2 צפייה בגלריה
שריפת מכון הטיהור בצפת
שריפת מכון הטיהור בצפת
הצתה בצפון על רקע פרוטקשן (ארכיון)
(צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז צפון)
מגיעים לנופש בגליל העליון ובגולן? בעלי העסקים והחקלאים מתנועת "עד כאן" מבקשים שתסייעו להם בכמה שעות שמירה בלילה בהגנה על חבריהם המאוימים על ידי ארגוני הפרוטקשן.
מעוניינים לסייע? לחצו כאן לפנייה למאבק בפרוטקשן
"מיליון ישראלים מגיעים בקיץ לנפוש באזור שלנו", אומרת הדר אלגלי, דוברת התנועה, "וכולם יודעים כי מלבד הטבע והנחלים, אנחנו מתמודדים עם מציאות הרסנית מצד ארגוני הפרוטקשן".
אלגלי מספרת כי בשבועות האחרונים הקימו מתנדבי התנועה מערך אבטחה שמסגרתו יחזקו את אלה שלא מוכנים להיכנע ולשלם דמי חסות באזורים כמו ראש פינה וחצור הגלילית.

בעלי עסקים וחקלאים בגליל ובנגב נקרעים בעולם שבו המושלים הם ארגוני הפשיעה. הם ניצבים חסרי אונים וללא הגנה מול איום שעבורם הוא קיומי. בנוסף, הם מתמודדים עם דילמה שאין ממנה מנוס: חברות ביטוח להן משלמים את הפוליסות הכבדות מתנערות מהם ולא מוכנות לפצות אותם ברגע שהן מגלות כי התלוננו במשטרה בגין איומים ודרישה לשלם דמי חסות.
"כשאני מבין שקוראים לי לאירוע של פגיעה בעסק או בשטח חקלאי בשל הצתה מכוונת או פרוטקשן, אני לא מגיע, אין לי לב לקחת כסף על העבודה", סיפר השבוע החקלאי עומרי עתריה, מוותיקי השמאים החקלאיים בצפון. "חברות הביטוח מתנערות מהם ומס רכוש לא מכיר באירועים האלה – אין לחקלאים ולבעלי העסקים את מי לתבוע".
2 צפייה בגלריה
המאבק בפרוטקשיין בצפון: תיעוד מתפיסת שני החשודים בני 20 ו-21 מראמה בזירה בה הציתו אוטובוסים
המאבק בפרוטקשיין בצפון: תיעוד מתפיסת שני החשודים בני 20 ו-21 מראמה בזירה בה הציתו אוטובוסים
יותר מ-40 אוטובוסים ומיניבוסים הוצתו בשנה האחרונה
(צילום: דוברות המשטרה )
חברות ביטוח דורשות מבעל עסק לדווח מיד כשהוא מקבל מסרים מארגוני פשיעה שדורשים את חלקם ברווחיו. אם לא ידווח הוא עלול להיות נתבע על הונאת ביטוח. עתריה הסביר ש"ברגע שהם יודעים שבעל עסק מאוים אז מחריגים אותו מנזקי הצתה. אם לא היה איום מקדים אז ברגע שבעל עסק מקבל מסר עם פגיעה קטנה ברכוש שלו, הם מחריגים ממעשה זדון. ואם ימשיך לסרב לשלם פרוטקשן, בפעם הבאה שארגוני החסות יענישו אותו, בצורה הרסנית יותר, הוא לא יקבל שקל".
כך, למשל, מרבית חברות ההסעות בגליל אינן מבוטחות. חברות ביטוח מוכנות לבטח את מי שלא אוים עדיין רק תמורת סכומים גבוהים. רק בשנה האחרונה הוצתו יותר מ-40 אוטובוסים ומיניבוסים כחלק ממאבקי שליטה במכרזים בגליל. גם מגרשים למכירת מכוניות הם יעד קבוע של ארגוני דמי החסות. בעליהם מבינים כי לא יוכלו להתחמק ממערכת המיסוי הפלילית, שיודעת כי אף חברת ביטוח לא מוכנה להגן עליהם. "אם המדינה לא מצליחה להשתלט על הפרוטקשן, אז שתשלם לפחות על הנזקים של גובי דמי החסות", עתריה אומר, "חיים של אנשים נהרסים, לא רק העסקים שלהם".