המשטרה בניו מקסיקו שבארה"ב ביקשה הלילה (בין ראשון לשני) את עזרת הציבור במסירת מידע על רכב שלדבריה קשור לחקירה אותה היא עורכת, בעקבות ארבעה מקרי רצח בתשעת החודשים האחרונים בעיר אלבקרקי – כולם של גברים מוסלמים ממוצא אפגני או פקיסטני, שנורו למוות במה שתואר על ידי הרשויות כמארבים מתוכננים.
3 צפייה בגלריה
ארבעה גברים מוסלמים שנרצחו ב ניו מקסיקו בעיר אלבקרקי ארה"ב בשנה האחרונה. מימין לשמאל: נאעם חוסיין, אפטאב חוסיין, מוחמד אפזאל חוסיין ו מוחמד אחמדי
ארבעה גברים מוסלמים שנרצחו ב ניו מקסיקו בעיר אלבקרקי ארה"ב בשנה האחרונה. מימין לשמאל: נאעם חוסיין, אפטאב חוסיין, מוחמד אפזאל חוסיין ו מוחמד אחמדי
ארבעת הקורבנות שנרצחו באלבקרקי ב"מארבים מתוכננים". מימין לשמאל: נעים חוסיין, אפטאב חוסיין, מוחמד אפזאל חוסיין ומוחמד אחמדי
לדברי המשטרה ישנו חשד כבד לקשר בין שלושת מקרי הרצח האחרונים, שהתרחשו בשבועיים האחרונים, ונבדק הקשר שלהם לרצח הראשון שאירע בנובמבר אשתקד. מקרי הרצח הללו עוררו בהלה גדולה בקרב הקהילה המוסלמית בעיר הגדולה ביותר בניו מקסיקו, והרשויות שם הבטיחו להגביר את הנוכחות המשטרתית מחוץ למסגדים ואף לשלוח מזון עבור תושבים שחוששים כעת לצאת מבתיהם.
במסיבת עיתונאים שכינסו הלילה הרשויות חשפו נציגי המשטרה תמונה של המכונית החשודה, סדאן פולקסווגן אפורה עם חלונות מושחרים. הם סירבו לפרט מה הקשר של המכונית לחקירה, ואם הם חושדים שמי שנסע בה הוא הרוצח או הרוצחים, אך לדבריהם הושגה התקדמות משמעותית וכעת מתבקש הציבור לסייע במציאת המכונית הזו.
ראש העיר טים קלר אמר במסיבת העיתונאים כי לחוקרים יש כעת "כיוון חזק מאוד": "יש לנו רכב חשוד, אנחנו חייבים למצוא אותו", אמר. דובר המשטרה באלבקרקי, גילברט גלגוס, אמר לכתבים כי ישנם "כמה דברים ששותפים לכל ארבעת מקרי הרצח", אך לא פירט מהם אותם קווי דמיון. הוא נשאל אם החוקרים סבורים שמדובר בפשעי שנאה, והשיב: "שנאה נקבעת על פי מניע, ובשלב הזה אנחנו לא יודע מה המניע".
במסגרת בקשת הסיוע מהקהל הרחב, ארגון מקומי בשם Crime Stoppers כבר הציע בימים האחרונים פרס של 20,000 דולר עבור מי שיספק מידע שיוביל ללכידת האחראים למקרי הרצח, והמועצה ליחסים אמריקניים-מוסלמיים (CAIR), ארגון הפועל לקידום זכויות מוסלמים ברחבי ארה"ב, הציעה גם היא פרס דומה על סך 10,000 דולר. בחקירה מסייעים גם הבולשת הפדרלית (FBI), משטרת מדינת ניו מקסיקו ושירות המרשלים האמריקני.
3 צפייה בגלריה
תמונת רכב חשוד שפרסמו הרשויות ב אלבקרקי ניו מקסיקו ארה"ב במסגרת חקירת רצח ארבעה גברים מוסלמים
תמונת רכב חשוד שפרסמו הרשויות ב אלבקרקי ניו מקסיקו ארה"ב במסגרת חקירת רצח ארבעה גברים מוסלמים
המכונית החשודה. לפי הדיווחים לפחות אחד הקורבנות נורה מרכב חולף: "ירו לעברו 12 כדורים"
הראשון בסדרת מקרי הרצח אירע כאמור בשנה שעברה, ב-7 בנובמבר, אז נורה למוות מוחמד אחמדי בן ה-62, במקור מאפגניסטן, בחניון שמאחורי מרכול למוצרי חלאל, כאלו שכשרים לפי ההלכה האיסלאמית. החנות הייתה שייכת לאחמדי ולאחיו. הרצח הבא התרחש ב-26 ביולי השנה, לפני כשבועיים, אז נורה למוות אפטאב חוסיין בן ה-41 סמוך לביתו בעיר. חוסיין, פקיסטני במקור, עבד בין היתר בצוות הקמפיין של חברת בית הנבחרים הדמוקרטית מלני סטנסברי.
