אתמול, באחד הימים הקרים ביותר השנה, התעוררה רינה (55) כשהיא רועדת מקור אחרי שדירתה שוב נותקה מחשמל. במשך שעות ארוכות היא ישבה ללא חימום וחיפשה מישהו שיסייע לה בתשלום החשמל. רינה, כמו אזרחים רבים במדינת ישראל שמתמודדים עם קשיים כלכליים, משתמשת ב"טוקמן" - מונה תשלום מראש לשימוש בחשמל. בכל פעם שהוא מסתיים היא מוצאת עצמה ללא חשמל.
3 צפייה בגלריה
רינה
רינה
"כל הבוקר חיפשתי מישהו שיעשה מצווה ויטעין לי את הטוקמן". רינה
3 צפייה בגלריה
דליה
דליה
"היינו כמה שעות בלי חשמל עם תינוק בבית". דליה
כן, גם בישראל 2022 יש לא מעט אנשים שעדיין לא מסוגלים לשאת במעמסה הכלכלית של חימום בתיהם בימי החורף הקפואים. "אני כל הזמן חוששת, זה לחיות על הקצה", אמרה רינה אתמול. "אני נכה, חולה במחלת שרירים, וזה מאוד קשה להיות בתנאים האלה בקור. יש לי קשיים כלכליים, וכל הבוקר חיפשתי מישהו שיעשה מצווה ויטעין לי את הטוקמן. אבל גם אחרי שמצאתי לוקח זמן של בירוקרטיה, ועד אז אין לי חשמל בבית. אני מוצאת את עצמי במצבים שאני קפואה, ממש קפואה. אמרתי להם שאני אגיע למצב של היפותרמיה, למה אתם מחכים?
"בכל פעם אני מטעינה ב־200-250 שקל, שזה מה שיש לי, וזה מספיק לי לשבועיים וגם זה בגלל שאני שומרת: בקושי מדליקה חימום, יושבת בבית עם שמיכות כדי שהחשמל לא יתבזבז".
גם דליה (56) התעוררה אתמול בבוקר ללא חשמל. בימים אלה בנה, כלתה ונכדה התינוק נמצאים בדירתה והם חולים בקורונה, כך שאינם יכולים לצאת מהדירה, גם אם היא קפואה ללא חשמל. "יש לי נכות פיזית ונפשית ואני חיה מקצבת נכות של 3,000 שקלים לחודש", אמרה אתמול. "בסכום הזה אני צריכה לשלם שכירות, חשבונות, תרופות, אוכל, ולא נשאר הרבה כדי להטעין את טוקמן החשמל. בבוקר ניתקו אותנו והיינו כמה שעות בלי חשמל עם תינוק בבית. זה עצוב שהמצב ככה. השפלה מדרגה ראשונה. החיים פה מאוד יקרים והמדינה לא נותנת לך להרים את הראש מעל המים".
3 צפייה בגלריה
לירז
לירז
"הילדים שלי הולכים בחורף עם בגדים קצרים". לירז
( צילום: עמית שאבי)
מאז הקורונה איפשרה חברת החשמל ללקוחותיה להשתמש ב"קוד חירום", שימנע מצב שבו משפחות נשארות ללא חשמל. לאחרונה שירות זה הופסק, אך בחברת החשמל טוענים שהם מאפשרים אותו בימים קרים כמו אתמול.
"שיטת הטוקמן היא התחכמות שהומצאה לעניים ועניות על ידי חברת החשמל, כדי שחברת החשמל לא תיאלץ לחבר אותם לחשמל למרות שאין להם איך לשלם", אמרה אתמול כרמן אלמקייס-עמוס, מנכ"ל'ית שותפה בתנועת "שוברות קירות". אתמול העבירה "שוברות קירות" מכתב דחוף לחברת החשמל בדרישה לשנות את מדיניות ניתוקי החשמל לבעלי מונה נטען מראש. "זו שיטה רעה שמשאירה אותם שוב ושוב ללא חשמל ועוד בימים קפואים אלו", הוסיפה אלמקייס-עמוס. "אלפי משפחות חיות בחרדה קיומית שאולי מחר בבוקר לא יהיה חשמל בבית וזה דבר מטורף. חשמל היא זכות יסוד ונמשיך להיאבק למען זה יחד עם המשפחות".
לירז (44), אם חד-הורית לשישה, התעוררה גם היא אתמול לבית ללא חשמל. "נאלצתי לבקש מידיד שישים לי 250 שקלים, כדי שיהיה לנו חימום", סיפרה. "התעוררנו לקור מוות. החלון שלי שבור ונכנס ממנו קור כלבים ובמשך שעות לא יכולנו לחמם. זו תחושה נוראית שאת לא יודעת אם יהיה לך כסף לשלם חשמל. אני עושה הכל כדי שלילדים שלי יהיה מקרר מלא. הילדים שלי בחורף הולכים עם בגדים קצרים, עם נעלי ספורט, כי אין לי כסף לקנות להם בגדים. למה מגיע להם שיהיה להם קר? מסכנים. זה קשה מאוד כשלילדים שלך קר ואת לא יכולה לעזור להם".
מחברת החשמל נמסר: "במזג אוויר קיצון כפי שאנו חווים היום ניתנת הנחיה מראש לספק קודי חירום ללא גבייה מיידית לכל דורש. חברת החשמל מעמידה שני עובדים זמינים 24/7, חוץ ממוקד שירות הלקוחות, לטובת טיפול אישי פרטני ללקוחות בעלי קשיים כלכליים המוכרים לרשויות הרווחה. במשך קרוב לשנתיים, מאז פרוץ הקורונה, החברה סיפקה קודי חירום ללא מגבלה לכל דורש. בפועל, חובות הלקוחות לחברה תפחו לסכומי עתק בשל אי נקיטת אמצעי גבייה, חוב אשר בסופו של דבר הציבור כולו מכסה מכיסו. ככלל, מונה תשלום מראש לא מותקן בהכרח רק ללקוחות קבוצות רגישות, אלא אם כן הלקוח מצא שמדובר בפתרון המיטיב עימו בניהול יעיל של משק הבית וצריכת החשמל".