כמעט שנה לאחר שהוקמה הקואליציה הראשונה שכוללת מפלגה ערבית, רוב הישראלים סבורים שליהודים ולערבים צריך להיות עתיד משותף, ובקרב החברה היהודית חלה עלייה בשיעור האזרחים שרואים בערבים כשותפים. כך עולה מנתוני הסקר "מדד הפלורליזם" של המכון למדיניות העם היהודי שנערך זה השנה השמינית ועוקב אחרי מגמות בחברה.
2 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
יותר יהודים וערבים מאמינים בשיתופי פעולה
(צילום: AP)
יחד עם זאת, לפי הסקר שנערך לקראת יום העצמאות בקרב יותר מ-1,000 ישראלים יהודים ולא יהודים, 19% מהציבור היהודי בישראל חושב שהאזרחים הערבים הם קיצונים - לעומת 8% שענו כך אשתקד. העלייה נרשמה בחלק ניכר בקרב יהודים שהגדירו את עצמם כמצביעי שמאל. גם בחברה הערבית נרשם גידול בשיעור האזרחים שסבורים שיהודים רבים הם קיצונים.
עוד עלה בסקר, שנערך ע"י פרופ' קמיל פוקס עם עמיתי המכון נח סלפקוב ושמואל רוזנר, כי רוב הישראלים רוצים מרחבים משותפים ללא הפרדה בין קבוצות חברתיות שונות, אך בכל הנוגע למגורים, שני שליש מהיהודים מעדיפים שכונות יהודיות בלבד, ובקרב הערבים המצב הפוך - רק שליש מעוניינים בהפרדה גם בשכונות המגורים.
2 צפייה בגלריה
מטס חיל האוויר בשמי הארץ
מטס חיל האוויר בשמי הארץ
המשיבים הדתיים והחרדיים מתנגדים לחלוק מרחב ציבורי עם ערבים
(צילום: AFP)
רוב היהודים הדתיים והחרדים שענו על הסקר אמרו כי הם מעוניינים שלא להיות עם ערבים בחופי הים, בבריכות השחייה, בצה"ל ובאוניברסיטאות - אך מרבית המשיבים היהודים (שאינם חרדים או דתיים) אמרו כי הם מאמינים שצריכים להיות קשרים חבריים בין המגזרים השונים. גם בתחום הפוליטי השיבו היהודים הדתיים והחרדים שהם לא מעוניינים בשותפות עם ערבים, אך כן עם חילונים.
הנשאלים התייחסו גם לאלימות המשתוללת בחברה הערבית, ובעוד שרוב המשיבים הערבים האשימו את מוסדות המדינה בשיעור הגבוה של הפשיעה, בחברה היהודית הפנו אצבע מאשימה כלפי האזרחים הערבים עצמם. על סוגיית יהדות התפוצות, כ-70% מהיהודים השיבו כי הם מרגישים קרובים לקהילות השונות בעולם.
פרופ' ידידיה שטרןפרופ' ידידיה שטרןאביה שטרן
פרופ' ידידיה שטרן, נשיא המכון למדיניות העם היהודי, סבור כי "למרות האווירה המקוטבת בחברה הישראלית, נתוני מדד הפלורליזם לשנת 2022 מעודדים. רוב היהודים ורוב אזרחי ישראל הערבים מעוניינים בקיומם של מרחבים משותפים ללא הפרדה בין קבוצות לאומיות, ותחושת הקרבה שמרגישים כ-70% מהיהודים בישראל לכל היהודים, כולל יהודי התפוצות, והעתיד המשותף שרואים רוב הישראלים, ובתוכם כ-66% מהערבים, גם הם מעודדים. לקראת יום העצמאות חשוב לשים לב לעובדות אלו, שהן מרכיב מרכזי בחוסן הלאומי של מדינת ישראל".