(צילום: נויל האריס)

הסוף לעמימות הבלתי-מוסברת: למל"טים התוקפים חלק מרכזי בפעילות צה"ל בזירות השונות, אבל עד אמש (רביעי) האמירה שלפיה ישראל תוקפת מהאוויר באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים הייתה אסורה בפרסום. עתה, לאחר הסרת האיפול שעליו נמתחה ביקורת כבר לפני שנים רבות, ניתן לומר שבצה"ל כמה מל"טים שניתן לחמש אותם בטילים ובהם הרמס 900 (כוכב) הרמס 450 (זיק) והרון TP (איתן).
5 צפייה בגלריה
הרמס 450, הרמס 900 והרון TP
הרמס 450, הרמס 900 והרון TP
הרמס 450, הרמס 900 והרון TP
(צילום: AFP, shutterstock, באדיבות אלביט)
כבר בתחילת שנות האלפיים, במהלך האינתיפאדה השנייה, עשה צה"ל שימוש במל"טים תוקפים, בין היתר לביצוע סיכולים ממוקדים. אחד המפורסמים שבהם, חיסולו בפתיחת מבצע "עמוד ענן" ב-2012 של מפקד הזרוע הצבאית של חמאס אחמד ג'עברי, נעשה לפי הדיווחים הזרים בעזרת טיל ממל"ט. כעת אפשר לגלות את מה שכול העולם כבר ידע - ג'עברי אכן חוסל על ידי מל"ט.
5 צפייה בגלריה
   מל''טים של צה''ל בזמן תקיפה
   מל''טים של צה''ל בזמן תקיפה
מל''ט של צה''ל
(באדיבות תע"א)
5 צפייה בגלריה
חוסל על ידי מל"ט. ג'עברי
חוסל על ידי מל"ט. ג'עברי
חוסל על ידי מל"ט. ג'עברי
(צילום: AFP)
מזירת חיסולו של ג'עברי. ארכיון
(רויטרס)

תקיפה מפורסמת אחרת שנעשתה לפי הדיווחים בעזרת מל"טים אירעה ב-2009, בסודן. אז דווח כי שיירה איראנית עם 17 משאיות ובהן רקטות שהיו אמורות להגיע לארגוני הטרור בעזה הותקפה בשטח סודן על ידי שני מל"טים מסוג הרמס 450. לפי הדיווחים אז, כ-50 מבריחים סודנים וכמה גורמים איראנים נהרגו באותה הפצצה של כלי טיס בלתי מאוישים.
ב-2013 דווח ב"וושינגטון פוסט" כי תקיפה ישראלית נדירה יחסית לאותן שנים בשטח מצרים בוצעה בעזרת מל"ט. אז דווח כי חמישה פעילי טרור איסלאמיסטים נהרגו בסיני ומשגר רקטות הושמד מהאוויר, במה שצוין אז כעליית מדרגה בשיתוף הפעולה עם המצרים.
בעזרת מל"טים של חיל האוויר וחיל התותחנים (באמצעות יחידת זיק) חוסלו מהאוויר מאות פעילי טרור ומבוקשים ברצועת עזה, בגולן הסורי ובלבנון לאורך 30 השנים האחרונות. אותם מל"טים יכולים לתקוף גם ממרחק של עשרות רבות של קילומטרים וצה"ל משתמש בהם גם במבצעי "המערכה שבין המלחמות" (מב"ם) בסוריה, בזירות הקרובות והרחוקות.
5 צפייה בגלריה
   מל''טים של צה''ל בזמן תקיפה
   מל''טים של צה''ל בזמן תקיפה
(באדיבות תע"א)
ישראל היא אחת מיצואניות המל"טים הגדולות בעולם, ובדיווחים זרים נכתב כי מכרה מל"טים - בעיקר לצרכי מודיעין - ליותר מ-50 מדינות שונות. לפי דיווחים בגרמניה, השנה אישרה ממשלת גרמניה לחיל האוויר הגרמני לחמש את מל"טי ההרון TP שרכשה מהתעשייה האווירית בחימוש שגם הוא נרכש בישראל - אבל גם לאחר מכן לא התירה הצנזורה לפרסם שלצה"ל, שמפעיל את אותם מל"טים, יש כטב"מים חמושים.
הפעם האחרונה כפי הנראה שבה נעשה שימוש במל"ט תוקף הייתה ביום שלישי. בעקבות ירי קליע מצפון הרצועה שפגע במבנה מסגרייה במושב נתיב העשרה הודיע צה"ל כי "כלי טיס תקף עמדה צבאית של ארגון הטרור חמאס בצפון רצועת עזה, בבית חאנון". אותה תקיפה, כאמור, הייתה באמצעות מל"ט. לפני כשבועיים דווח בתקשורת הסורית שצה''ל שיגר טיל ממל"ט סמוך לגבול, ואדם אחד נהרג.
5 צפייה בגלריה
   מל''טים של צה''ל בזמן תקיפה
   מל''טים של צה''ל בזמן תקיפה
(באדיבות תע"א)
לאורך השנים פרסמה התקשורת הבינלאומית דיווחים שונים על שימוש של ישראל במל"טים תוקפים, אולם דבר השימוש לא הותר לפרסום בישראל עד אמש. באחד הדיווחים, לדוגמה, נטען ברשת "פוקס ניוז" בשנה שעברה כי ישראל עשתה שימוש בנחיל כטב"מים במהלך מבצע "שומר החומות", כדי לאסוף מודיעין וכדי לפגוע במטרות ברצועת עזה.
בהודעת הצנזורה נכתב כי "בתום עבודת מטה, במהלכה בחנה הצנזורה את תחום המל"טים התוקפים בצורה מעמיקה ועניינית, נמצא כי אין מניעה לפרסם את השימוש שמבצע צה"ל במל"טים תוקפים במסגרת פעילותו המבצעית".
פורסם לראשונה: 23:58, 20.07.22