2 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג
יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג
(צילום: מוטי קמחי)
נשיא המדינה יצחק הרצוג יצא ביום שלישי לביקור ממלכתי ראשון בכהונתו וימריא לאוקראינה, בהזמנת הנשיא וולודימיר זלנסקי, שם ישתתף בטקס בינלאומי רשמי לציון 80 שנה לטבח בבאבי יאר, וכן יחנוך מרכז הנצחה עולמי עם זלנסקי ונשיא גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר. אל המשלחת יצטרפו גם השר זאב אלקין, הממונה על הדיאלוג עם אוקראינה וחברי כנסת נוספים.
במסגרת האירוע ייערכו בקייב סדרה של אירועים ממלכתיים, במעמד הנשיא האוקראיני, נשיא גרמניה ובשיתוף המרכז להנצחת השואה באבי יאר (BYHMC). המרכז שמוקם בימים אלו על מנת להנציח את סיפורם של 2.5 מיליון יהודי מזרח אירופה, מתוכם 1.5 מיליון מאוקראינה לבדה, אשר נרצחו ונקברו בקברי אחים סמוך לבתיהם.
הרצוג אמר לקראת ביקורו הראשון כי "חובה לחזור ולהזכיר את המאורע המחריד וללמוד את לקחו. המרכז להנצחת השואה בבאבי יאר הוא אתר חשוב בהנכחת הזיכרון הכואב, ובהצהרה שעלינו לשוב ולהצהיר יחד: לעולם לא עוד. הדרך היחידה לבניית הווה ועתיד שבהם זוועות ופשעים נגד האנושות לא ימצאו את מקומם, היא אך ורק בלימוד העבר ובו שואת העם היהודי ורדיפתו, בבחינת והגדת לבנך ולבתך. אני מברך על הזמנתו של הנשיא זלנסקי, ועל מחויבותו למלחמה באנטישמיות".
2 צפייה בגלריה
באבי יאר שואה השואה
באבי יאר שואה השואה
הטבח בבאבי יאר
את ביקורו יפתח הרצוג בהנחת זר בקבר החייל האלמוני ולאחר מכן ימשיך לטקס קבלת פנים בארמון הנשיאות, שם יתקבל על ידי משמר כבוד. בהמשך ייפגש עם נשיא אוקראינה והשניים יעניקו הצהרות לתקשורת. בשעות הערב יארח הנשיא את הרצוג לארוחת ערב ממלכתית. למחרת ינאם הרצוג בפני הפרלמנט האוקראיני וישתתף באירוע עם הקהילה היהודית. לאחר מכן ייפגש עם הנשיא הגרמני וימשיך לטקס ההנצחה. ביום חמישי בשעות הבוקר ישוב הנשיא הרצוג לישראל.
בשנה האחרונה הוקמו בבאבי יאר כמה אנדרטאות זיכרון כחלק מהקמת מתחם חדשני ורחב היקף במקום. את הקמת המרכז מלווים אישי ציבור ומנהיגים מרחבי העולם, ובראשם נתן שרנסקי המשמש כיו"ר מועצת המנהלים של המרכז.