חבר הכנסת יבגני סובה מישראל ביתנו אמר היום (שני) באולפן ynet כי הוא אופטימי מנתוני הקורונה למרות המספרים המדאיגים - והסביר שהסיבה היא מספר החולים במצב קשה והמונשמים ביחס לסבב הראשון של הקורונה. לדבריו, "קצב החיסונים במנה השלישית טוב, והממשלה פועלת בלי היסטריה. אנחנו לא רוצים להגיע לסגר, כי כלכלת ישראל היא הדבר החשוב ביותר - וסגר גם הורג אנשים".
ח"כ סובה נשאל על מספר החולים הגדול במצב קשה, והשיב: "אני מכיר אישית אנשים שחלו בקורונה אחרי שעשו שני חיסונים, והם הוגדרו במצב קשה. הם לא היו מאושפזים, אבל אמרו להם שמצבם קשה. ככה אמרו להם, ואחרי יומיים-שלושה, בגלל החיסון, הם יצאו מזה".
זו מניפולציה? "לא אמרתי מילה על מניפולציה. אמרתי שיש את מספר המונשמים ואת מספר החולים הקשים, יש את הקיבולת של בתי החולים, ושמענו גם את ראש הממשלה ושר האוצר שייתנו כל מה שהמערכת תצטרך. ליברמן כשר אוצר מוכן להוסיף וגם הוסיף בשבוע שעבר כסף לרופאים נוספים ולמיטות נוספות".
1 צפייה בגלריה
יבגני סובה בריאיון באולפן
יבגני סובה בריאיון באולפן
"אכיפה לקויה? הבעיה מתחילה בחינוך מהבית". ח"כ סובה
(צילום: יריב כץ)
"מה שחסר לי גם כאזרח וגם כמחוקק, הם הנתונים המלאים", אמר סובה. "אני רוצה שמשרד הבריאות יפרסם לציבור את הנתון, כמה מתוך 5,000 מאומתים היו מחוסנים, מה הגיל של החולים, ואני רוצה גם לדעת כמה מאותם אנשים - שלמשל בשבוע היו מאומתים - התאשפזו?".
מה, משרד הבריאות מסתיר נתונים? "לא מסתיר. אל תשני את דבריי. את השאלות האלה תפני למשרד הבריאות".
ח"כ סובה נשאל אם המשק היה נפגע פחות אם ההחלטה על המגבלות החדשות הייתה מתקבלת כבר לפני חודש, והשיב: "אני מסכים איתך. מי שנכנס לקניון ולא שם מסכה הוא עבריין, חד משמעית. לדעתי המשטרה והפקחים צריכים להיכנס פה בנושא ההסברתי - אני לא רוצה שיחלקו דו"חות למי שיוריד מסכה כדי לשתות כוס קפה, וראינו את זה לפני שנה. בזמנו אמרתי לשר לביטחון הפנים הקודם, אמיר אוחנה, 'איך שוטרים מתנפלים על אלה שחלשים, שלא מבינים את השפה, שהורידו קצת לנשום?'. אני רוצה שיענישו את העבריינים - פעם ראשונה אזהרה, פעם שנייה את באה אליו, פעם שלישית - דו"ח. אבל קודם שלכל שוטר יהיו מסכות, וראינו תמונות בשבוע שעבר ששוטרים יודעים להסביר את זה".
כשנשאל על האכיפה הלקויה בתחבורה הציבורית השיב: "זה מתחיל מהבית. יש אצלנו בעיה, אנחנו תמיד אומרים שבישראל יש בעיית חינוך. מהי בעיית חינוך? כשילדים, נערים, אחר כך מבוגרים, מסתכלים מה קורה בבית. אני פונה לכל אדם - אם אתה יוצא מהבית קח מסכה, ואם אתה נכנס למקום סגור, שים מסכה. אם יש לך סימפטומים של קורונה - אל תשחק בחיים של אנשים אחרים, תיכנס לבידוד ותעשה בדיקה".
הציפייה מכם אחרת. אתמול הופתענו לגלות שבצורה הזויה פתאום יש מגבלת התקהלות באירועים. זה לא החלטה באישון לילה? לא החלטה ברגע האחרון? "יש את קבינט הקורונה שמקבל החלטות, יש גם ממשלה וגם כנסת. לפני שנה התנגדתי לחוק הקורונה הגדול, שלפיו הכנסת מאשרת רטרואקטיבית את החלטות הממשלה. כל החלטה של קבינט הקורונה מגיעה בסופו של דבר לכנסת, שם יש את ועדת החוקה, שאמורה לאשר בדיעבד. את הטענות האלה מעלים שם. זה טוב שהכנסת תהיה מקום שבו ניתן לערער על ההחלטות".
לאחר מכן טען ח"כ סובה שסגר הוא לא פתרון, ואמר כי מהיכרותו עם עבודת הממשלה, "השרים עושים הכול בשביל למנוע סגר, שפותר את הבעיה לשבועיים והורג אנשים כלכלית. הסגרים הקודמים עלו לכלכלת ישראל 200 מיליארד שקל. אי אפשר להגיד 'תתכוננו לסגר'. מה פתאום, נעשה הכול בשביל למנוע סגר. בשביל להחזיר את השפיות צריך להגדיל את קצב החיסונים והאכיפה".
במשרד הבריאות אמרו בתגובה לטענות סובה על מספר החולים שמצבם קשה כי ההגדרה לא שונתה: "אכן ייתכן שיהיו חולים שמוגדרים כקשים ולא מאושפזים, הן עקב סירוב אשפוז והן לעתים לאחר אשפוז בבית חולים והתרשמות של הצוות שהם יציבים ויכולים (תחת ניטור וטיפול על ידי קופת החולים או על ידי גורם מטפל בבית) לשהות בביתם, ובמיוחד במצב שבו יש עומס תחלואה ומקומות האשפוז נדרשים לחולים הקשים ביותר".