שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה השתתפה היום (שלישי) בכנס של האיחוד האירופי בנושא המשבר באוקראינה, שאותו יזם איגוד הארגונים היהודיים באירופה (EJA), והתייחסה בדבריה הן לצורך בקליטת הפליטים מהמלחמה, והן למאבק באנטישמיות. "על מדינות אירופה מוטלת האחריות להילחם באנטישמיות על כל סוגיה, במלוא העוצמה גם כזו המתחזה לאנטי-ישראליות", הכריזה.
בכינוס השתתפו חברי פרלמנט שגרירים מהאיחוד האירופי ודיפלומטים בכירים. תמנו שטה הוזמנה לכינוס בפרלמנט האירופי, שמקום מושבו בבריסל, כדי להסביר על הפעולות אותם ביצעה ומבצעת ישראל בכל הקשור למשבר ההומניטרי באוקראינה, חילוץ פליטים וקליטתם בישראל.
2 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה בכנס המיוחד של האיחוד האירופי
פנינה תמנו שטה בכנס המיוחד של האיחוד האירופי
תמנו שטה בפרלמנט האירופי, היום
(צילום: EJA)
השרה אמרה בהתייחסה לסוגיית הפליטים: "מדינת ישראל, מעצם היווסדה, הייתה מאז ומתמיד אומה שקלטה מהגרים ופליטים, כשרבים מהם הגיעו כפליטים לאחר מלחמת העולם השנייה, רבים מהם שרדו את השואה. למעשה, המהגרים והפליטים הם אלו שבנו את המדינה. גם בימים אלה יש מאמץ לאומי גדול ואנו המדינה בין המובילות בקליטת פליטים מחוץ ליבשת אירופה".
היא ציינה כי במבצע "עולים הביתה", לקליטת חירום של יהודי אוקראינה וסביבותיה, עלו לישראל יותר מ-25,000 עולים חדשים: "אבן יסוד בכל ממשלה בישראל היא חובתנו לסייע לעולים ולפליטים הזכאים להתאזרח על פי חוק השבות. אנחנו עובדים סביב השעון כדי לסייע בהתאקלמות בישראל".
על דברי השרה הגיב בהתרגשות נציב האיחוד האירופי למדינות השכנות אוליבר ולרי, ואמר כי ממש בימים אלה יש מאמץ של תורמים יהודים להציל אלפי פליטים יהודים ושאינם יהודים. הנציב הוסיף כי "אין תירוצים והאיחוד האירופי חייב להיאבק במתקפה הטרוריסטית נגד ישראל, וחייבים לעמוד איתנים לצידה".
שגריר אוקראינה לאיחוד האירופי, וסובולד צ'נצוב, אמר בכינוס: "המלחמה של רוסיה נגד אוקראינה גורמת למשבר הומניטרי לא רק באוקראינה אלא גם מתפשטת הרבה מעבר לגבולותינו. זה שינה את שרשראות אספקת המזון בעולם. מוצרים שאוקראינה לא תוכל לספק לשוק העולמי מעוררים תגובת שרשרת ומהווים איום על ביטחון המזון העולמי. זו הסיבה שהאינטרס של הקהילה העולמית הוא לעזור לאוקראינה לנצח במלחמה זו בהקדם האפשרי על ידי אספקת נשק והטלת עיצומים על רוסיה".
יו"ר משלחת הפרלמנט האירופי ליחסים עם ישראל, חבר הפרלמנט אנטוניו לופז-איסטוריז ווייט, אמר: "התוקפנות הצבאית והבלתי מוצדקת של רוסיה נגד אוקראינה מראה לנו עד כמה אורח החיים שלנו פגיע. העתיד שייך למי שמגן על הדמוקרטיה וזכויות האדם. לאירופה, לישראל ולעולם הדמוקרטי יש אחריות מוסרית לעמוד מול רוסיה. התמיכה באוקראינה היא תמיכה בזכויות אדם ל-44 מיליון אזרחיה ולכל אדם בודד בעולם החופשי אשר סומך עלינו שנשמור על ערכי החירות והדמוקרטיה".
יוזם הוועידה, יו"ר איגוד הארגונים היהודיים באירופה (EJA), הרב מנחם מרגולין, אמר: "מדינת ישראל מדינת ישראל הוקמה על ידי פליטים אשר רובם ברחו מהשואה או גורשו ממדינות ערב. אני רוצה לנצל את המעמד ולומר לכם חברי האיחוד, אסור להנציח את מעמד הפליטים. לא באירופה, בטח לא במזרח התיכון ולא בשום מקום אחר בעולם. פליטים צריכים לקבל סיוע אבל גם ובעיקר כלים ועידוד לקחת אחריות על עצמם, להמשיך את חייהם ולתרום מעצמם לטובת אחרים הזקוקים להם".