העסקה לא יורדת מהפרק: ראש הממשלה בנימין נתניהו שרטט הערב (ראשון) את הקו האדום מבחינתו להגעה לעסקת חטופים נוספת עם חמאס - וקבע לנוכח התנאים שאותם מציג לדבריו ארגון הטרור בעזה כי "אם נסכים לכך - לוחמינו נפלו לשווא". ואולם, יש מי שטוען בירושלים כי לא מדובר בסוף פסוק. לפי גורם ישראלי, בניגוד לדבריו של נתניהו יש סיכוי להתקדם לעבר עסקה כשבתווך קיים מאמץ אדיר מצד קטאר וארה"ב למצוא נוסחאות לפשרה. גורם אחר ציין כי יש ניסיון כל הזמן לפתח את המתווה הקטארי לעסקה, אך בינתיים ללא הצלחה.
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר, הפגנה מול בית ראש הממשלה בקיסריה, ביבי בינימין נתניהו
יחיא סינוואר, הפגנה מול בית ראש הממשלה בקיסריה, ביבי בינימין נתניהו
נתניהו וסינוואר
(צילום: עידו ארז, שרון צור, אלי מנדלבאום)
על רקע דבריו של ראש הממשלה נתניהו, יעדכן מחר ראש המוסד דדי ברנע את קבינט ניהול המלחמה בתמונת המגעים לעסקת חטופים חדשה. הקטארים והאמריקנים מנסים למצוא נוסחה שתאפשר את קיום העסקה תוך ערפול שני התנאים שהציבו הצדדים - ישראל וחמאס - ואשר הביאו למבוי הסתום, קרי הדרישה הישראלית להמשך המלחמה אחרי העסקה, ומהצד השני דרישת חמאס לסיום המלחמה ונסיגה מלאה של צה"ל מעזה.
שר הביטחון יואב גלנט נפגש היום בלשכתו בקריה בתל אביב עם משפחות חטופים והשלים את סבב הפגישות עם כולן, למעט אלו שבחרו להימנע מכך. "הפעולה בחאן יונס בעיצומה, ישנם סימנים ראשוניים לכך שההגעה למקומות הרגישים ביותר לחמאס מקדמת אותנו בהשגת שתי מטרות העל במלחמה", אמר גלנט למשפחות.
שליחו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן יצא לסבב שיחות בקהיר בירת מצרים ובדוחה בירת קטאר כדי לראות כיצד ניתן להתניע את המגעים לעסקה נוספת. לדברי גורם ישראל, ערפול המתווה האפשרי טוב לישראל שכן הוא יאפשר הפוגה ממושכת אך לא את הפסקת המלחמה - עובדה שמבחינת ישראל אין היתכנות לקיומה.

"החזרנו עד היום 100 מהחטופים הביתה, ואנחנו מחויבים להחזיר את כולם", אמר נתניהו בסרטון שפרסם. "זה אחד מיעדי המלחמה והלחץ הצבאי הוא תנאי הכרחי להשלמתו. אני עובד בעניין הזה סביב השעון. אבל שיהיה ברור: אני דוחה על הסף את תנאי הכניעה של מפלצות החמאס. אם נסכים לכך - לא נוכל להבטיח את ביטחון אזרחינו, לא נוכל להחזיר את המפונים בבטחה לבתיהם, ו-7 באוקטובר הבא יהיה רק עניין של זמן".
בנוגע לתנאים שאותם מציג חמאס, ציין נתניהו כי "חמאס דורש תמורת שחרור חטופינו את סיום המלחמה, הוצאת כוחותינו מעזה, שחרור כל הרוצחים והאנסים של הנוחבה, והשארת חמאס על כנו". ראש הממשלה הוסיף: "אני לא מוכן להשלים עם פגיעה אנושה כזאת בביטחון ישראל, ולכן לא נסכים לכך. התנאים שמעמיד החמאס מחדדים אמת פשוטה - אין תחליף לניצחון. רק ניצחון מוחלט יבטיח את חיסול החמאס והחזרת כל חטופינו".

