3 צפייה בגלריה
ארקדי פרצ׳נקו
ארקדי פרצ׳נקו
ארקדי פרצ'נקו. "עד עכשיו ראיתי את הנין רק בטלפון"
(צילום: תומר שונם)
שורד השואה ארקדי פרצ'נקו לא האמין שגם בגיל 92 ייאלץ פעם נוספת להימלט על חייו ממלחמה ומתופת. הפרטיזן לשעבר, ששרד בזכות אומץ ליבו את השואה, חולץ השבוע מאוקראינה בחסות הסוכנות היהודית והתאחד אתמול (חמישי) עם משפחתו. "אפילו בסיוטים הקשים ביותר שלי לא דמיינתי שהאירוע המרגש הזה יתרחש בתנאים כל כך נוראיים", אמר ארקדי. עכשיו הוא מקווה שהמלחמה באוקראינה תהיה גם האחרונה שיחווה בחייו.
ארקדי הוא אלמן עם שתי בנות, שאחת מהן חיה בגרמניה והשנייה בישראל. כשהחלה המתיחות עם רוסיה, שתיהן הפצירו בו לעזוב את המדינה ולעבור לגור לצידן, אבל הוא חשש לשנות את הרגליו. עם פרוץ המלחמה, ארקדי נאלץ לברוח מההפגזות הקשות של הצבא הרוסי על זאפוריז'יה, עיר מגוריו. ארקדי נקלט במתקן הפליטים שמפעילה הסוכנות היהודית בעיירה טרוסקבץ סמוך ללבוב, ומשם הועבר למרכז העלייה בפולין. אתמול הוא המריא ארצה בטיסת חילוץ של הסוכנות היהודית מוורשה, וזכה לחבק את משפחתו – הבת אינה, הנכדה והנין שנולד רק לפני שבעה חודשים, אותו פגש לראשונה.
3 צפייה בגלריה
ארקדי פרצ׳נקו
ארקדי פרצ׳נקו
"תחושת הקלה". פרצ'נקו יחד עם בתו, אינה
(צילום: תומר שונם)
כשפרצה מלחמת העולם השנייה, ארקדי התגורר עם הוריו ואחיו בעיירה הבלארוסית קרסנופוליה. כשהגרמנים הגיעו גם לשם, אביו גויס לצבא, ואימו נמלטה איתו ועם אחיו. לאחר שברחו, המשפחה נחצתה לשניים פעם נוספת, כאשר ברגע נורא אחד הופגז גשר שאותו חצו. האם והאחים הצליחו לעבור, אך ארקדי נשאר מאחור. הוא שוטט במשך מספר שבועות לבדו ביערות, עד שנתקל בפרטיזנים שצירפו אותו לפעולות שלהם, למרות שהיה רק בן 11. כשהסתיימה המלחמה, ארקדי מצא את אימו ואת אחיו ששרדו את השואה, והם התיישבו בזפוריז'יה באוקראינה, שם חי עד הפלישה הרוסית.
אחרי הדרך הארוכה, ארקדי מצא סופסוף מנוחה אצל משפחתו באשקלון. "אני מאושר ששרדתי גם את המלחמה הזו, ומודה לסוכנות היהודית שסייעה לי במסע הארוך הזה עד הגעתי לישראל", אמר ארקדי. "מזמן תיכננתי לעלות ארצה ולחיות כאן לצד הבת שלי, הנכדה והנין שאותו ראיתי עד עכשיו רק דרך מסך הטלפון". בתו של ארקדי, אינה, הוסיפה שאחרי ימים ארוכים של מתח ודאגה גם היא תוכל להירגע. "זו תחושת הקלה ענקית שהוא כאן איתנו בישראל וכבר לא נמצא בסכנת חיים. עכשיו הוא יגור איתי באשקלון, ונוכל לדאוג לו לכל מה שהוא צריך", סיפרה אינה.
3 צפייה בגלריה
ארקדי פרצ׳נקו
ארקדי פרצ׳נקו
(צילום: תומר שונם)
יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית ויו"ר הסוכנות היהודית בפועל, יעקב חגואל, בירך את ארקדי עם עלייתו ארצה, והוסיף כי יש לעלייה גם משמעות סמלית. "סיפור הצלתו על ידי הסוכנות היהודית, והאיחוד המרגש שלו עם בני משפחתו בארץ, הם פרק נוסף ובעל משמעות ייחודית במסע החיים שלו, ששזור בהיסטוריה של העם היהודי", אמר חגואל.