1 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
שר החוץ לפיד
(צילום: ניב מוסמן, לע״מ)
שר החוץ יאיר לפיד ימריא במוצאי שבת לשתי מדינות שגובלות עם אוקראינה - רומניה וסלובקיה. במהלך ביקורו בשתי המדינות ייפגש לפיד עם אנשי משרדו שפועלים במתכונת חירום בשטח כבר יותר משבועיים. במקביל ייפגש שר החוץ עם ראשי המדינות וידון עמם במצב באירופה וביחסים הבילטרליים עם ישראל.
ברומניה ייפגש לפיד עם ראש הממשלה ניקולאי צ'וקה ועם שר החוץ בוגדן אאורסקו. לאחר מכן הוא יגיע למעבר הגבול סירט בין רומניה ואוקראינה, ויפגוש את אנשי משרד החוץ שפועלים באזור לחלץ ישראלים ויהודים מאוקראינה ומסייעים לפליטים שחוצים את הגבול. לפיד יקבל סקירה על המתרחש משגריר ישראל ברומניה וראש מערך החירום הרומני.
ביום שני יגיע לפיד לסלובקיה, שם יפגוש את הנשיאה זוזנה צ'אפוטובה ואת שר החוץ איוואן ק'ורצ'וק.

אתמול, במהלך ישיבת קבינט העלייה והקליטה, תקפו שרים את רשות האוכלוסין וההגירה ואת שרת הפנים איילת שקד בעקבות סרטונים קשים מנמל התעופה בן גוריון שבהם נראו פליטים אוקראינים מסורבי כניסה לישראל ובכללם ילדים קטנים שוכבים על הרצפה וקשישים בתנאי צפיפות. בעקבות פרסום הסרטונים הורתה השרה שרד לשנות את הנוהל באופן מיידי ולהעביר את הממתינים בנתב"ג באופן קבוע למלון דן בתל אביב, שם ישהו עד להכרעה בעניינם.
שר החקלאות עודד פורר אמר בדיון בקבינט העלייה: "איפה רשות האוכלוסין וההגירה? כל זמן שאין החלטה אם לתת להם מעמד זאת שערורייה. זה נראה כמו מתקן חולות". מנהל נתב"ג שמואל זכאי אמר בדיון: "לא יעלה על הדעת שבמדינת היהודים אימא וילדה מאוקראינה לא יתקלחו שלושה ימים בגלל מדיניות רשות האוכלוסין וההגירה, תוקעים אותם בשדה על מזרנים".
יו"ר קבינט העלייה והקליטה, השרה פנינה תמנו שטה, אמרה: "זה ביזיון. זה עושה לנו בלגן בעולם. אסור לנו כמדינה להתנהל בצורה כזאת. הם זרוקים בנתב"ג ויוצאות תמונות קשות בעולם". נציג רשות האוכלוסין וההגירה הגיב: "חברות התעופה לא מחזירות אותם". תמנו שטה אמרה: "אז המדינה צריכה לרכוש כרטיסים לכל המסורבים מבלי להתייחס למדיניות של שרת הפנים. מרגע שהם מסורבים המדינה צריכה לשאת בעלויות. מדובר על 172 איש מאוקראינה".
נציג רשות האוכלוסין אמר בדיון כי האנשים שישראל מסרבת את כניסתם אינם נורמטיביים. "אנחנו לא רוצים שייכנסו כי הם לא ייצאו", אמר והזכיר שגם לפני המלחמה אוקראינה הייתה בראש רשימת המדינות שאזרחיה מפרים את האשרה שלהם. "יש שם אנשים שאנו לא רוצים שייכנסו".