בבית המשפט המחוזי בלוד נערך היום (א') דיון הוכחות במשפטו של השוטר לשעבר אמיר רז שמואשם ברצח אשתו דיאנה דדבייב בפברואר האחרון, לעיני ילדיהם בביתם ביישוב נעלה בבנימין. אורי פלג, מפקד היחידה של רז, שאליו התקשר אחרי שרצח את אשתו, סיפר: "אחרי שהגעתי לשם הבן שלו בן ה-5 אמר לי: 'אני יכול לספר לך משהו? אימא מתה ואבא הרג אותה'".
התובעת בתיק היא עו"ד נטלי חגי מהמחלקה לחקירות שוטרים. בעדותו בבית המשפט סיפר פלג שהיה מפקדו הישיר של רז במשך והכיר את דיאנה והילדים. הוא תיאר את יום האירוע: "ב-14:30 בערך אמיר התקשר מהווטסאפ ואמר לי: 'מקרה חירום. אני צריך שתבוא אלי דחוף. זה לא לטלפון'. כשהגעתי ראיתי בחצר את ארבעת הילדים, את אמיר ואימא שלו. שאלתי איפה דיאנה. הוא היה קצת שקט. חשבתי שבמקרה הכי קיצוני שאולי הם רבו ורצה שאדבר איתה. הוא נכנס עם אימו לאחד החדרים, ואמר לי 'אני מביא לה תיק עם בגדים'.
"נשארתי עם הילדים לבד. לילד היה טלפון צעצוע ביד. התחלנו לדבר בטלפון בתור משחק. כרעתי ברך אליו והוא אמר לי: 'אני יכול לספר לך משהו? אימא מתה ואבא הרג אותה. קפאתי, אבל חשבתי שאולי זה ילד והם לא תמיד מבינים. אולי התעלפה. לא ראיתי על הילדים משהו חריג. גם לא על הילדה הגדולה. הם היו שקטים. אחר כך אמיר הכניס את הילדים לאוטו ואימו נסעה איתם. שנייה לפני שהם הלכו אימא שלו, שלא דיברה עד כה, הסתכלה עליי ואמרה: 'תשמור עליו'".
3 צפייה בגלריה
אמיר רז בבית המשפט
אמיר רז בבית המשפט
"היה אטום". אמיר רז הבוקר בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי )
3 צפייה בגלריה
דיאנה רז
דיאנה רז
"רשמתי הכול על הדף - ומיד התקשרתי לסגן מפקד התחנה". דיאנה
פלג סיפר בהמשך בעדותו: "אמיר ואני ירדנו בחזרה במדרגות וראיתי את האקדח עליו בנרתיק פנימי. אמרתי לו: 'לפני שאתה מספר לי מה קרה תן לי את האקדח'. אחר כך הוא התיישב על המדרגות ואמר לי 'הרגתי אותה'. שאלתי אם בטוח והוא אמר: 'כן. כדור ברגל וכדור בראש. אי אפשר לפספס'. התקשרתי ל-100 לדווח. הוא אמר שהוא לא זוכר בכלל למה רבו. השארתי אותו קרוב אליי. פחדתי שיברח או ייפגע בעצמו. הוא אמר לי: 'מה יהיה עם הילדים?'".
פלג סיפר שאחרי הגשת האישום רז יצר עמו קשר ושאל אותו אם הוא כועס עליו. "אמרתי לו שכעס זה לא הגדרה נכונה", אמר. "שאלתי אותו אם כתב האישום נכון. הוא אמר שבחלקו כן. הוא אמר לי שהיחסים ביניהם תקופה ארוכה היו על הפנים. הוא אמר לי שלא הייתה שום בגידה והוא לא קשר את הילדים. רק את הילדה תוך כדי משחק. רשמתי הכל על הדף ומייד התקשרתי לסגן מפקד התחנה לדווח על השיחה".

