מייסדי המדינה והפוליטיקאים הבולטים ב-75 שנותיה. שבעת המינים וגם ארבעת המינים. זוכי פרס נובל, אגדות תרבות וגם כמה ספורטאים. שמות עשרות אלפי הרחובות בישראל מהווים למעשה פסיפס של החברה והמדינה. אבל מהו שם הרחוב הנפוץ מכולם?
3 צפייה בגלריה
שמות רחובות בישראל
שמות רחובות בישראל
העצים והפרחים מקדימים את הפוליטיקאים ברחובות ארצנו
(צילום: דוד רובינגר, רועי עידן, AP, AFP, shutterstock)
דשבורד מיוחד שהכין רועי חזן, מנהל תחום אנליזה ו-BI בחברת סנסקום, מעניק מבט על שמות הרחובות בכל אחד ואחד מיישובי ישראל, ומאפשר להשוות בין גדולי האומה, בין עצים וצמחים, בין אמנים ומדענים באמצעות נתון בודד - כמה רחובות נקראים על שם כל אחד, והיכן הם. צפו כאן בדשבורד, המבוסס על המאגר הממשלתי.
הרחובות המרכזיים בערים השונות נקראים פעמים רבות על שם ראשי עיר מיתולוגיים (כמו דיזנגוף בתל אביב ורגר בבאר שבע), אבל בראש הרשימה אין בכלל זכר לאישים - אלא רק לעצים ולצמחים. וליתר דיוק - לשבעת המינים. במקום הראשון נמצא רחוב הזית, שנמצא ב-196 יישובים (247 ביחד עם רחוב זית). אחריו: הגפן, התאנה, הרימון והתמר, כולם משבעת המינים.
בהמשך הרשימה ניתן למצוא את השקד, האלה, הדקל, הברוש, האלון, החרוב, האורן וגם פרח - הכלנית. הרחוב הראשון ללא הקשר בוטני הוא המייסדים, במקום ה-14 (73 יישובים). אחר כך עוד עצים, צמחים ופרחים, וגם כמה מאבני החושן - ברקת, ספיר, אודם, יהלום ושוהם - עם יותר מ-50 יישובים כל אחד.
כדי להגיע לאישיות ראשונה צריך לרדת עד למתחת למקום ה-40, שם נמצאים זה לצד זה חוזה המדינה בנימין זאב הרצל ומנהיג הציונות הרוויזיוניסטית זאב ז'בוטינסקי. 49 רחובות בארץ נקראים הרצל וז'בוטינסקי, אבל בשילוב רחובות עם שמות דומים (שדרות, שד' וכו') יש יתרון קל לז'בוטינסקי על הרצל - 56:57.
ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון מנצח בדו-קרב צמוד את יריבו הגדול, ראש הממשלה הראשון מהליכוד מנחם בגין. 54 רחובות על שם בן גוריון, 51 על שם בגין. במאבקים פוליטיים אחרים מהעבר יש הכרעה ברורה. ראש הממשלה שנרצח יצחק רבין מונצח ב-39 רחובות ודרכים, מחליפו ויריבו שמעון פרס - בעשרה בלבד. על שם יצחק שמיר יש 27 רחובות, על שם אריק שרון - 18. גולדה מאיר, למרות מלחמת יום הכיפורים, מונצחת ב-26 רחובות.
ברוב המקרים הנוהג הוא לא לקרוא לרחובות בשם אנשים חיים, ובמיוחד לא פוליטיקאים. לכן אין רחוב בנימין נתניהו, אבל יוני נתניהו - אחיו שנהרג במבצע אנטבה - מונצח ב-14 יישובים. בירושלים יש גם רחוב בנציון נתניהו, על שם אביו של ראש הממשלה. חיים הרצוג - הנשיא לשעבר ואביו של הנשיא המכהן - מונצח ב-28 יישובים. הסב, הרב הרצוג - ב-23.
