ב-7 באוקטובר, בשעות אחר הצהריים, בזמן שכוחות הביטחון נלחמו במחבלים שחדרו ליישובי העוטף, פורקה הבמה בצומת קפלן בתל אביב. מדובר בבמה שעליה היו אמורים לנאום באותו ערב שורה ארוכה של נואמים בהפגנה השבועית נגד המהפכה המשפטית. שלושה חודשים וחצי לאחר מכן, נדמה שהמחאה חוזרת, אמנם בשינוי צורה - לא מחאה נגד המהפכה המשפטית, אלא נגד מדיניות הממשלה. נדמה כי כל השחקנים המרכזיים שוב מחממים מנועים, השאלה היחידה אינה האם היא תשוב, אלא מתי?
בשבועות האחרונים היו ניצנים ראשונים של המחאה שוב ברחובות, בדמות כמה הפגנות נגד הממשלה של "בחירות עכשיו", קואליציה של גופי מחאה, שפועלים יחד עם משפחות שנפגעו במתקפת הטרור הרצחנית של חמאס. למרות שהיא מתקיימת כבר כמעט חודשיים, רק ההפגנה האחרונה עלתה לכותרות בשל עימותים קשים עם המשטרה, שכללה גם את מעצרם של חמישה מפגינים.

"שבנו להפגין לאחר שהגיעו אלינו משפחות שכולות ומשפחות של חטופים, שביקשו להפגין ולהשתמש בידע שלנו להרמת מחאה", סיפר גורם במחאה. לטענתו, ההפגנות הללו לא הקדימו את זמנם. ״ברגע שראינו שיש פוליטיקה במלחמה, כמו העברת תקציבים לא נכונה והיחס או יותר נכון אי היחס שהמשפחות השכולות ומשפחות החטופים מקבלים מהממשלה, החלטנו להגביר קצב. הרגשנו אחריות להגיד - 'יש פה אנשים שאיבדו הכול, איפה הממשלה? היא הפקירה אותנו ומגיע לנו ממשלה שרואה את אזרחיה ולאט לאט זה התגלגל. הרגשנו צורך לצעוק - תנו לעם לבחור ותחזירו את המנדט".
בזמן שאלו שבו לרחוב, השחקנים הראשיים במחאה - ״כוח קפלן״ ומחאת המילואימניקים נשארו כמעט דוממים עד השבוע. ביום שלישי רמזו ב"כוח קפלן" כי אם הפוליטיקאים לא יחתרו לבחירות הם ישובו להפגין. זה קרה באמצעות קמפיין שדורש בחירות, תחת הסיסמה: "דרעי, בני וגדי - אל תגררו אותנו שוב לרחוב, תקבעו מועד לבחירות״. יממה לאחר מכן יצאו לוחמי כיפור למחאה חדשה. הם מזהירים כי ייתכן שישובו לרחובות בקרוב.
באופן רשמי במחאת קפלן תולים את החזרה לרחוב בהחלטות הממשלה. "זה לא נכון למדינה שיהיו עכשיו הפגנות", אמרו שם באופן רשמי". עם זאת, הם הוסיפו איום מפורש: "אם לא ייקבעו תאריך מוסכם לבחירות, הם יגררו אותנו לרחובות. מגיע לעם לבחור את נבחריו מחדש. אם יגררו אותנו לרחובות - נהייה שם. אבל עוד לא הגיעה השעה לחזור לרחובות".
4 צפייה בגלריה
עימותים ועצורים בהפגנה נגד הממשלה בתל אביב
עימותים ועצורים בהפגנה נגד הממשלה בתל אביב
עימותים ועצורים בהפגנה נגד הממשלה בתל אביב במוצ"ש
(צילום: REUTERS/Tyrone Siu)
יחד עם זאת גורמים בכירים במחאה אמרו השבוע ל-ynet כי לא מן הנמנע שהם ישובו להפגין בקרוב. ״התחושה היא שבשבועות הקרובים הולכת להיות התבהרות בעניין החטופים לכאן או לכאן ואז נחליט. העובדה שהממשלה הנוכחית הפכה את חלקי מרבדי המלחמה לפוליטיים, בין היתר בכנס המיותר ההוא לחזרה להתיישבות בעזה, כמובן שמקרבת את הרגע שבו נחליט לשוב לרחובות".
בקרב ארגון המחאה ״אחים לנשק״ טענו השבוע כי הם כלל לא מתכוונים לשוב לרחובות בזמן הקרוב. בימים האחרונים הם אמנם עלו בקמפיין חוצות שטוען ש״ישראל תהיה יותר באחריות - אחים לנשק התקווה״, אך גורמים במחאה טענו כי אין זה מצביע על חזרה שלהם לרחובות. בארגון שהפעיל חמ״ל החל מ-7 באוקטובר, שטיפל במה שהמדינה לא טיפלה בו, מספרים כי שאיפתם אינה להפגין, אלא לשפר את ישראל דרך מעשים.
בכיר בארגון אמר ל-ynet כי המחאה השתנתה: "המשימה שלנו היום היא לאחד את העם, שברובו רוצה אחדות. הראינו בארבעת החודשים האחרונים כיצד אפשר לעשות את זה. אנחנו לא רוצים לחזור לרחובות, כי חזרה לרחובות היא אמצעי ואנחנו עוסקים כרגע באידיאולוגיה והיא לשנות את המדינה דרך סיוע בשטח".
4 צפייה בגלריה
אחים לנשק
אחים לנשק
חמ"ל אזרחי של "אחים לנשק"

