אחרי שסירב במשך חודשים ארוכים, שר המשפטים יריב לוין הודיע לבג"ץ כי החליט לכנס את הוועדה לבחירת שופטים בתוך 15 יום.
בהודעתו שהועברה לבג"ץ כתב לוין כי הוא "סבור שבעת מלחמה אין מקום לעסוק בנושאים שבמחלוקת, לרבות בנושא הליכי מינוי שופטים. בהתאם, השר יכנס את הוועדה בתוך 15 יום, ויביא בפני הוועדה החלטות שיש לגביהן הסכמה רחבה".
לקריאת ההודעה המלאה - לחצו כאן
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
לוין
(צילום: EPA/GIL COHEN-MAGEN/Pool )
הכותרת
חולם על בתים בלי ממ"ד | היום שאחרי המלחמה עפ"י חיים ילין
20:38
עד כה אין הסכמה על בחירת נשיא בית משפט עליון חדש, לאחר פרישתה של אסתר חיות ומינויו של עוזי פוגלמן לממלא מקום - אף שהשופט יצחק עמית היה אמור להיבחר לפי שיטת הסניוריטי. לפי כל ההערכות, גם על בחירת שופטי עליון אין כרגע הסכמות. קיימת הסכמה על מינוי "שופטים עמיתים" - כאלו שיצאו לגמלאות ויוארך המינוי שלהם - אבל אלו מקילים רק בקצת על העומס.
בכל מקרה, לא ברור למה התכוון לוין בדבריו על הגעה להסכמות. החוק קובע כי שלאחר שכונסה הוועדה, סדר היום של דיוניה ועבודתה ייקבעו על ידי הוועדה עצמה, ברוב קולות. השר לוין לא יכול לקבוע שהוא יביא לוועדה לבחירת שופטים רק דברים "שיש לגביהם הסכמה רחבה", מאחר שאין בחוק מעמד מיוחד אופרטיבי לשר המשפטים מעבר ליכולתו לכנס אותה.
יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, הגיב: "שר המשפטים לוין קיבל החלטה ממלכתית ונכונה לכנס את הוועדה לבחירת שופטים. זהו הצעד המתבקש בעת הזו".
2 צפייה בגלריה
יצחק עמית, אסתר חיות, ועוזי פוגלמן
יצחק עמית, אסתר חיות, ועוזי פוגלמן
חיות שפרשה, פוגלמן שמשמש כמ"מ ועמית שלא מונה. אין הסכמות על בחירת נשיא עליון
(צילום: DEBBIE HILL / POOL / AFP)
ראש האופוזיציה יאיר לפיד, שהגיש את העתירה לכינוס הועדה, אמר: "במיוחד בימים קשים אלה אנחנו צריכים מערכת משפט חזקה ודמוקרטיה חזקה. זו העת לכנס את הועדה למינוי שופטים, למנות שופטים ולחזק את מערכת המשפט. כך צריך"?
הדיון בבג"ץ בעתירות נגד הממשלה ושר המשפטים יריב לוין נקבע ל-22 באוקטובר, אולם נדחה בשל פרוץ המלחמה. בספטמבר הוציאו שופטי העליון צו על תנאי, שלפיו לוין נדרש לנמק מהן הסיבות שבגללן הוא לא מכנס את הוועדה באופן מיידי, ודחו את טענותיו על "חוסר סמכות".
בתנועה לאיכות השלטון, שעתרה לבג"ץ בדרישה לחייב את לוין לכנס את הוועדה, אמרו על החלטתו: "חשש שמדובר בהצהרה ריקה שנועדה למנוע את הדיון בעתירה". לדבריהם, "בזמן שממשיך לקדם הצעת חוק מופרכת להארכת כהונתו של נציב הביקורת על השופטים - כדי שלא יצטרך לכנס את הוועדה - מתחייב לוין כי יכנס אותה בתנאים שלו בתוך 15 ימים. לצערנו הרב, אין לנו אלא להביע חשש שמא מדובר בהצהרה ריקה לבית המשפט אשר נועדה למנוע את הדיון בעתירה ואת הכרעתה. כך או אחרת, נמתין לחלוף 15 הימים על מנת לבחון האם אכן עומד השר בהצהרתו בפני בית המשפט".
חברת הוועדה לבחירת שופטים, ח"כ קארין אלהרר, בירכה על "ההתעשתות" של לוין. לדבריה, "עדיף מאוחר מלעולם לא, שנפעל להצלת מערכת המשפט שקורסת תחת העומס. מצפה שנעבוד במרץ למנות שופטים מקצועיים ועצמאים שיעבדו לטובת הציבור בהקדם המיידי. במיוחד בעת מלחמה".
שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים עמד בלב ליבה של המהפכה המשפטית, של השר לוין וראש הממשלה בנימין נתניהו. החקיקה בנוגע לשינוי הרכב הוועדה עברה בקריאה ראשונה ושנייה לפני כחצי שנה, אולם אז נעצרה החקיקה לזמן קצר ובכוונת נתניהו ולוין הייתה לנסות להעבירה בחודשים הקרובים.