שורדת השואה חנה (הנלי) פיק-גוסלר, שהרצתה ברחבי העולם על שעברה והייתה חברתה הקרובה של אנה פרנק שגם הזכירה אותה ביומנה, הלכה היום (שישי) לעולמה שבועיים לפני יום הולדה ה-94. היא הותירה אחריה שלושה ילדים, 11 נכדים ועשרות נינים. הלווייתה תיערך תצא במוצאי שבת בשעה 22:00 מבית ההלוויות סנהדריה להר הזיתים.
פיק-גוסלר, ילידת ברלין, עקרה עם משפחתה להולנד עם עליית הנאצים לשלטון - והתגוררה סמוך לבית משפחת פרנק שנמלטה גם היא מגרמניה. אביה היה ראש לשכת העיתונות הגרמנית ויועצו של שר הפנים עד לשנת 1933, וממקימי תנועת הפועל המזרחי בגרמניה. סבה מצד אמה, עו"ד אלפרד קליי, היה ראש הקהילה היהודית בברלין ויועצו של בנימין זאב הרצל.
2 צפייה בגלריה
חנה פיק גוסלר
חנה פיק גוסלר
חנה פיק-גוסלר
(צילום: בית אנה פרנק ברלין)
משפחת גוסלר נשלחה למחנה הריכוז בווסטרברוק, ובהמשך לברגן-בלזן, שם נפטר אביה. בגיל 17 הייתה חנה בין נוסעי "הרכבת האבודה" שיצאה מברגן בלזן לטרזינשטאט ומעולם לא הגיעה ליעדה - ובסיום המלחמה שוחררה עם אחותה הקטנה ממחנה טרביץ.
בשנת 1947, לאחר תקופת החלמה בשוויץ, עלתה לישראל ונרשמה ללימודי אחיות בבית החולים "ביקור חולים בירושלים". בתה, רותי, סיפרה ל-ynet כי "היא אמרה שכשתצא ממחנות ההשמדה היא תהיה אחות - והגשימה את חלומה. היא עבדה ב'טיפת חלב' במחנות עולים וביישובי פרוזדור ירושלים".
רותי ציינה כי אמה הקדישה את חייה למאבק באנטישמיות ולהעברת סיפור חייה ושל חברתה פרנק. "כבר בשנת 1957 היא נסעה לארצות הברית והסתובבה שם כדי לספר על השואה שהתרחשה 12 שנים קודם", אמרה הבת.
גוסלר נישאה לפנחס וולטר פיק, ממקימי המודיעין הישראלי שבהמשך עבד כהיסטוריון צבאי ונמנה על עורכי האינציקלופדיה העברית. בתם סיפרה כי מאז מותו נסעה חנה ברחבי העולם כדי להרצות בפני קהלים שונים. "היא פגשה מלכים, נשיאים וראשי ממשלות. הוזמנה לראיונות בטלוויזיה, ברדיו ובעיתונים וביום אחד יכלה להרצות בארבע מקומות שונים. כולם רק רצו לפגוש אותה ולשמוע את הסיפור שלה ועל החברות עם אנה פרנק. ב'יד ושם' היא הרצתה רבות למבקרים שהגיעו והביאה המון כסף כתרומות למדינת ישראל".
סיפורה האישי של חנה תועד בספרים ובסרטים רבים בשפות שונות. האחרון שבהם, הסרט "החברה הכי טובה שלי אנה פרנק", שודר בנטפליקס לפני פחות משנה.
2 צפייה בגלריה
רותי מאיר ומשפחתה
רותי מאיר ומשפחתה
חנה פיק-גוסלר (יושבת עם חולצה אדומה) ומשפחתה
(באדיבות המשפחה)
"גם השנה היא שוחחה בזום עם תלמידים בצרפת ובגרמניה. תמיד העבירה מסרים של סובלנות וכבוד אחד כלפי השני", אמרה הבת. רפי מאיר, נכדה של חנה, הוסיף כי "היא הייתה סבתא מדהימה שדאגה לכל 11 הנכדים ו-31 הנינים שלה". אמו הוסיפה כי "כל חייה היא דאגה לאחרים, גם כשחלתה, גם כשהייתה מחוברת למכשיר ההנשמה חשבה על המטפלת הזרה וביקשה שתלך לנוח. האישה הכי צנועה בעולם".