1 צפייה בגלריה
אבי מעוז
אבי מעוז
אבי מעוז
(צילום: שלו שלום)
והנה חוזר לחיינו אבי מעוז. לא התגעגענו אליו לרגע מאז פרש לכאורה מהממשלה, ועכשיו, כשהוא שוב בפנים, עם תקציב עתק של 285 מיליון שקל, ניתן לתהות אם לא היה זה רעיון של ראש הממשלה בנימין נתניהו להסתיר אותו עד יעבור זעם בעודו ממתין לקבלת התקציבים שלהם יחל. אז כאמור, הוא שוב כאן, ואיתו דעותיו המעוותות בנושא נשים, להט"בים, לא יהודים וחילוניים.
וזה רע כי מעוז הוא איש מיוחד. ראינו עד כמה רחוק מוכנים הח"כים החרדים והדתיים ללכת כדי להעביר תקציבים שמנים לציבורים שלהם. זה מקומם ומרתיח אבל לפחות אפשר להבין את זה. מעוז, לעומת זאת, כלל לא מתעניין בציבור שלו. הוא מפגין חוסר עניין מוחלט במערכת הממלכתית-דתית שבה לומדים ילדיו ונכדיו. מעניינת אותו רק מערכת החינוך הממלכתית שבה לומדים חילונים ומסורתיים. את הכספים שקיבל הוא מעוניין לנצל רק כדי לשנות את הצביון שלהם – להטיח בהם זהות יהודית דתית ומיסיונרית עד אין קץ. ולא סתם דת ויהדות, אלא הגרסה הכי גזענית, מיזוגנית והומופובית שלה שניתן להעלות על הדעת. מבחינה זו מעוז מצליח לאחד את כל החילונים הנמצאים על הספקטרום בין חוסר עניין מוחלט ביהדות לבין התענגות על מכמניה – כולם כאחד נרתעים ממשנתו הבלתי נסבלת.
לכן חובה על כל אחד מאיתנו לעמוד על המשמר לגבי ילדינו. החדשות הטובות הן שמעוז עושה לנו את החיים קלים יותר. מספיק לדעת שהרשות שבראשה הוא עומד הייתה מעורבת ולו בקצת בתוכנית לימודים מסוימת – תמכה בה, מימנה חלקים ממנה, ממליצה עליה – כדי שנתנגד לה בחירוף נפש. זהו תו תקן שלילי אמין במיוחד.
אלא שחייבים לזכור שהדתת המערכת הממלכתית לא התחילה באבי מעוז. עשרות עמותות דתיות-מיסיונריות וגרעינים תורניים פועלים בתחום במרץ כבר שנים רבות, וגם בלעדיו הם שברו בשבוע שעבר את השיאים שאליהם הגיעו בימי נפתלי בנט (וזו הזדמנות להזכיר שגם ממשלת "השינוי" הייתה בלתי נסבלת בהיבט הזה). כל הכספים הללו מיועדים לשנות את הצביון של ילדינו, יחד עם ספרי הלימוד הבלתי מתקבלים על הדעת, כדוגמת ספר האזרחות שהוביל אביעד בקשי מפורום קהלת, וסוללה של מורים דתיים שלא מכבדים את חילוניות התלמידים במוסדות שבהם הם מלמדים. כל הגורמים האלו מנצלים את הפריצות וחוסר האונים של החינוך הממלכתי, ומולם חייבים להעמיד חומה של מנהלות, מנהלים, מורות, מורים וגם הורים מעורבים ונחושים. אחרת מי ישורנו.
רם פרומן הפורום החילונירם פרומןיונתן בלום
לכאורה חלק מהתקציב שמקדם אבי מעוז נועד דווקא כדי להגביר את השקיפות ההורית לגבי מקור התוכניות שמגיעות לבתי הספר. על פניו זו יוזמה מבורכת שתסייע לנו ההורים להילחם בתכניות שמעוז רוצה לקדם. אלא שכמציגים לי רעיון שכולו סתירה פנימית, אני מיד חושד. האם ייתכן שמעוז כה נאיבי עד שהוא אינו יודע שמה שמטריד את רוב ההורים הן התוכניות מבית מדרשו? האם הוא באמת מאמין לסיפור המומצא שלפיו עמותות להט"ביות וארגוני שמאל השתלטו על בתי הספר הממלכתיים? או שאולי הוא לא בחור טיפש, ומדובר בתרגיל מתוחכם שבמסווה של שקיפות יסתיר את המעורבות הדתית בתוכניות הלימודים וידאג דווקא להחדירה עמוק יותר?
העתיד יגלה לנו מה טיבה של יוזמת השקיפות הזאת. בינתיים צריך להמשיך להיות ערניים ולהילחם מול כל סימן של הדתה, וגם לזכור שלטווח הארוך אין טעם במלחמת גרילה כזאת, אלא עלינו לחתור להקים זרם חינוך ממלכתי-חילוני שבו לנו תהיה השליטה, ולאנשים כמו מעוז לא תהיה שום דריסת רגל.
  • ד"ר רם פרומן הוא יו"ר הפורום החילוני ומחבר הספר "הדרך החילונית"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il