כאמור, יש מקרים יוצאי דופן שבהם הכבוד לזכות בשם רחוב מוענק גם למי שעדיין בחיים. כך, למשל, כל זוכי פרס נובל הישראלים (פרט לזוכה האחרון, ג'ושוע אנגריסט) קיבלו רחובות על שמם, אהרן צ'חנובר - כבר שישה. הראשון מהנובליסטים, הסופר ש"י עגנון (שנפטר כבר ב-1970), מונצח ב-37 יישובים.
המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק הוא מאנשי הרוח הבולטים כמובן ברשימת היישובים, עם 52 רחובות על שמו. שושנה דמארי מנצחת את מי שנחשבה ליריבתה הגדולה, זמרת המלחמות יפה ירקוני - 25 רחובות על שם דמארי, 18 רחובות על שם ירקוני. עפרה חזה מונצחת ב-28 יישובים, נעמי שמר ב-21, אריק אינשטיין - בעשרה.
רחובות אחרים נקראים על שם ערים, וכאן כמובן הבכורה היא של הבירה ירושלים - שרחובות בשמה מופיעים ב-59 יישובים. את רחוב תל אביב, מנגד, תמצאו רק בשישה יישובים - חיפה, כפר סבא, הרצליה, נס ציונה, ראש פינה ודליית אל כרמל. ביישוב הדרוזי יש אפילו רחוב נהריה, כמו בחולון.
ומה לגבי יישובי העוטף? אחרי המלחמה ייתכן שרחובות רבים ישונו לשמות הקיבוצים והיישובים שבהם טבחו מחבלי חמאס, אבל כבר עתה יש ב-17 יישובים רחוב בארי. גם רחובות נירים, כיסופים, סופה ויד מרדכי (בירושלים וגבעתיים) יש ביותר מיישוב אחד בארץ. לעומת זאת, ברחוב עזה בירושלים נמצא בית ראש הממשלה, ורחוב עזה (או דרך עזה) קיים בעוד ארבעה יישובים, ובהם תל אביב.
3 צפייה בגלריה
דרך בן גוריון רמת גן גבעתיים
דרך בן גוריון רמת גן גבעתיים
דרך בן גוריון ברמת גן. אחת מ-54
(צילום: סער הס)
3 צפייה בגלריה
דיזנגוף 30, תל־אביב
דיזנגוף 30, תל־אביב
רחוב דיזנגוף. בתל אביב, וגם בנתניה ובאר יעקב
(צילום: יובל חן)
המיעוט הבולט של שמות נשים בין הרחובות נראה היטב גם בדשבורד של רועי חזן. רק אחרי הרצל, ז'בוטינסקי, הרמב"ם, ביאליק, יהודה הלוי, שבזי, טרומפלדור, אחד העם, הרב קוק ורש"י מופיעה אישה ראשונה - הצנחנית חנה סנש (ב-32 יישובים). אחריה: דבורה הנביאה, ב-30.
דיזנגוף הוא אולי הרחוב המפורסם בארץ, אבל פרט לתל אביב, רחוב על שם ראש העיר העברית הראשונה מאיר דיזנגוף נמצא רק בנתניה ובבאר יעקב. מנגד, על בית ראשון במולדת יכול להיות שלא שמעתם, אבל רחוב בשם זה נמצא בלא פחות מ-51 יישובים - רובם הגדול קיבוצים. למעשה, היה מדובר במיזם של התנועה הקיבוצית לקליטת עולים מחבר העמים בשנות התשעים.
ירושלים, לא במפתיע, היא העיר עם מספר הרחובות הגבוה ביותר - 4,366. שפרעם היא העיר עם מספר הרחובות הגבוה ביותר ביחס לאוכלוסייה - לא פחות מ-869. מנגד, בסכנין רק 26 רחובות, באלעד 60 בלבד ובמודיעין עילית שגדולה כמעט פי 2 משפרעם - רק 71.