כי ככל הנראה הסטטוס קוו ישוב ורכבות לא ימשיכו לפעול בשבת כפי שהיה נהוג בשבועות האחרונים. הסיבות לכך הן רבות, החל מהעובדה שהמעבר להפעלה בכל ימות השבוע יצריך את פתיחת הסכמי העבודה עם העובדים הקיימים ברכבת וגיוסם של עוד עשרות עובדים, מהלך שכבר בימים אלו נראה כלא פשוט. בנוסף, מעבר לפעילות של שבעה ימים בשבוע יקשה על הרכבת לבצע פעולות אחזקה מצילות חיים (שלרוב נעשות בשבתות).