פוליטיקאים מכל קצוות הקשת הפוליטית בצרפת הביעו את מורת רוחם מהתפטרותו של מנהל בית ספר תיכון בפריז, שקיבל איומים על חייו אחרי שקרא לצעירה מוסלמית להוריד את כיסוי הראש שלה בשטח בית הספר - בכפוף לחוק ברפובליקה החילונית. ראש ממשלת צרפת גבריאל אטאל, שכיהן בעבר כשר החינוך, אמור לארח היום (רביעי) את המנהל כדי להביע את תמיכתו.
המאבק על זהותה של צרפת כרפובליקה חילונית הוא אחד הנושאים הבוערים ביותר במדינה, שבה חיה הקהילה המוסלמית הגדולה באירופה. ב-2004 חוקקה צרפת את החוק שמכונה "חוק הרעלה", שאוסר על הצגת סמלים דתיים בבתי הספר הציבוריים - וקובע כי התלמידים לא רשאים להגיע עם בגדים או סמלים שמבטאים השתייכות דתית, כולל כיפות.
3 צפייה בגלריה
אישה מודדת רעלה בדוכן בפריז, ארכיון
אישה מודדת רעלה בדוכן בפריז, ארכיון
אישה מודדת רעלה בדוכן בפריז, ארכיון
(צילום: AFP)
המנהל של בית הספר התיכון "מוריס ראוול" במזרח פריז התפטר אחרי שקיבל איומים על חייו ברשת בעקבות התקרית שהייתה בחודש שעבר. הסערה בעקבות הפרשה מגיעה אחרי סדרת עימותים בנושא, ורציחתם של שני מורים בשנים האחרונות על-ידי קיצוניים איסלאמיסטים.
בתקשורת הצרפתית נכתב כי העימות היה בין המנהל לצעירה מוסלמית שאינה בגיל תיכון, והייתה בבית הספר לצורך הכשרה מקצועית. בסוף פברואר ביקש המנהל מהצעירה, ומשתי מוסלמיות נוספות, להוריד את כיסוי הראש שלהן בשטח בית הספר. אותה צעירה סירבה והתעמתה עם המנהל - שבהמשך קיבל איומים על חייו.
3 צפייה בגלריה
נשים מוסלמיות לובשות עבאיה ב צרפת
נשים מוסלמיות לובשות עבאיה ב צרפת
אישה מוסלמית עם כיסוי ראש בצרפת. המאבק על אופי המדינה נמשך
(צילום: Eliot BLONDET / AFP)
המשטרה נשלחה לבית הספר, ובתחילת החודש ביקרה במקום שרת החינוך ניקול בלובה, שגינתה את "המתקפות הבלתי מקובלות נגד המנהל". הצעירה הגישה מצדה תלונה וטענה שהמנהל היכה אותה בידה במהלך הוויכוח, אך התלונה שלה נדחתה.
לפי מכתב ששלחה הנהלת בית הספר למורים, להורים ולתלמידים, המנהל החליט לפרוש "מסיבות ביטחוניות". במכתב שצוטט בתקשורת נאמר שהמנהל מתפטר כדי לשמור על ביטחונו, ועל ביטחון בית הספר. משרד החינוך הצרפתי מסר כי הוא לעולם לא יפקיר מורים שנתונים לאיומים, והדגיש כי הוא מקבל את החלטתו של המנהל להתפטר, "לאור חומרת המתקפות נגדו". במסגרת חקירת הפרשה עצרה צרפת צעיר בן 26 שאיים על חייו של המנהל. בחודש הבא הוא אמור לעמוד למשפט.
3 צפייה בגלריה
מתפללים במסגד בפריז
מתפללים במסגד בפריז
מתפללים במסגד בפריז
(צילום: AFP)
"זו בושה", אמר ברונו רוטאיו, ראש סיעת מפלגת הרפובליקנים בסנאט הצרפתי. "אנחנו לא נקבל את זה", הצהיר בוריס ואלו, חבר האספה הלאומית ואיש המפלגה הסוציאליסטית הצרפתית. ואלו אמר כי התקרית היא "כישלון קולקטיבי". מריון מרשל, נכדתו של ז'אן מרי לה פן ששייכת גם היא לימין הקיצוני, מחתה על "תבוסת המדינה" ל"נמק האיסלאמיסטי".
מוד ברוז'ון, מחוקקת ממפלגתו של הנשיא עמנואל מקרון, הביעה דאגה מ"התנועה האיסלאמית" וציינה כי צרפת מחויבת להגן על בעלי הסמכות בבתי הספר – "מנהלים ומורים", ולתמוך במוסדות החינוך שלה. ראש העיר פריז, אן אידלגו, שוחחה עם המנהל. מלשכתה נמסר שהיא הביעה בפניו את הזעזוע מהאיומים שקיבל, והצהירה על "תמיכה וסולידריות מוחלטת" במנהל.