3 צפייה בגלריה
לאשה ז'ווניה, שגריר גאורגיה בישראל
לאשה ז'ווניה, שגריר גאורגיה בישראל
"כשחבר שאל אם אני אוהב יותר את ירושלים או טביליסי אמרתי שירושלים ראשונה". ז'ווניה
"אני ירושלמי": זו תשובתו של שגריר גיאורגיה בישראל לאשה ז'ווניה כששואלים אותו מאיפה הוא. ז'ווניה החליט לעבור מתל אביב לשכונת מלחה בירושלים, והוא השגריר הזר היחיד שמתגורר בעיר, למעט ארבעת השגרירים שהשגרירויות שלהם נמצאות בעיר, ארצות הברית, גוואטמלה, הונדורס וקוסבו.
השגריר ז'ווניה תיאר את אהבתו לעיר: "כשחבר שאל אותי אם אני אוהב יותר את ירושלים או טביליסי, אמרתי שירושלים ראשונה". השגריר סיפר שבחר לגור דווקא בשכונת מלחה משום שבמאה החמישית לספירה הוקם שם כפר גיאורגי, לאחר שמלך גיאורגיה שלח לישראל אנשים שיגנו על יותר מ-40 כנסיות ומנזרים גיאורגיים שהיו ברחבי המדינה. ז'ווניה התגאה בפרויקט שילוט של הכנסיות והמנזרים הגיאורגיים בשלטים בעברית.
"גרתי בתל אביב והחלטתי לעבור לירושלים כדי לגור במקום שבו אבותיי גרו", הוסיף השגריר. "מבחינתי ישראל זה ירושלים. כל השאר, זה סביב ירושלים. הייתי כאן לראשונה כנער בן 14 והתאהבתי בעיר". כשנשאל אם הוא עצמו המליץ על העברת השגרירות, אמר ז'ווניה כי הוא מייצג את עמדת ממשלת גאורגיה - ולא הפרטית שלו. "סוגיית העברת השגרירות לירושלים אינה בדיון לעת עתה", אמר.
3 צפייה בגלריה
לאשה ז'ווניה, שגריר גאורגיה בישראל
לאשה ז'ווניה, שגריר גאורגיה בישראל
שלטים בעברית הוצבו במנזרים ובכנסיות הגיאורגיים ברחבי ישראל
זו הקדנציה השנייה של ז'ווניה, שלו יש שורשים יהודיים מצד אמו, כשגריר גיאורגיה בישראל, ובראשונה הוא הצליח לשכנע את הישראלים לכנות את ארצו "גיאורגיה" במקום "גרוזיה". ז'ווניה דובר עברית שוטפת וסיפר כי "אולי בגלל זה ישראלים רבים חושבים שאני שגריר ישראל בגיאורגיה ולא ההפך. הישראלים מופתעים כששומעים שאני גר פה, אבל מי עשה חוק ששגריר צריך לגור רק בהרצליה".
בקשתו של ז'ווניה להתגורר בירושלים קיבלה את האישורים הנדרשים ממשרד החוץ בטיביליסי. לדבריו, "אני לא גר מעבר לקו הירוק אלא במערב העיר. מלחה זאת מדינת ישראל גם בשנת 1948 וגם היום, ואני גר שם. אני גר בעיר שהוקמה על ידי דוד המלך ואני גאה להיות כאן".
3 צפייה בגלריה
לאשה ז'ווניה, שגריר גאורגיה בישראל
לאשה ז'ווניה, שגריר גאורגיה בישראל
בגיאורגיה לא הגיבו למחאה הפלסטינית. ז'ווניה
יש גם מי שלא אהבו את מעברו של השגריר להתגורר בבירת ישראל, והפלסטינים הגישו מכתב מחאה רשמי למשרד החוץ של גיאורגיה. "הייתה להם טעות במחאה כי הם טענו שזה מעון השגריר הרשמי. בסופו של דבר בגיאורגיה לא הגיבו למחאה", אמר ז'ווניה.
בימים אלה היחסים בין שתי המדינות טובים, וגיאורגיה תומכת בהצבעות שחשובות לישראל באו"ם. כ-200 אלף ישראלים ביקרו בגיאורגיה אשתקד, והמדינות צפויות לפתוח במשא ומתן להקמת אזור סחר חופשי.
גיאורגיה תציין השבוע את היום הלאומי שלה בסדרת אירועים חגיגיים שייערכו בירושלים. שגרירות גיאורגיה הטיסה לישראל 120 אזרחים גיאורגים שישתתפו בקונצרטים של מוזיקה, ריקוד ובישול מאכלים מסורתיים. שיא האירועים צפוי להיות היום כשהפילהרמונית של באטומי תופיע בקונצרט ב-YMCA בירושלים, שנבנה על שטח של מנזר גיאורגי.