1 צפייה בגלריה
פיל רוזן בסעודיה
פיל רוזן בסעודיה
פיל רוזן בסעודיה
משלחת של כ-20 מנהיגים יהודים אמריקנים מכל רחבי ארצות הברית ביקרה לאחרונה בריאד שבסעודיה וקיימה סדרת פגישות עם בכירים בממלכה, בהם לפחות שישה שרים בממשלה ונציגים בכירים של בית המלוכה הסעודי. המנהיגים ביקרו בריאד בהזמנת הסעודים ובברכת ממשל ביידן, ועשו זאת אחרי ביקור באיחוד האמירויות - שאליה הגיעו כדי לחזק את הסכמי אברהם.
"הסעודים מכינים את העם שלהם לנורמליזציה עם ישראל", טען איש העסקים היהודי-אמריקני פיל רוזן, חבר המשלחת. "הם רואים בישראל מעצמה ומתפעלים מהיכולת שיש לה להגן על עצמה באזור. זה פשוט מדהים. זה חלק מהמשיכה של ישראל בעיני הסעודים, שהם רואים בישראל ככזו שיכולה לספק להם הגנה מפני האויב המשותף - איראן. אני לא אתפלא אם בתוך חודשים או שנים ספורות נראה נורמליזציה בין סעודיה לישראל".
רוזן שימש בעבר כיו"ר אגודת ידידי הליכוד בארה"ב, ונחשב ידיד אישי של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו ואחד מתורמיו. רוזן סיפר שמשלחת המנהיגים היהודים זכתה לקבלת פנים מלכותית. "יש לסעודים עניינים פנימיים במדינה שלהם מבחינת להכין את הקרקע לשלום עם ישראל, אבל הם עושים הרבה צעדים לקראת זה", טען. "כבר יש דברים קטנים אבל משמעותיים כמו ההסכמה למעבר של טיסות מישראל ואל ישראל מעל סעודיה. הם אמרו לנו בשיחות שהם היו בסוד המגעים שהביאו להסכמי אברהם, ואלמלא ההסכמה שלהם ואפילו הברכה שלהם אף מדינה ערבית לא הייתה מסכימה לחתום עם ישראל על ההסכם".
בתשובה לשאלה אם הסעודים לא מתנים נורמליזציה עם ישראל בשלום או פריצת דרך במו"מ עם הפלסטינים אמר רוזן: "לדעתי, כמו שהאמירתים לא חיכו עד שהפלסטינים יהיו מוכנים לשלום, אני לא חושב שהסעודים יעשו כתנאי לשלום עם ישראל התקדמות עם הפלסטינים. הם מחכים לזמן הנכון מבחינתם". סעודיה, לפחות בהצהרותיה הרשמיות, הכריזה כמה פעמים שלא תנרמל את יחסיה עם ישראל ללא התקדמות מול הפלסטינים.
לדברי רוזן, בפגישה עם אחד השרים בסעודיה שאחראי על תרבות הפנאי, השר סיפר שהוא מארגן פסטיבל קולנוע בסעודיה בשנה הבאה. "הוא אמר לנו שישמח לראות סרטים ישראלים כחלק מהפסטיבל שלו", הוסיף רוזן. "הם מדברים בצורה חיובית לגמרי על ישראל. פגשתי צעירים סעודים במשרדי הממשלה ושאלתי אותם על מה אתם חולמים? התשובה שלהם הדהימה אותי - הם אמרו שהחלום שלהם הוא לבקר בחופים של תל אביב".
רוזן התרשם שהסעודים מוכנים להתקדם עם ממשל ביידו או בלעדיו. "אנחנו מקווים ומאמינים שהביקור שלנו בסעודיה ייתן דחיפה לממשל ביידן להמשיך לעזור לקידום הסכמי אברהם", אמר. "זו הזדמנות של פעם בחיים וחשוב שארה"ב תמשיך לעזור".