"בחיים לא חשבתי שאחווה הדרה ממקומי על היותי אישה, ועוד שתהיה לזה לגיטימציה בתחבורה ציבורית כמו רכבת ישראל", מתארת רוני אוחיון (24).
אוחיון, ספורטאית לקוית ראייה שייצגה את ישראל במשחקים הפראלימפיים בריו ובטוקיו כחלק מנבחרת הכדורשער, עלתה בחודש שעבר על הרכבת, יחד עם כלב נחייה שמלווה אותה כלקוית ראייה. היא ביקשה לשבת באחד מארבעת המקומות השמורים לאנשים עם מוגבלות - אך סורבה, והופנתה על ידי הפקח של הרכבת לשבת עם כלבה במעבר.
2 צפייה בגלריה
רוני ברכבת מול הגבר שסירב לאפשר לה לשבת לידו
רוני ברכבת מול הגבר שסירב לאפשר לה לשבת לידו
"לו מותר לתפוס ארבעה מקומות כי אסור לו לשבת ליד נשים". רוני וכלבה יושבים במעבר, מול הגבר שסירב לאפשר להם לשבת
(צילום: ישראל חופשית )
"באחד המושבים ישב אדון לצד שלושה מקומות שאמורים היו להיות פנויים", היא משחזרת. "אבל האדון הניח את קב ההליכה שלו על שניים מהכיסאות ולא הסכים שנשים ישבו לידו בכלל. הסתכלתי על הפקח ושאלתי מה עושים, והוא אמר שאני צודקת, אבל יכולה לשבת במעבר עם הכלב שלי. הסברתי לו שאם אשב שם אחסום את המעבר, ובנוסף יש אנשים שפוחדים מכלבים וזה יפריע להם. הוא הסביר לי שהאדון לא רוצה שישבו לידו נשים".
"אסור לי לשבת במושב למרות שהמושב פנוי ואני זכאית לשבת בו רק כי אני אישה", היא מוסיפה. "אני צריכה לגרום לאנשים לעבור באי נוחות בין קרונות, כשלו מותר לגרום לי לאי נוחות, לו מותר לתפוס ארבעה מקומות כי אסור לו לפי האמונה שלו לשבת ליד נשים. במדינה חופשית, דמוקרטית וליברלית, מותר לך לקיים את אורח חייך איך שבא לך, כל עוד אתה לא כופה את האמונות על ציבור אחר, בייחוד, לשם הדיון, בתחבורה ציבורית כמו רכבת ישראל".
יחד עם תנועת "ישראל חופשית" פנתה רוני במכתב דרישה לחידוד הנחיות לרכבת ישראל. "אין ולא יכולה להיות מחלוקת כי הפעולות שננקטו על ידי האדם שניסה למנוע ממרשתנו לשבת במקום המיועד לאנשים עם מוגבלויות ברכבת, שגובו על ידי הפקח מטעם רכבת ישראל, הינן פסולות ואסורות באופן לפי הדין", נכתב.
"בנסיבות המתוארות לעיל, ובהתאם לדין וההלכה הפסוקה, היה על הפקח להבהיר לאדון שהשתלט על ארבעה כיסאות כי הוא אינו רשאי לאסור על נשים לשבת לידו, ולאפשר למרשתנו להתיישב במקום חפצה, המיועד ושמור לאנשים עם מוגבלויות. שאלת ההפרדה בין גברים ונשים בתחבורה הציבורית נדונה זה מכבר בפני בית המשפט העליון. בית המשפט קבע במפורש כי הפרדה מגדרית כפויה, על מי שאינם חפצים בה, הינה אסורה ומהווה אפליה פסולה".
2 צפייה בגלריה
רוני אוחיון
רוני אוחיון
רוני אוחיון וכלב הנחייה שלה
(באדיבות רוני אוחיון )
קטיה קופצ'יק מ"ישראל חופשית" אמרה: "התופעה המטרידה שבמסגרתה נותנים לגיטימציה למי שלא מעוניין בנוכחותן של נשים לצדו, אם זה ברכבת או בכל מקום אחר, היא תמרור אזהרה ענק, שאנחנו דוהרים לעברו בלי מעצור. הדרת נשים והאפליה הבוטה כלפיהן נמצאת בכל מקום - מהצבא, דרך תחבורה ציבורית ועד בתי המרקחת. אסור לנו כחברה להתבלבל ולבקש 'שיכבדו'. אין שום כבוד בהתנהגות מבזה של אותו אדון שלא מעוניין לשבת ליד אישה או ילדה ולא בהתנהלות פקח, שבפירוש ביצע עבירה על החוק. אנו מצדיעים לנשים כמו רוני שלא נותנות לנורמות קיצוניות והכניעה להן להכתיב את מקומן במרחב הציבורי. נמשיך ללוות את המקרה, וננקוט בכל האמצעים על מנת שהדבר הזה לא יחזור על עצמו".
מרכבת ישראל נמסר: "צר לנו על חוויית הנסיעה שאותה מתארת גברת אוחיון. מנכ"ל רכבת ישראל שוחח עימה באופן אישי בכדי להתנצל על האירוע, והבהיר לה כי זכותה לשבת בכל מושב שתבחר, ופירט בפניה את הצעדים שיינקטו על מנת שמקרים אלה לא יישנו. יודגש כי לכל נוסע שרכש כרטיס נסיעה כחוק זכות לשבת בכל מקום ישיבה שבו הוא חפץ, בהתאם להוראות החוק. בעקבות המקרה המתואר אנחנו נוודא כי הנחייה זו מודגשת באופן קבוע לכל צוותי השירות ברכבת".