90 ימים לצורך עצירת הלחימה

נתניהו פרסם את הצהרתו המוקלטת על רקע הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" בנוגע לחידוש מתקרב של המגעים לעסקה. לפי הצעת המתווכים מארה"ב, מצרים וקטאר, מדובר בתוכנית בת 90 יום שבמהלכה תיעצר הלחימה למשך מספר בלתי מוגדר של ימים, שבהם חמאס ישחרר את כלל האזרחים הישראלים החטופים. במקביל, ישראל תשחרר מאות אסירים פלסטינים, תוציא את הכוחות מערי הרצועה, תאפשר חופש פעולה, תעצור מעקבים באמצעות רחפנים ותכפיל את כמות הסיוע ההומניטרי לעזה.
בשלב השני, חמאס ישחרר את החיילות החטופות וכן ישיב את גופות הישראלים שבידיו, ואילו ישראל תשחרר עוד אסירים פלסטינים. בשלב השלישי של התוכנית ישוחררו גם חיילים ישראלים מידי חמאס, וכן "גברים בגיל הלחימה" - שאותם חמאס מחשיב כחיילים - בעוד ישראל תמקם את הכוחות מחדש מחוץ לשטח הרצועה. בכירים במצרים טוענים כי על השולחן נמצאות גם האפשרות של הקמת קרן בינלאומית מיוחדת לבנייה מחדש של עזה, וערובות לביטחונם של מנהיגי חמאס.
טאהר אל-נונו, יועץ התקשורת לראש הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי טרם נעשתה התקדמות אמיתית בתהליך המוצע, וכי בכירים ישראלים עוד לא הגיבו להצעה. ישראל מצידה מדגישה כאמור בכל פורום שהיא לא מוכנה בשום אופן להסכים לתנאי של הפסקת המלחמה.
המתווה הקטארי-אמריקני כולל שלושה שלבים: שלב א' - שחרור אזרחים מבוגרים וחולים ונשים תמורת שחרור מאות מחבלים והסגת כוחות צה"ל מעזה. שלב ב' - שחרור החיילות והחזרת גופות בתמורת לשחרור מחבלות. שלב ג' - שחרור חיילים ישראלים ואזרחים בגיל לחימה".
בתוך כך, בישראל עדיין מחכים לאישור הרשמי מקטאר שהתרופות שהועברו לרצועת עזה אכן הגיעו לחטופים. עם זאת, בירושלים מעריכים שהתרופות נלקחו והן בדרך לחטופים. ייתכן שחלקם כבר קיבלו את התרופות, אבל האישור שנקבע מראש במסגרת ההליך טרם הגיע.

אחרי שבסוף השבוע הפגינו כמה משפחות חטופים מול ביתו הפרטי של ראש הממשלה נתניהו בקיסריה, הודיעו כמה משפחות שיתבצרו ליד ביתו ברחוב עזה בירושלים. "לחטופים נגמר הזמן, צריך לעצור את ההוצאה היומית להורג", אמרו נציגי משפחות החטופים. הם הוסיפו: "לראש הממשלה וקבינט המלחמה אין מנדט להתמהמה. האסון קרה במשמרת שלכם, וחובתכם להחזיר אותם בכל דרך". עשרות בני אדם הגיעו לתמוך בקרובי החטופים. בנוסף הוקם במקום מאהל תחת השם "מאהל אז"ל".
גלעד קורנגולד, אביו של החטוף טל שוהם, אמר: "אנחנו לצערי המשפחה שהכי נפגעה במחדל הנוראי. שבעה מבני משפחתנו נחטפו, שלושה נרצחו. אנחנו כבר 107 ימים מתחננים ורואים מה קורה, כל יום יש נרצח נרצח. אנא, יש שם 136 חטופים, נשים בהיריון, נשים שעוברות התעללות. קיבלנו ידיעה היום שהוגשה עסקה על-ידי קטאר ומצרים. המדינה שלנו תמיד נגררת מאחור ולא מציעה עסקה משלה. ראש הממשלה היקר - לא ניתן להפקיר את 136 החטופים. זמנם הולך ואוזל, הם נמצאים במנהרות. בתקופה שלך יירשם שראש הממשלה הזניח ונטש 136 חטופים".
3 צפייה בגלריה
משפחות החטופים בהצהרה לתקשורת מול מעון ראש הממשלה בירושלים
משפחות החטופים בהצהרה לתקשורת מול מעון ראש הממשלה בירושלים
מחאת משפחות חטופים מול בית ראש הממשלה בירושלים
(צילום: רפי קוץ)
3 צפייה בגלריה
אוהלים של משפחות החטופים מול מעון ראש הממשלה בירושלים
אוהלים של משפחות החטופים מול מעון ראש הממשלה בירושלים
המאהל שהוקם במקום
(צילום: רוני גרין שאולוב)
גבריאלה ליימברג, ששוחררה עם בתה מיאה אחרי 53 ימים בשבי חמאס, אמרה: "אח שלי והגיס שלי מוחזקים בשבי חמאס יחד עם שאר החטופים כבר 107 ימים. זו לא קלישאה בקריאות מומצאות כשאנחנו אומרים שהזמן שלהם אוזל. אני יכולה להעיד - כל יום בשבי הוא גיהינום. אני לא מאחלת לאץ אחד לחוות אפילו שעה אחת את התופת הזאת. כשאתה אומר שקיבלת עסקה שגורמת למותם של החיילים שנהרגו להיות לשווא, אתה במילים אחרות מוותר על כל אזרחי המדינה שלך.
"החיילים והחטופים הופקרו במשמרת שלך, וזה הזמן להציל אותנו כחברה, כמדינה דמוקרטית. זו חובתך הראשונה. תסתכל לי בעיניים - אחת מבין אזרחי המדינה שאתה עומד בראשה שנחטפה בפתאומיות בלא עוול בכפה ב-7 באוקטובר. האם יש מחיר לחיי אנשים שכמוני נלקחו בפתאומיות? נגמר להם הזמן. אני מבקשת ממך, תציל אותם וגם תחזיר את כל הגופות".