5 צפייה בגלריה
"ממשלת ישראל מספרת איך היא מזדהה איתנו ועוזרת לנו, אבל יש שיתוף פעולה מלא עם רוסיה". זלנסקי, נתניהו ופוטין
"ממשלת ישראל מספרת איך היא מזדהה איתנו ועוזרת לנו, אבל יש שיתוף פעולה מלא עם רוסיה". זלנסקי, נתניהו ופוטין
"ממשלת ישראל מספרת איך היא מזדהה איתנו ועוזרת לנו, אבל יש שיתוף פעולה מלא עם רוסיה". זלנסקי, נתניהו ופוטין
(צילום: AFP, אליבייה פיטוסי, רויטרס)
כשבוע לאחר הפגישה הראשונה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי במטה האו"ם בניו יורק, שגריר אוקראינה בישראל יבגן קורניצ'וק תקף אתמול (שני) בחריפות את ישראל, ואמר כי היא פשוט מפחדת מרוסיה. בראיון לאתר החדשות האוקראיני "גורדון", טען השגריר כי "ישראל חייבת להפציץ כל הזמן בסיסים איראניים בסוריה, והיא נאלצת לתאם את מאמציה עם הרוסים. שאר הטיעונים שאנו שומעים אינם עומדים במבחן המציאות".
לדברי קורניצ'וק, "יש טיעונים רבים ושונים, לפעמים מוזרים. נתניהו אמר שהם לא יכולים להעביר לנו נשק כי הוא עלול להגיע לידי האיראנים דרך רוסיה. זה לא מחזיק מים בכל מה שנוגע להגנה אווירית. הנשק הזה ממוקם עמוק בעורף, ואין סיכוי שייפול לידי הרוסים".
5 צפייה בגלריה
 יבגן קורניצ'וק
 יבגן קורניצ'וק
"אני לא מרוצה ממעשיה של ממשלת ישראל, ואני מדבר על זה בגלוי". השגריר יבגן קורניצ'וק
(צילום: שגרירות אוקראינה בישראל)
עוד טען השגריר כי רמת שיתוף הפעולה בין ישראל לרוסיה נשארה גבוהה, והסחר בין המדינות אף עלה בשנה האחרונה. דוגמה נוספת שנתן היא הסכם שיתוף הפעולה בתחום הקולנוע שנחתם בין שתי המדינות בתחילת החודש. "זה הוסבר לנו כטעות מצערת, ואתמול נודע כי פסטיבל הסרטים החל. כלומר, ברור שמדובר בצעדים מכוונים. עסקים כרגיל", אמר קורניצ'וק. "אני לא מרוצה ממעשיה של ממשלת ישראל, ואני מדבר על זה בגלוי. לדעתי ממשלת ישראל מצד אחד מספרת לנו איך היא מזדהה איתנו ועוזרת לנו, ומצד שני יש שיתוף פעולה מלא עם הפדרציה הרוסית. זה לא הפסיק ליום אחד".
לדברי קורניצ'וק, שיתוף הפעולה עם רוסיה הוא "טעות חמורה של ממשלת ישראל, והציבור הישראלי מוחה נגד זה. כולם רואים מה קורה באוקראינה". הוא הוסיף כי "לא ביקרנו הרבה את הצד הישראלי, למשל, על כך שהטיסות הישירות למוסקבה נמשכות. הם מסבירים שהם צריכים לפנות קודם אזרחים ישראלים. אוקיי, בואו נניח שזה נושא הומניטרי. אבל סוגיות של תרבות, סוגיות של התייעצויות פוליטיות שהתקיימו השנה בירושלים וגם במוסקבה - זה לא עומד בביקורת".

לצד הביקורת החריפה, קורניצ'וק ציין כי קייב מרוצה מהפגישה עם נתניהו בה "הצלחנו לדון בנושאים שלא ניתן היה לדון בהם בטלפון", אך מנגד העריך כי ייקח זמן רב עד שאוקראינה תראה תוצאות ממשיות מהמפגש. לדברי השגריר, "בהחלט הועלו בפגישה סוגיות של הגנה על אזרחים ופירוק מוקשים". מנגד, הוא ציין כי כרגע אין טעם לדון עם ישראל בשיתוף פעולה צבאי.
בכל הנוגע להגנה על אזרחים, אחת ההבטחות המשמעותיות שנתנה ישראל לאוקראינה היא אספקה של מערכת "צבע אדום". בריאיון, חשף קורניצ'וק התקדמות משמעותית לקראת הטמעה בשטח של המערכת. "למרבה הצער, התהליך עדיין לא הסתיים, אך בדיקה אמורה להתקיים בסוף ספטמבר בקייב", ציין השגריר. "בעתיד, אני חושב שכל הערים והעיירות יוכלו לנצל את המערכת הזו. זה יכול להיות מיושם במלואו על שטחה של אוקראינה ולהיות מאוד שימושי".
