לא פחות משמונה מוקדי שריפה אותרו היום (שישי) במרחב שמורת הטבע פארק הירדן, שהוכרזה כשמורת טבע רק בשנה שעברה. כוחות גדולים של כבאות, מטוסי כיבוי וקק"ל נלחמו במשך שעות באש, והערב השיגו שליטה על השריפה הגדולה.
12 צוותי כיבוי פעלו במקום במוקדים השונים. מטיילים פונו מהאזור וכביש 87 נחסם למשך שעות מצומת אלמגור לצומת גמלא. בשל השריפה, הורגשו שיבושים באספקת החשמל, בעיקר בצפון מזרח הכינרת ובדרום רמת הגולן. לפי ההערכות של קק"ל, נשרפו לפחות 50 דונם. בכבאות אמרו כי "נגרם נזק לערכי טבע רבים".
לדברי חקלאי באזור, מאז הוכרז השטח כשמורת טבע נעשות בו פעולות אכיפה נגד רועים בלתי חוקיים ומסיגי גבול שזועמים על כך. בשנים האחרונות אירעו לדבריו כמה אירועי הצתות מכוונות באזור, בעיקר על רקע סכסוך על שטחי מרעה.
3 צפייה בגלריה
שריפה באזור פארק הירדן
שריפה באזור פארק הירדן
האש בשמורת הטבע
(צילום: דוברות כבאות והצלה)
3 צפייה בגלריה
שריפה באזור פארק הירדן
שריפה באזור פארק הירדן
הכבאים סיפרו על "שריפה גדולה ומורכבת"
(צילום: דוברות כבאות והצלה)
3 צפייה בגלריה
שריפה באזור פארק הירדן
שריפה באזור פארק הירדן
(צילום: דוברות כבאות והצלה)
שטחה של שמורת הטבע פארק הירדן כעשרת אלפים דונם, והיא משתרעת מגשר בנות יעקב ועד לצפון הכנרת. זהו הקטע היחיד שבו הירדן נשאר באופיו ובנופו הטבעי. מצפון לו הירדן הוא למעשה רשת של תעלות, ומדרום לכנרת הוא מתועל בחלקו וסכור, וכמעט לכל אורכו הוא גם מזוהם. לקטע הטבעי היחיד הזה של הירדן יש חשיבות אקולוגית רבה, לצד חשיבותו הלאומית והבינלאומית בשל מעמדו בהיסטוריה ובמסורת העמים.
"בימי שישי, לפני שהאזור הזה הפך לשמורת טבע, הוא היה מגרש משחקים של ג'יפים וטרקטורונים שחפרו והרסו שטחים", סיפר לפני כשמונה חודשים הפקח נעם רווח, שאחראי על אזור הגליל העליון ברשות הטבע והגנים. הוא הוסיף אז כי "האתר גם סבל משוד עתיקות לפני חמש שנים, לאחר שמישהו שרצה לוח בזלת מאוד מיוחד גנב שניים כאלה מפה".
הוא ציין כי "שמורת טבע פארק הירדן חיכתה יותר מ-30 שנה עד שהכריזו עליה". היא כוללת את כל תוואי הירדן ההררי: "יש פה יער ופארק טבעיים של שיזפים, אלונים ואלות, וגם אקליפטוסים שהם לא טבעיים למקום - ולכן זה נקרא 'פארק הירדן'. הירדן ההררי הוא מסדרון אקולוגי מהחשובים בארץ. יש בו צמחים נדירים ובעלי חיים בסכנת הכחדה - זאבים, צבועים, גיריות, דורבנים, ציפורי שיר".
פורסם לראשונה: 18:18, 04.08.23