אמו של רז: "הוא היה אטום"

בדיון העידה גם אהובה רז, אמו של השוטר, שגם היא קיבלה מהנאשם שיחת טלפון אחרי הרצח והגיעה ראשונה לזירה. אחרי שבחקירתה במשטרה אמרה האם "זה לא היה הוא, הוא היה אטום כאילו אין משהו בפנים, זה לא היה הילד שלנו", היא התבקשה להסביר היום למה התכוונה. "לא היה שם כלום מאחורי העיניים והמגע שלו. החיבוקים שלו תמיד מאוד עוצמתיים והוא נגע ולא היה שם כלום", סיפרה היום האם.
הסנגורית של הנאשם, עו"ד דיאנה שומסקי, אמרה לאם: "אמיר בצבא עבר אירוע של לפחות סכנת חיים, סכנת מוות. היו שם גופות וחיל האוויר כמעט הפציץ אותם". מריאנה, אחותה של המנוחה, התפרצה: "מעניין אותי איפה הוא היה בצבא? נותנת לו במה". האחות יצאה בכעס מהדיון, ואמו של הנאשם המשיכה בעדותה: "הוא היה בשקד בסדיר. הוא עבר הרבה חוויות, אבל הוא לא שיתף בפרטים".
3 צפייה בגלריה
אהובה ואריה רז
אהובה ואריה רז
הורי הנאשם, אהובה ואריה רז, היום בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי )
אהובה ובעלה אריה היו בדרך לאזכרה כשהבן אמיר יצר איתה קשר ב-12:30 בצהריים. "היה סגר ולא ידענו אם נוכל להגיע לבית הקברות", סיפרה אמו של הנאשם. "אמיר שלח אליי וואטסאפ אישי שהוא שמח שהסתדרנו. הוא היה רגיל לגמרי".
עו"ד משה אלון, שגם הוא מייצג את רז, שאל: "כשהגעת באותו היום פגשת את הנכדה שסיפרה לך שקיבלה מכה מהטרמפולינה". הסבתא השיבה בחיוב, ואז הסנגור המשיך: "נטען כי שיקרה לך כדי להגן עליו". רז: "אני עד היום תוהה בליבי מה הביא אותה לומר משהו שאולי לא נכון. היא ישבה על המדרגה ובכתה עם שקית אפונה על הרגל. שאלתי 'מה קרה?', והיא אמרה 'קיבלתי מה מהטרמפולינה'. לא הייתה סיבה שתשקר לי".
בהתייחסה למערכת היחסים בין בני הזוג, אמרה אמו של הנאשם: "הייתה שם אהבה גדולה, ממה שאנחנו ראינו. אמיר מאוד תמך בהתפתחות שלה בעסק שלה, העריץ את הדרך שלה. הם הקפידו לעשות ערב זוגי, ידענו שדיאנה דוחפת את אמיר ליצור משהו שיעשה לו שיתפתח. היה קשר זוגי עם עליות ומורדות, לא ראינו משהו בעבר. אנחנו יודעים בדיעבד שהיו דיבור על פירוק הנישואין, הוא אמר לנו פעם אחת בביתנו שלקחו פסק זמן, הוא לא סיפר מה הביא לזה. הוא לא היה מוכן לשתף אותנו במה שקורה למרות שהיה ילד שמאוד שיתף".
במהלך הדיון הקריאו הסנגורים התכתבויות בין בני הזוג, שבהם הביעה המנוחה את רצונה להתגרש. אמו של השוטר סיפרה כי נודע לה על אירוע שבמהלכו דדבייב השליכה טלפון נייד לכיוונו של בנה. "הוא ביקש טלפון חלופי מאביו אריה. אריה שאל 'למה?', ואמיר אמר לו שדיאנה התעצבנה וזרקה את הנייד עליו וניפצה אותו".
גם אריה, אביו של הנאשם, העיד: "אמיר מאוד אהב את דיאנה והיא אהבה אותו, הוא החליט שלא שווה לו לוותר על האהבה הזאת ועדיף לוותר על חברים ולהיות איתה. אמיר ביקש ממני יום אחד טלפון חדש, שאלתי 'למה?', והוא אמר שבריב היא זרקה עליו טלפון. הוא התכופף, זה פגע בקיר ונשבר. זה היה כמה שנים לפני מותה. לכל זוג יש בעיות, הייתה שיחה שהם רצו להתגרש. שוחחתי איתם, אמרתי להם 'תסתכלו על העניינים ותראו מה מתאים לכם, יש פה ילדים'".
