לאחר הפרסום ב"ידיעות אחרונות" ו-ynet על כך שתרופת הרג'נרון לא ניתנה לחולי קורונה רבים במצב קל עד בינוני, מסתמן כי משרד הבריאות ירכוש מנות נוספות של הטיפול שיינתן בשיתוף קופות החולים וחיל הרפואה של צה"ל. הפרטים הסופיים של מתן הטיפול והזכאים לו עוד לא נסגרו בשלב זה, אך מדובר בפתרון משמעותי בדרך לטיפול שעשוי להציל את חייהם של חולי קורונה בשלבים המוקדמים של מחלתם בטרם מצבם מחריף.
2 צפייה בגלריה
רג'נרון
רג'נרון
משרד הבריאות צפוי לרכוש מנות נוספות. רג'נרון
(שאטרסטוק)
רג'נרון הוא טיפול תרופתי המורכב מנוגדנים לנגיף הקורונה שניתן בעירוי או בזריקה תת-עורית בימים שלאחר ההדבקה. מטרתו: לטפל בחולים לא מאושפזים, במצב קל עד בינוני, שהם מתחת לגיל 65 אך עם סיכון לפתח מחלקה קשה. "הרעיון הוא לתת אותו לאנשים בסיכון לפני שהם מפתחים את המחלה", הסביר הווירולוג ד"ר אורן קובילר מאוניברסיטת תל אביב.
גם ד"ר אנתוני פאוצ'י שאחראי על המאבק בקורונה בארה"ב, "המליץ בחום" לבתי החולים להשתמש בו. "אנחנו רוצים שאנשים, כולל הרופאים ומטופלים, יבינו את יתרונות הטיפול המאוד יעיל הזה", אמר פאוצ'י. לדבריו, חולים שסובלים מעודף משקל קיצוני, בעלי מחלות רקע, חולות בהיריון ואנשים בני 65 ומעלה יכולים להרוויח מהרג'נרון, מאחר שמתן התרופה בשלבים הראשונים של ההדבקה יכול להקטין את הסיכוי למוות ב-70% ולאשפוז ב-85%".
לאור הצלחת התרופה בארה"ב הובאו ארצה אלפי מנות וכבר טופלו מאות חולים. אך התרופה מצילת החיים לא נגישה לכלל הציבור, והיו ששילמו על כך בבריאות ובחייהם. "רק מי שמצליח להגיע אלינו מקבל את הטיפול", הודה בכיר באחד מבתי החולים. "זה לא בהכרח עניין של קומבינות, הציבור פשוט לא מכיר את הטיפול הזה. רק מי שמצליח להתעקש ולבקש את הטיפול - אולי יצליח לקבל אותו".
בכירים במערכת הבריאות ציינו כי "אפשר וצריך להביא כמות גדולה של רג'נרון ארצה - ולא ברור למה זה לא קורה". התשובה לכך טמונה במאבקים בירוקרטיים שבגללם האזרח הפשוט נפל בין הכיסאות. משרד הבריאות גיבש הנחיות לטיפול בתרופה, אך היו חילופי האשמות בין בתי החולים, קופות החולים ומשרד הבריאות סביב מי נושא באחריות להוציאן אל הפועל.
בקופות החולים טענו שמשרד הבריאות לא אישר להם לספק את הטיפול. "יש תרופות שאפשר לתת רק בבתי החולים ובתנאים מסוימים", אמר ד"ר ארז כרמון, מנהל משל"ט הקורונה במאוחדת. "אף אחד לא שאל אותנו, ולא הקופות קובעות מה ניתן או לא. משרד הבריאות קובע". ממשרד הבריאות נמסר אז כי"מלאי הרג'נרון הקיים הופנה בשלב הראשון להתמודדות עם התחלואה במוסדות 'מגן אבות'. דרכי שימוש נוספים ייבחנו בהמשך".
חשוב להדגיש: כדי שהתרופה תהיה יעילה עליה להינתן כמה שיותר מהר בסמוך לאבחנה. התרופה ניתנת בצורת עירוי, וההערכה במשרד הבריאות היא שהיא תמנע כ־15%–20% מהחולים הקשים החדשים בכל יום בעקבות מתן הנוגדנים.

התרופה שסייעה לטראמפ

רג'נרון היא התרופה שסייעה בטיפול בנשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ כאשר נדבק בקורונה, ורופאיו העניקו לה את הקרדיט על השיפור הניכר במצבו אחרי הידרדרות מהירה.
איך תינתן מנת הנוגדנים? לפי שיטת ניקוד של נקודות שמנבאות הידרדרות. לדוגמה: גיל של יותר מ-70 מוסיף נקודות, השתלת איברים מוסיפה נקודות, וכך גם אשפוזים בימים האחרונים.
למרות שהמרכיב החשוב ביותר הוא אי-התחסנות, הציפייה היא שמעל מחצית ממקבלי התרופה יהיו מחוסנים עם מחלות רקע. למעשה, על ידי מתן התרופה יינתנו ללא מחוסנים אותם נוגדנים שהיו להם אם היו מקבלים את החיסון.