"המנהיג של טורקיה רואה בישראלים אויבים וזה מסוכן לישראלים. לא צריך לנסוע לשם" - זה המסר שמבקש להעביר אבי דמרי מדימונה, שאיבד ב-2016 את אשתו שמחה ז"ל בפיגוע באיסטנבול, בעקבות מעצרם של בני הזוג נטלי ומורדי אוקנין בחשד לריגול.
דמרי הגיע עם אשתו לטורקיה לפני חמש שנים לטיולי קולינרי. אשתו שמחה נרצחה בפיגוע התאבדות במרכז העיר הטורקית הגדולה. כעת הוא קורא לישראלים להתגבר על הפיתוי. "ברור שעם הקורונה ועם כל הסגרים שעברנו, אנשים רוצים לצאת, אבל לא לשם", אמר דמרי בריאיון לאולפן ynet. "זו מדינה שהמנהיג שלה רואה בנו אויבים ולא רוצה אותנו. העם שם אולי רוצה בנו, אבל אם המנהיג לא רוצה, תמיד יהיו בעיות ויעצרו אנשים, ולך תדע מה מצלמים ומה לא מצלמים. בכל מקום נורמטיבי בעולם הדברים מתנהלים אחרת לגמרי. אבל די, שאנשים יעצרו את זה ויפעילו היגיון בריא. לא צריך לנסוע לשם, פשוט לא צריך. יש מספיק מקומות יפים בעולם ואם אנחנו לא רצויים שם אז די, תודה, שלום, אין צורך".
4 צפייה בגלריה
שמחה אבי דמרי נרצחה ב פיגוע ב טורקיה איסטנבול
שמחה אבי דמרי נרצחה ב פיגוע ב טורקיה איסטנבול
אבי דמרי ואשתו שמחה ז"ל, שנרצחה בפיגוע בטורקיה
4 צפייה בגלריה
שמחה אבי דמרי נרצחה ב פיגוע ב טורקיה איסטנבול
שמחה אבי דמרי נרצחה ב פיגוע ב טורקיה איסטנבול
אבי דמרי ואשתו שמחה ז"ל
(צילום: צ'רלי בוקובזה)
הרבה אנשים אומרים שגם בישראל יש פיגועים וגם בחו"ל יש תקריות אנטישמיות ובכלל בטורקיה אוהבים אותנו ויודעים עברית. "אמת. זה קורה וזה קרה בהרבה מקומות אבל ההנהגה באותם מקומות, כשזה קורה היא מגבה אותנו ומחזקת. כשיש תופעות אנטישמיות אז אתה רואה את המנהיגים של אותה מדינה עומדים לצידך ותומכים בך כדי שתרגיש בטוח. אבל אם המנהיג למעלה נותן הוראות שפוגעות בתייר הישראלי הפשוט שמגיע לשם ומצלם בטעות איזו תמונה וזה מגיע למעצר - אז נו באמת. פשוט תתרחקו משם".
דמרי סיפר כי העיסוק בפרשה העגומה בימים האחרונים הציף בו זיכרונות קשים. "אתה נאלץ להיות עסוק בזה כי זה במרכז החדשות וזה כואב, זה פשוט כואב וכל דבר שקשור לטורקיה מעלה בך מחדש את הכול. אנחנו עדיין בקשר, כל הקבוצה שהייתה שם ומדברים וחלק מהאנשים עדיין חווים את הדבר הזה, גם מבחינה בריאותית אגב וגם מבחינה נפשית. זה אנשים שאיבדו את המשפחה שלהם".
4 צפייה בגלריה
הזוג שנעצר בטורקיה לאחר שצילם את ארמון ארדואן
הזוג שנעצר בטורקיה לאחר שצילם את ארמון ארדואן
נטלי ומורדי אוקנין העצורים בטורקיה
(מתוך פייסבוק)

4 צפייה בגלריה
שמחה דמרי ש נרצחה ב פיגוע ב טורקיה איסטנבול בת עדי
שמחה דמרי ש נרצחה ב פיגוע ב טורקיה איסטנבול בת עדי
"ההתמודדות עם האובדן יומיומית, וזה קשה". שמחה ז"ל עם הבת
"אותם אנשים שאבדו, כולל שמחה היקרה שלי, זה פשוט אובדן שלא יחזור ושהתמודדות איתו היא יומיומית וזה קשה", הוסיף אבי בכאב. "כשראיתי את התמונות מטורקיה - כיביתי את הטלוויזיה, לא יכול יותר, לא יכול. תישארו בארץ או במדינות אחרות. כל זמן שאפשר לנסוע אז תיסעו ותיהנו, העולם מדהים. ושטורקיה תישאר כרגע בחוץ עד שהשליט שלהם פשוט יחליט להיות קצת יותר אנושי, אני לא רוצה להגיד נורמלי, שלא יעצרו אותי. שפשוט יתנהג כבן אדם".
משרד החוץ עדכן בצהריים כי טורקיה אישרה לנציגיו לבקר את התיירים הישראלים שנעצרו באיסטנבול בחשד לריגול אחרי שצילמו את בית הקיט של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. במשרד ציינו כי האישור התקבל "בעקבות פעילות דיפלומטית אינטנסיבית בימים האחרונים", וכי שגרירות ישראל באנקרה והקונסוליה הכללית של ישראל באיסטנבול פועלות לתיאום מועד לקיום הביקור.
שר החוץ יאיר לפיד התייחס היום בצהריים בישיבת סיעת יש עתיד לדרמה בטורקיה. "אנחנו מטפלים בשחרורם של הישראלים מסביב לשעון ובדרגים הגבוהים ביותר", אמר לפיד. "כל הדיבור התקשורתי בנושא רק גורם נזק. אני מבקש מכל השרים והח"כים וגם מהתקשורת: תחשבו שזה לא נטלי ומורדי אלא אמא ואבא שלכם בכלא בטורקיה. שזו לא שירז, אלא הבת בת ה-20 שלכם בבית, עם אח בן חמש על הספקטרום. לא שווה בשביל כותרת לסכן אותם. תנו לנו לעבוד".
עורך דינם של בני הזוג אוקנין ניר יסלוביץ', סיפר על המאמצים לשחרורם ועל מצבם של השניים. "נעשים מאמצים רבים וצעדים של ממש במישור המשפטי, צעדים שאני אשמור אותם דיסקרטיים על מנת לא לפגוע בקו ההגנה", אמר היום בריאיון לאולפן ynet. "היחס שניתן לשניים הוא יחס ראוי, הולם. אתמול ביקר אותם השותף שלי, עורך דין מקומי, ובסך הכול מצבם טוב, הם מקבלים יחס ראוי".