מריאנה, אחותה של דיאנה, אמרה בתום הדיון: "גם אחרי שבנם רצח את דיאנה, משפחת רז אינה בוחלת להוציא דברים מהקשרם ולהוציא את דיבתה של אחותי היקרה ז"ל רעה. הם לא בוחלים בדבר והכול כדי להקל בעונשו של הרוצח. אותם הורים שהגיעו לזירת הרצח ולא התקשרו למשטרה, אותם הורים שלא בחלו בהעברת הרכוש בכספת אליהם בסמוך למותה. העובדות הן שהרוצח קשר את הילדים ורצח את אשתו לעיניהם. חוסר היכולת להתנער ממעשיו של הרוצח והניסיון הנלוז לפגוע באחותי ולהשמיץ אותה בעת שאינה יכולה לענות והכול כדי לחפש צידוקים לא יעזור. אנו סמוכים ובטוחים כי בית המשפט ייתן לו את העונש החמור ביותר וכי הוא יירקב בכלאו ולא יראה עוד אור יום".
אחות המנוחה הוסיפה: "באופן אישי היה מאוד קשה לשבת שם, הם עמדו שם ופשוט בעדותם הוזילו מכבודה וממי שהיא ושמו את הדגש על דברים כל כך לא רלוונטיים במערכת היחסים שלהם, שנותנים כביכול לגיטימציה לרוצח לרצוח. בשום פנים ואופן אנחנו לא נותנים שום לגיטימציה - לא לרצח, בטח שלא כלפי נשים ובטח שלא על בסיס מגדרי. זה מה שאמיר עשה ומשפחת רז מגבה אותו. ההורים שלו מגבים אותו, העידו על אחותי את הדברים שהם אמרו וזה בעיניי חוסר כבוד. זו האשמת הקורבן קלאסית, אני הולכת הביתה עם מועקה מאוד קשה".

דדבייב צעקה לילדה לקרוא לשכנה לעזרה

כתב האישום, שהוגש על ידי המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה, מייחס לשוטר גם תקיפת קטין בידי אחראי והתעללות בקטין בידי אחראי. לפי כתב האישום, ביולי בשנה שעברה חלה התערערות במערכת היחסים של השניים, ורז עזב את ביתם למשך שלושה שבועות. לאחר מכן, שב הביתה בהחלטה משותפת של בני הזוג.
ב-5 בפברואר בשעות הבוקר החל ויכוח מילולי בין בני הזוג בבית ביישוב נעלה בבנימין בעקבות חשד של דדבייב כי רז בוגד בה. בזמן הוויכוח שפכה דדבייב על רז כוס קפה פושר. בשלב זה, עלה רז לחדרו והוציא מהכספת בחדר הארונות את אקדחו.
מאוחר יותר רז הוציא חבל באורך 8.2 מטרים, קרא לילדיהם של בני הזוג והושיב את שלושת הגדולים על כיסאות בסלון כדי לקשור אותם, בעוד התינוק ישב בכיסא אוכל צמוד אליהם. רז לקח סכין מטבח. כשדדבייב הבחינה בילדים על הכיסאות היא צעקה לעבר רז והוא החל להכות אותה לעיניהם. אז החל לחנוק את אשתו.
בזמן המאבק, דדבייב צעקה לילדה בת ה-7 לקרוא לשכנה לעזרה. הילדה הצליחה להשתחרר מהקשירה וניסתה להגיע למדרגות, אך רז אחז בה והפיל אותה וגרם לה לחבלות. הוא מנע מאשתו לברוח, לקח את סכין המטבח ודקר אותה שתי דקירות בירך. דדבייב המשיכה להיאבק, ניסתה לקחת את הסכין, ובשלב זה רז הוציא את האקדח מתוך הנרתיק ולעיני ילדיהם, תוך שדדבייב מתחננת על חייה, ירה כדור בירך ולראשה.
אחרי הירי רז צעק לעבר הילדים: "יש! עכשיו אין אימא". לאחר מכן רז שחרר את הילדים והתקשר לאמו ומפקדו וביקש מהם להגיע לביתו בהקדם.