נצ"מ במשטרה: "חסימת כבישים באופן עקרוני היא לא לגיטימית"

בזמן שאנשי המחאה מתלבטים אם לחזור להפגנות, במשטרת תל אביב נערכים לכל תרחיש. זו כמובן משטרה אחרת מתקופת ההפגנות הקודמת, אחרי ההדחה של ניצב המחוז עמי אשד, שנקט בגישה מתונה יחסית למפגינים, כעת מי שמנהל את הגזרה הוא ניצב פרץ עמר, שמונה בעקבות המתחים הפוליטיים בין אשד לשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר.
מי שנמצא בתפקיד מרכזי במחוז שעובר שינויים רבים הוא ניצב משנה יחיאל בוהדנה, קצין אגף מבצעים ואחד מהדמויות המשמעותיות בהנהגת המשטרה במחוז. בוהדנה, ששימש בתפקיד גם בתקופת ניצב אשד, מציע פרספקטיבה ייחודית על הדינמיקה המשתנה במחוז.
ניצב משנה בוהדנה סבור כי אין שינוי במדיניות של שני הניצבים. "אין שינוי - לא באחיזה, לא בתפיסה, לא בעקרונות, לא במדיניות ולא בהוראות לשוטרים", הוא אמר. "אני יכול להעיד, כמי שליווה את המחאות אז ומי שמלווה היום. העקרונות המבצעיים הם אותם עקרונות: תיאום, סנכרון, הידברות, סיוע, אבטחה וטיפול בהפרות סדר".
4 צפייה בגלריה
הפגנה לשחרור החטופים בתל אביב
הפגנה לשחרור החטופים בתל אביב
מפגינים חוסמים את נתיבי איילון בשבוע שעבר
(צילום: יובל חן)
על המחאות כיום, שבהן גם כן חוסמים מפגינים את נתיבי איילון, הוא אמר: "נכון להיום אנחנו לא נמצאים באותו סדר גודל של מחאות, שהיו לנו עם המחאות של הרפורמה המשפטית. אלו מחאות הרבה יותר קטנות ויכולת התגובה שלנו היא הרבה יותר משמעותית".
על חסימות הכבישים במהלך ההפגנות, אמר נצ"מ בוהדנה: "חסימת כבישים באופן עקרוני היא לא לגיטימית. אלא אם היא מתואמת ונעשית לזמן קצר. צריך לזכור שעצם חסימת כביש מונעת מאנשים לנהל את השגרה שלהם, מונעים מהם להגיע מנקודה לנקודה. בתוך קבוצת האנשים שאני מדבר עליה יש את כוחות הביטחון וההצלה, שצריכים להגיע לסייע ולטפל וזה חלק מהבעיות שאנחנו מתמודדים איתם, בעיקר בחסימות לא מתוכננות. אנחנו מכירים את התמונות שהיו - של אמבולנסים עם פצועים שתקועים על איילון".
4 צפייה בגלריה
הפגנה הפגנת נגד ה מהפכה רפורמה משפטית ב תל אביב קפלן  מוחים הפגנות מפגינים מחאה
הפגנה הפגנת נגד ה מהפכה רפורמה משפטית ב תל אביב קפלן  מוחים הפגנות מפגינים מחאה
כך נראתה אחת ההפגנות בקפלן לפני המלחמה
(צילום: יריב כץ)
נצ"מ בוהדנה התייחס גם לאתגרים החדשים שאיתם מתמודדת המשטרה בימים אלה. "אנחנו נמצאים בתקופת מלחמה ואנחנו עוסקים בכל הנושא שקשור לביטחון שוטף", הוא אמר. "המשמעות היא שאנחנו משקיעים את מירב האנרגיות וכוח האדם במניעה ובאיתור חשודים פוטנציאלים, שיכולים לעשות פיגועים במתווים שונים. יש לנו לא מעט התרעות על ניסיונות או התארגנויות לביצוע פיגועים כללים ובטח במחוז תל אביב. אין ידיעה קונקרטית. אבל יודעים ששוהים בלתי חוקיים מתארגנים לבצע פיגועים ותל אביב היא יעד מוגדר".
למרות שהפגנות גדולות - שבהן השתתפו רבבות בני אדם - הוקפאו מאז מתקפת הטרור, נצ"מ בוהדנה סבור כי הן יחזרו. "אנחנו במחוז תל אביב מבינים שכנראה השנה נמצא את עצמנו בתוך מחאות מורכבות, מאתגרות ועם לא מעט אמוציות. כחלק מתוכנית העבודה שלנו בנינו ב'איום הייחוס' מענה לאירועים של מחאות גדולות והפרות סדר ואנחנו נערכים לזה", הוא אמר.