2 צפייה בגלריה
המראות המטוסים מבסיס רמון
המראות המטוסים מבסיס רמון
אילוסטרציה
(צילום: ישראל ברדוגו)
טכנאית בקבע מחיל האוויר סעדה את אביה עד שנפטר - והודחה מתפקידה, בדרך לפיטוריה מצה"ל: רס"לית פ', שמשרתת כטכנאית מנועים בטייסת קרב בדרום הארץ, טוענת כי מפקדיה בטייסת התנכלו לה בשנה האחרונה במשך חודשים בהם נאלצה לטפל באביה שהיה במצב קשה עקב מחלה סופנית, ובסופו של דבר הביאו להדחתה מתפקידה.
הנגדת המוערכת הציגה בקבילה שהגישה לאחרונה מכתבי המלצה על שירות סדיר וקבע תקין וללא דופי, שבו בלטה לטובה, חרף תנאים לא קלים: גיוס לתפקיד משמעותי בצה"ל לאחר שעלתה לישראל מטעמים ציוניים עם משפחתה הקטנה מחו"ל. לפני כשנתיים אביה חלה בסרטן, ולדבריה היא המשיכה בשירותה הצבאי על הצד הטוב ביותר, לשביעות רצון מפקדיה, הרחק מביתה שבצפון.
"לצערי, בסוף 2020 מצבו של אבי החמיר והמחלה התקדמה, ולכן הוא נדרש למצב סיעודי", כתבה פ', המיוצגת ע"י עו"ד אלה הראל, בקבילתה, "כתוצאה מכך, אמי לא הצליחה לעמוד לבדה בעול הטיפול בו ונזקקה לעזרתי ולעזרת אחותי בת ה-18, שעתידה להתגייס בקרוב לצבא. ביקשתי אישור ממפקדי, קצין בדרגת רב סרן, להיעדר על חשבון ימי החופשה שלי וימי מחלת הורה, כדי לעזור למשפחה שזקוקה לי בבית. הוא אמר לי כי הוא מצפה שתפקודי לא ייפגע".
2 צפייה בגלריה
טכנאית המטוסים ואביה
טכנאית המטוסים ואביה
טכנאית המטוסים ואביה
רס"לית פ' המשיכה בתפקידה במקביל לחופשות והעזרה לאביה שמצבו הידרדר, והודתה בקבילתה כי התקשתה לשמור על ריכוז בעבודה בשל מצבו הקשה של אביה: "אני מאוד קשורה לאבי ולאמי. ראיתי את אבי קמל מול עיני והופך מאדם בריא וחזק לאדם סיעודי שמרותק למיטה ומחכה, ואף מייחל, למותו. ראיתי את אמי נקרעת תחת עול הטיפול בו. מסיבה זו הייתי פחות מרוכזת בעבודה ותפקודי ירד, יחד עם זאת, מפקדיי ידעו לכל אורך הדרך מהי הסיבה לרמת תפקודי ולכן חורה לי שלא גילו הבנה למצבי".

"אף אחד מהמפקדים לא ביקר בשבעה"

ככל שהידרדר מצבו של אביה של פ', כך החמיר היחס של מפקדיה כלפיה, לטענתה. היא טוענת כי הועמדה לדין משמעתי על אי קיום ביקורת טכנית שהייתה אמורה לבצע, אך המשפט נערך כחודשיים אחרי המקרה, אותו אינה זוכרת: "גם שהייתי חוזרת מימים בבית בהם טיפלתי באבי, ולכן הייתי פחות סבלנית, רוח המפקד נגדי חלחלה למטה ואחד המפקדים היה נוהג לומר לי 'נו, נהנית בחופש?'. נפגעתי מכך מאוד, גם כי זה בוצע בגיבוי הרס"ן". בשבועות האחרונים לחייו של אביה של פ', היא נדרשה לצאת לשבוע של הגנת ישובים. לדבריה, היא ביקשה בשבוע זה להיות לצד אביה, אך בקשתה נדחתה כי מפקדה לא האמין לה שמצבו כה חמור, למרות מסמכים רפואיים וסוציאליים שהציגה לו: "הוא איים עלי שאשפט על סירוב פקודה אם לא אתייצב למשימת הגנת הישובים".
