בית המשפט המחוזי בבאר שבע הרשיע את ד"ר גיורא פראף פרי (70) ברצח אשתו אסתר אהרונוביץ' (70). למרות שבסוף שנת 2019 הוגש נגד פראף פרי כתב אישום בגין רצח בנסיבות מחמירות, בית המשפט החליט להרשיע אותו בעבירה של רצח בכוונה. זאת לאחר שירה בה למוות במושב תלמי אליהו, שבמועצה האזורית אשכול, באותה השנה.
את הכרעת הדין כתב השופט אלון אינפלד, ואליה הצטרפו השופט אריאל חזק וראש הרכב השופטים אריאל ואגו. אינפלד קבע כי מומחים בדקו את גרסת ההגנה, ושהמדינה הוכיחה את עובדות כתב האישום. "לא נמצאה סיבה שלא להסיק את המסקנה המתבקשת כי הנאשם רצח את המנוחה בכוונה. אין לדעת מה בדיוק קרה בחדר, מה בדיוק נאמר ומה עשו", מסר. יחד עם זאת, קבעו השופטים כי לא מדובר בהוצאה "קרה" להורג, ואי אפשר לשלול את האפשרות שמדובר ברצח ספונטני. השופט ציין כי יש ספק לגבי הנסיבות המחמירות.
4 צפייה בגלריה
ד"ר גיורא פראף-פרי בבית המשפט המחוזי בבאר שבע
ד"ר גיורא פראף-פרי בבית המשפט המחוזי בבאר שבע
גיורא פראף פרי בבית המשפט, הבוקר
(צילום: חיים הורנשטיין)
לפי כתב האישום, אהרונוביץ' החלה בנקיטת צעדים נגד בעלה על רקע סכסוך כספי. עוד נכתב כי "עת שהה הנאשם בחו"ל במשך כ-10 ימים שקדמו לרצח, העבירה המנוחה את חפציו מחדרם המשותף לחדר אחר בבית, וכן הסתירה את האקדח שהחזיק בבית ברשיון. כשחזר פראף פרי מחו"ל הודיעה המנוחה לנאשם שתחזיר לו את האקדח רק כשיעזוב את הבית".
ב-3 בנובמבר 2019 יצא שליח ממשרדו של עורך דין שטיפל בעניינם של השניים למסור לפראף פרי הזמנה לדיון בבית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע. בכתב האישום נכתב כי עקב העובדה שחששה מתגובתו כשיראה את ההזמנה לדיון, ביקשה אהרונוביץ' מהשליח שאמור היה למסור את ההזמנה לידי הנאשם כי יצלצל אליה שני צלצולים בטלפון הנייד וינתק את השיחה, כדי שתצא מהבית בעת מסירת ההזמנה.
אהרונוביץ' אף פנתה לכלתה וסיכמה עימה שתמתין בקרבת ביתה בזמן שהשליח אמור להגיע, על מנת שתוכל לבוא לעזרתה, במידת הצורך. באותו היום, מעט אחרי השעה 17:40, בזמן ששהו בני הזוג בבית, נטל פראף פרי את האקדח וירה ממנו לעברה חמישה כדורים. באישום צוין כי שני כדורים כוונו לעבר ראשה, והכדור השלישי פגע בידה. לאחר הירי נמלט הנאשם במכוניתו והותיר את אשתו מתבוססת בדמה על הרצפה.
4 צפייה בגלריה
אסתי אהרונוביץ' שנרצחה על ידי בעלה הפרופסור גיורא פרי
אסתי אהרונוביץ' שנרצחה על ידי בעלה הפרופסור גיורא פרי
אסתר אהרונוביץ'
בחודש יוני 2021 עלה פראף פרי לדוכן העדים וגולל את גרסתו לגבי השתלשלות האירועים. הוא טען כי ביקש לעזוב את ביתם המשותף לאחר שאשתו דרשה להיפרד ממנו. הגרסה של פראף פרי, שלפיה נפלט כדור מאקדחו במהלך מאבק ביניהם, נסתרה על ידי עדי התביעה, שכן אהרונוביץ' נורתה פעמיים בעורפה כשהיא שוכבת על הבטן.
פראף פרי שחזר את אירועי היום שבו נמצאה אשתו מוטלת ללא רוח חיים, כשהיא ירויה ומתבוססת בדמה: "חלק מהמזוודות היו ברכב. אסתר לא הייתה בבית, היא הגיעה בארבע או חמש ואמרתי שאני רוצה לעזוב את הבית, שאני לא רוצה לחיות באווירה כזו". לדבריו, אקדח הוולטר שהוא החזיק ברשיון כעשור נשאר בבית. הוא שיתף: "הלכתי אחריה לחדר השינה בצורה הכי תמימה שיש. לפתע היא הוציאה את האקדח וראיתי שמשהו לא בסדר. ביקשתי ממנה שתביא לי אותו. היא נופפה בו ושאלה: 'איך זה מרגיש עכשיו, כשהכוח אצלי?''".
