חשש מקריסת מערך השירות הפסיכולוגי: ראשי פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית ואיגוד מנהלי השירותים הפסיכולוגים החינוכיים ברשויות המקומיות פנו במכתב לשר החינוך יואב קיש ובו קריאה דחופה במצב החירום הנוכחי לפעול לחיזוק מערך הפסיכולוגים בשירותים הפסיכולוגיים-חינוכיים, וזאת כדי לעצור את התהליך המדאיג של עזיבת פסיכולוגים את עבודתם בשירות הציבורי ברשויות המקומיות.
הם ביקשו מקיש לפנות למשרד האוצר בדרישה לקדם בדחיפות הסכם שכר חדש לפסיכולוגים ותשלום עבור השעות הנוספות במלחמה כדי למנוע המשך נטישה וקריסת המערך.
2 צפייה בגלריה
ועדת החינוך התרבות והספורט - היערכות לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ד
ועדת החינוך התרבות והספורט - היערכות לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ד
שר החינוך קיש. יפנה לאוצר
(צילום: שלו שלום)
הכותרת
יושב על הגדר: הדילמה של נסראללה
23:20
ראשי הפורום מתריעים כי לאור הצרכים העצומים, והעובדה כי מערך הפסיכולוגיה החינוכית היה כבר במצב קשה עוד טרם פרוץ המלחמה, אין ספק כי הפסיכולוגים החינוכיים יתקשו לספק את כלל הצרכים ויתכן כי יהיו ילדים שזמני ההמתנה לקבלת מענים יתארכו מאוד. עוד הם מציינים כי במצבי חירום וטראומה יש חשיבות רבה להתערבות טיפולית מיידית ככל האפשר כדי למנוע התפתחות מצבי פוסט טראומה, חרדה ודחק מתמשכים.
מנתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת על טיפול משרד החינוך בנפגעי מלחמת "חרבות ברזל" שהוצגו בוועדת החינוך עולה תמונה קשה של מחסור בפסיכולוגים חינוכיים. התקינה הנוכחית של פסיכולוגים במערכת החינוך היא פסיכולוג אחד לכ-1,000 תלמידים בבתי ספר בחינוך הרגיל מכיתות ב'-י"ב, פסיכולוג אחד לכ-500 תלמידים בגני ילדים ובכיתות א' ופסיכולוג אחד ל-300 תלמידים בחינוך המיוחד. מנתוני משרד החינוך עולה כי נוסף על התקינה הנמוכה, יש תת-איוש של כ-30% מהפסיכולוגים החינוכיים.
על פי השירות הפסיכולוגי-ייעוצי (שפ"י) במשרד החינוך, מועסקים במערכת החינוך כ-3,600 פסיכולוגים חינוכיים, רובם בחלקיות משרה על רקע נטישת פסיכולגים את השרות הציבורי בשל השכר הנמוך.

בעיית שכר קשה ונטישה

אחת הסיבות למחסור באנשי מקצוע הוא השכר. לפי פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית, השכר הממוצע של פסיכולוג חינוכי מומחה עם 15 שנות ותק הוא כ-9,500 שקלים שקלים ברוטו. על פי פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית, שכר זה נמוך מאוד ביחס למקצועות דומים והוא אינו משקף את הליך ההכשרה הארוך, המקצועיות והאחריות של הפסיכולוגים החינוכיים. עוד נטען כי לצד סוגיות של שחיקה ותנאי עבודה, שיעור תקינה ואיוש נמוך, השכר הנמוך הינו הסיבה המרכזית בגינה פסיכולוגים חינוכיים נאלצים לעזוב את העבודה בשירות הפסיכולוגי חינוכי.
2 צפייה בגלריה
גידול ילדים מלחמה
גידול ילדים מלחמה
ילדים בזמן מלחמה,רבים זקוקים לטיפול פסיכולוגי
(SHEUTTERSTOMK)
במכתב לקיש כתבו ראשי פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית , כי מיום פרוץ המלחמה עברו על השירותים הפסיכולוגים החינוכיים ברחבי המדינה למתכונת עבודה בחירום, ופועלים סביב השעון: "הצוותים מהווים גורם מרכזי למתן תמיכה נפשית מידית בכל ישוב וישוב ובמרכזי הפינוי, בטיפול בטראומות של מפוני הישובים בעוטף עזה, משפחות הנרצחים והשבויים, הנפגעים במעגלי פגיעות רחבים, תמיכה נפשית וחיזוק החוסן של תלמידים, צוותי חינוך והורים וכלל הקהילה, כל אחד ביישובו, ועבודה טיפולית ומערכתית גם במרכזי הפינוי של תושבי הצפון והדרום", ציינו במכתב. "ראשי הרשויות נעזרים בידע המקצועי של הפסיכולוגים על התנהגות אוכלוסייה בהחלטות הנוגעות לטיפול והרגעת תושבי יישוביהם, ומנהלי השפחי"ם מהווים חלק אינטגרלי מהחמלי"ם היישוביים הפועלים בחירום. נערכות התערבויות פסיכולוגיות פרטניות וקבוצתיות מגוונות לטיפול באוכלוסיות החוות טראומה, דחק וחרדה, במטרה לתת סיוע מקצועי מידי וזמין, למנוע התפתחות מצבי פוסט- טראומה, לחזק חוסן ולהקנות לצוותים החינוכיים כלים לסיוע לתלמידים. עשייה חיונית זו הנעשית במסירות רבה ותחושת שליחות מתרחשת בתוך מציאות עגומה הנמשכת שנים, של אחוז כיסוי הולך ויורד של תקני השפחי"ם לאור עזיבה מתמשכת של פסיכולוגים מומחים, מדריכים ומנהלים את השפחי"ם עקב תנאי שכר מבזים שאינם מאפשרים קיום בכבוד".
הם הדגישו עוד, כי מאז פרוץ המלחמה חלה עלייה עצומה נוספת בפניות לסיוע, בעומס העבודה, והפסיכולוגים נדרשים למשאבים נפשיים עצומים כדי למלא במקצועיות ובחמלה את תפקידם.
ממשרד החינוך נמסר : "שר החינוך קיש מעריך ומוקיר את פועלם החיוני והכרחי של הפסיכולוגים החינוכיים הפועלים ברשויות ובמרכזי הקליטה ומעניקים מענה רגשי ופסיכולוגי לתלמידים, להורים ולצוותי החינוך. בכוונת השר לפנות באופן דחוף למשרד האוצר בנוגע לקידום הסכם השכר של הפסיכולוגים ולקידום מתן תמריצים לפסיכולוגים העובדים באזורים הנדרשים".