פחות משבוע לאחר מכן, ב-1 באוגוסט, נורה למוות מחוץ לביתו מוחמד אפזאל חוסיין, בן 27 שהיגר מפקיסטן ועבד כמנהל תכנון עבור העיר הסמוכה אספניוליה. למרות שם המשפחה הזהה, אין לו קשר משפחתי לקורבן הקודם. בערוץ טלוויזיה מקומי דווח כי לפי קרוביו, חוסיין נורה כשעמד ברחוב ואש נפתחה לעברו מרכב חולף ובו כמה חשודים. לפי אותם קרובים, נורו לעברו 12 כדורים ושישה מהם פגעו בו. חוסיין השלים תואר שני באוניברסיטת ניו מקסיקו לאחר שהיגר לארה"ב, וחבריו סיפרו שהיה "כוכב עולה" וכי נהג לסייע תמיד לאלו שנזקקו לעזרה.
הרצח האחרון התרחש ביום שישי בערב, אז נורה למוות נעים חוסיין, צעיר בשנות ה-20 לחייו שלפי אחת ממכריו היגר לארה"ב מאפגניסטן וקיבל אזרחות אמריקנית רק לפני כשבועיים. הוא נמצא ירוי בחניון של ארגון מקומי המציע שירותי סיוע לפליטים, ולפי נציגי הקהילה המוסלמית המקומית הוא נרצח זמן לא רב לאחר שהשתתף באותו יום בטקסי הלוויה של שני הקורבנות הקודמים. גם לו אין קשר משפחתי עמם, אף שלשלושתם שם המשפחה חוסיין.
תאיר גאובה, דובר המרכז האיסלאמי של ניו מקסיקו, אמר כי שלושת הקורבנות האחרונים נהגו להתפלל באותו מסגד. בשיחה עם "וושינגטון פוסט" הוא סיפר כי הקורבן האחרון, נעים חוסיין, נורה למוות בשעה ששוחח עם ארוסתו שחיה בווירג'יניה. "היא שמעה את הירי ונכנסה להלם. הוא לא ענה לה לאחר מכן, אז היא התקשרה לאחד מחבריו. החבר הזה הגיע לשם והוא זה שדיווח למשטרה", סיפר.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בסעודיה
ביידן. הביע זעזוע ועצב
(צילום: AFP)
במסיבת העיתונאים הערב ציין ראש העיר קלר כי מקרי הרצח האחרונים מעוררים חשש כבד בקהילה המוסלמית של אלבקרקי, המונה כ-5,000 בני אדם מתוך כחצי מיליון תושבי העיר. "זה מפחיד רבים, ישנם חברים בקהילה המוסלמית שלנו שמפחדים להשתתף בפעילויות יומיומיות", אמר. סגן מפקד המשטרה המקומית, ג'ון בראון, אמר כי הרשויות פועלות כעת להגדיל את הנוכחות המשטרתית מחוץ למסגדים ומכינות גם תוכניות להגנה על סטודנטים ותלמידים במוסדות החינוך השונים בעיר.
מושלת ניו מקסיקו, הדמוקרטית לוהאן גרישם, קבעה כי מדובר במתקפות מכוונות נגד מוסלמים. "אני רוצה לומר לקהילה המוסלמית של אלבקרקי, ולמעשה לקהילה הזו בכל ניו מקסיקו, שאני כועסת מאוד מהמצב הזה", אמרה גרישם במסיבת העיתונאים הלילה. לדבריה על כל תושבי ניו מקסיקו להתייצב נגד השנאה, והיא הבטיחה למצות את הדין עם הרוצח או הרוצחים: "נביא צדק עבור המשפחות שאיבדו את הכול". גם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס אמש למקרי הרצח, ובציוץ בטוויטר הביע זעזוע ועצב. "בזמן שאנו ממתינים לתוצאות החקירה, תפילותיי נתונות למשפחות הקורבנות, והממשל שלי עומד איתן לצד הקהילה המוסלמית", מסר.