בשלב זה, לדברי פראף פרי, הוא אמר לאשתו: "תיזהרי, זה לא משחק". בהמשך הוא סיפר כי "אחרי שתי שניות נפלטת ירייה. רצתי וניסיתי למשוך את האקדח. היא מושכת - ואני מושך. זה היה כמו סרט בלהות. שמעתי עוד יריות ונכנסתי לפאניקה והלם. זו סיטואציה שלא רציתי להיות בה. ראיתי אותה נופלת". לאחר מכן, הוא הסביר כי לקח תיק עם תרופות ונכנס לרכבו: "חשבתי לתת לעצמי כדור בראש. עצרתי את האוטו ושתיתי שלוש קופסאות כדורים - שתיים של כדור הרגעה וכדור שינה ועוד כדור שמוריד את הדופק. לצערי הרב זה לא קרה. מצאו אותי. הדבר הבא שאני זוכר הוא שהתעוררתי בסורוקה".
4 צפייה בגלריה
מעיין נגיד ביתה של הנרצחת אסתר אהרונוביץ'
מעיין נגיד ביתה של הנרצחת אסתר אהרונוביץ'
בתה של אהרונוביץ': "מדובר ברצח בכוונה תחילה"
(צילום: חיים הורנשטיין)
בתה של אהרונוביץ', מעיין נגיד, אמרה הבוקר בתגובה להרשעה כי "אנחנו עדים היום לסיבה שבגללה נשים במדינת ישראל ממשיכות להירצח על בסיס יומי וחודשי. זו תופעה בינלאומית, והיא לא תיפסק אם אלה התשובות שנקבל בבית המשפט, אם הכרעות הדין ייראו ככה. לא היה פה שום צל של ספק שמדובר ברצח בכוונה תחילה ובשקילה. הוא ניסה לרצוח אותה חודשיים לפני הרצח ונופף באקדח. הוא היה צלול בדעתו, תכנן לרצוח אותה, הכין דרכונים וכסף במטרה לברוח. אם זו לא הכנה מוקדמת אני לא יודעת מה כן".
נגיד שיתפה כי "אני מרגישה מושפלת. בא לי לצרוח בשביל כל הנשים היום במדינת ישראל שסובלות מאלימות. למדנו שרצח יכול להתרחש בכל משפחה, בכל מעמד סוציו אקונומי, אצל כל אחד. זה יכול להיות בעל רופא, מהנדס או שוטר. יכולה להיות שליטה ואובססיביות, בלי אלימות פיזית, וזה יסתיים ברצח. אני מקווה שכל המדינה תקום על הרגליים. אין עונשים מחמירים לרוצחים וזה רק נותן להם לגיטימציה. לא יעלה על הדעת שהוא לא יורשע ברצח בנסיבות מחמירות. אין לי הסבר".
בית המשפט קבע אמנם כי יש ראיות לא מעטות שמהן ניתן להסיק תכנון או החלטה מראש לרצוח - ביניהן, העובדה שהנאשם החזיק באקדח בעת ויכוח ביניהם בעבר, העובדה שנטל עמו דרכונים וכסף רב, והעובדה שבשיחה טלפונית של המנוחה עם חברתה, דקות אחדות לפני הירי, היא נשמעה רגועה ולא היה ויכוח ביניהם.
4 צפייה בגלריה
הרחוב ביישוב תלמי אליהו
הרחוב ביישוב תלמי אליהו
זירת הרצח במושב תלמי אליהו
אולם, נקבע כי המאשימה לא הצליחה להוכיח מעבר לספק סביר שהירי לא היה ספונטני, עקב ויכוח שהתגלע או אירוע אחר. עוד נקבע כי אין נתון המלמד חד משמעית על תכנון מראש. הנתונים מזירת הירי (ובהם העובדה שחלק מהיריות החטיאו) ואופן בריחת הנאשם מהאזור (כשהשאיר חלק מהציוד הארוז שלו בבית), מלמדים לכאורה דווקא על רצח ספונטני.
לפיכך, נדחתה הטענה בדבר "נסיבות מחמירות" והנאשם הורשע בעבירת "רצח בכוונה", שעונשה המירבי הוא מאסר עולם.
ארגון נרצחים ונרצחות מסר: "הוכינו בכאב נוכח אי הרשעתו של גיורא פרי שרצח את אשתו אסתי אהרונוביץ' ז"ל ברצח בנסיבות מחמירות. ההחמצה הגדולה של הרפורמה בעבירות המתה היא אי הכללת רצח נשים על ידי בני זוגן ברשימת הנסיבות המחמירות. ההחמצה מאפשרת להקל בעונש של רוצחי נשים ולא לגזור מאסר עולם חובה, כפי שמתחייב בנסיבות מחמירות. אם רצח של חסרי ישע נכלל במסגרת הנסיבות המחמירות, יש להביא בחשבון גם את הנשים בסיטואציות האלה".