שיא ההתנכלות כלפי הנגדת הצעירה הגיע בחודש מאי, בשיאו של מבצע שומר החומות, כשאביה היה כבר על ערש דווי. בקבילה היא כתבה כי "היא נשארה לעבוד בטייסת ועשתה כמיטב יכולתה, ואז, באמצע מאי, קיבלה טלפון מאמה שבישרה לה שנותר לאב 24 שעות לחיות. עזבתי את הטייסת ונסעתי הביתה. בחלוף יומיים אבא נפטר, ורק אז שוחררתי ממשימת הגנת הישובים אליה הייתי אמורה לצאת למחרת. זאת, כי ישבתי שבעה על אבא. הקצין בדרגת רס"ן שהוא מפקדי אף לא הגיע להלוויה ואף אחד מהמפקדים לא בא לבקר אותי בשבעה".
לאחר שקמה מהשבעה, לדברי פ', היחס כלפיה הסלים, והיא הועמדה שוב למשפט על אירוע אי ביצוע הביקורת: "זומנתי למפקד הבסיס שהציע לי להשתחרר מהצבא ביוזמתי אחרת המערכת תשחרר אותי, ואמרתי לו שאיני מעוניינת בכך. לאחר מכן הודיע לי קצין האחזקה של הטייסת כי אני מועברת מיד לתפקיד אחר, ללא כל הליך שימוע, קבלת זכויותיי וכדומה. הירידה בתפקודי נבעה מגסיסתו של אבי, ולא מצדיקה שחרור בגין תפקוד לקוי. אבי היה גאה מאוד על שירותי הצבאי בקבע בטייסת, ועצוב לי שבחודשי חייו האחרונים נאלצתי להישפט, להתמודד על התנכלות של מפקדים ואווירה קשה כלפי".
עורכת הדין של הנגדת, אלה הראל ממשרד רכבי, הראל ושות', אמרה: "התנהלות מפקדה של הנגדת כלפיה הייתה בלתי הגונה וחורגת מפקודות הצבא ולכן הוגשה קבילה לנציבת קבילות החיילים. לאחר הגשת הקבילה ובעקבותיה הוחלט להפסיק את ההליכים לשחרורה הכפוי של הנגדת. אנו תקווה כי הנציבה תורה על נקיטת הליכים פיקודיים כנגד מפקדה של הנגדת. אנו נמשיך לוודא כי כעת - יאפשרו למרשתנו להוכיח כי היא אכן ראויה להמשך לשרת בצה"ל וכי כל החלטה עתידית בעניינה תתקבל בלב פתוח ונפש חפצה, תוך שקילת שיקולים רלוונטים בלבד".
 עו"ד אלה הראל עו"ד אלה הראלצילום: נדב כהן יהונתן
ממשרד הביטחון נמסר כי "בירור הקבילה נמצא בעיצומו והחלטת הנציבה תימסר לה במישרין". גורמים צבאיים מסרו בתגובה: "לאורך כל השנה האחרונה הנגדת עברה אירוע מצער במסגרתו סעדה את אביה. הנגדת קיבלה מהמפקדים בטייסת והבסיס ליווי, התחשבות רבה ומעטפת פיקודית שיאפשרו לה גמישות מרבית, לצד הצורך להמשיך ולבצע את תפקידה בצה״ל וזאת בהתאם לצרכיה ומתוך התחשבות רבה בה. על אף היעדרותה הרבה בשנה האחרונה והצורך להיות בבית, מפקדיה תמכו בה ונתנו לה את המעטפת הפיקודית הנדרשת.
"הנגדת לא הראתה מצידה כל ניסיון להשתפר בתפקודה ובנכונותה להצליח בתפקיד גם בתקופה שקדמה לאירוע וגם שהייתה תחת פיקודם של מפקדים אחרים מהמפקד עליו מלינה. נציין כי מפקד הטייסת ומפקד הבסיס קיימו עמה שיחה במסגרת התהליך ושיקפו לנגדת בצורה ברורה כי אינם מרוצים מתפקודה, יחד עם זאת, נדגיש כי הבירור בדבר הקבילה עודנו בעיצומו ובסיום תועבר ההתייחסות בצורה מסודרת לנגדת".
בצבא הוסיפו כי "מפקדיה אמרו לה כי ידאגו לה להחלפות ויסיעו אותה לביתה באופן אישי להיות עם אביה, ומפקדה לא אמר לה כי אינו מאמין לגבי מצבו של אביה. נציגות מהיחידה הגיעה להלוויית האב ובשנתיים האחרונות היו חוות דעת לא מספקות לגבי הנגדת".