5 צפייה בגלריה
מתקפה של רוסיה ב אוקראינה קייב
מתקפה של רוסיה ב אוקראינה קייב
"כל הערים והעיירות יוכלו לנצל את מערכת ההתרעה הזו". הריסות בקייב לאחר מתקפה רוסית על העיר
(צילום: EPA/SERGEY DOLZHENKO)
לצד מערכת ההתרעה מפני טילים, סיפר קורניצ'וק כי "השבוע קיבלתי אישור שנותרו רק פרטים טכניים להשגת ציוד ישראלי להסרת מוקשים בעתיד הקרוב". לדבריו, "אלו רובוטים שיקלו עלינו את החיים. הבעיה שלנו היא שייקח די הרבה זמן לפנות את השטחים העצומים האלו".
השגריר האוקראיני תיאר כיצד עובד שיתוף הפעולה עם ישראל, וציין כי "פשוט לקרוא להומניזם ולסולידריות זה לא שווה את זה. יש לחפש אינטרסים או איומים משותפים, ודווקא זה מוביל אותנו לשיתוף פעולה הדוק". לדברי קורניצ'וק, "אחרי הכול, אחד הנושאים שנידונו בין זלנסקי לנתניהו היה נושא שיתוף הפעולה נגד האיום מצד איראן".
5 צפייה בגלריה
מל"ט איראני שאהד-136 שאהד 136 בשימוש של רוסיה הופל על ידי אוקראינה במחוז חרקוב
מל"ט איראני שאהד-136 שאהד 136 בשימוש של רוסיה הופל על ידי אוקראינה במחוז חרקוב
שרידי מל"ט איראני שאוקראינה הפילה בשנה שעבר. "נתניהו אמר: 'אם לא נשתף פעולה, הוא יטוס גם אלינו'"
(צילום: רויטרס)
קורניצ'וק סיפר איך הביא מקייב שאהד, מל"ט מתאבד איראני שטהרן סיפקה למוסקבה לצורכי המלחמה באוקראינה. "הבאתי את הדברים שלו לנתניהו במתנה", סיפר. "הוא אמר: 'אם לא נשתף פעולה, הוא יטוס גם אלינו'. לכן, זה נושא ההתייעצויות המשותפות שלנו וזה מה שמאחד אותנו".
הפגישה של נתניהו עם זלנסקי, שהתקיימה ביום שלישי האחרון, הייתה הראשונה של ראש ממשלה ישראלי איתו מאז פרוץ המלחמה עם רוסיה. זלנסקי אמר בפתח המפגש כי הוא "מצפה להרבה מישראל, אבל אין המון בעיות ביחסים". כשנתניהו נשאל מהן ציפיותיו מהפגישה עם הנשיא האוקראיני, הוא השיב: "שתיקה שווה זהב". מתיחות ודריכות הורגשה בשני הצדדים, אולם בתום הפגישה זלנסקי ציין כי היא "הייתה טובה".
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ב ניו יורק ארה"ב
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ב ניו יורק ארה"ב
נתניהו וזלנסקי באו"ם, בשבוע שעבר. נשיא אוקראינה נשאל אם הוא מרוצה מהסיוע הישראלי, והשיב: "נראה אחרי הפגישה"
(צילום: AFP PHOTO / Ukrainian Presidential Press Service)
בסיום הפגישה נמסר מלשכת ראש הממשלה כי היא "הייתה ידידותית". עוד נמסר כי נתניהו "הבהיר שישראל תמשיך לסייע לאוקראינה בנושאים הומניטריים, לרבות התמודדות עם מוקשים נגד בני אדם". זלנסקי הוסיף בסיום הפגישה כי "השיחות היו ממוקדות בנושא שיתוף הפעולה - כולל בתחום ההגנה האזרחית". לדבריו, "ציינתי בפני נתניהו את העובדה שרוסיה תוקפת ערים, נמלים ותשתיות קריטיות באמצעות מל"טים איראניים - ואנחנו חולקים דאגה לגבי שיתוף הפעולה הצבאי הגובר בין רוסיה לאיראן".
בצל הסירוב הישראלי לספק לאוקראינה מערכות הגנה וטכנולוגיות ליירוט מל"טים איראניים, זלנסקי נשאל בפתח הפגישה אם הוא מרוצה מהסיוע הישראלי, והוא מלמל: "נראה אחרי הפגישה אחרי שנדבר על נושאים חשובים". נתניהו הוא המנהיג המערבי היחיד בעולם, מלבד ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, שלא הגיע לקייב. במהלך הפגישה הנושא עלה, וזלנסקי ביקש מפורשות מנתניהו להגיע. עד כה לשכת ראש הממשלה התחמקה מהביקור משיקולי ביטחון, אך האוקראינים אומרים שאם ביידן הצליח להגיע - אין שום סיבה שנתניהו לא יבוא. משרד החוץ הישראלי המליץ לנתניהו בחום לקיים את הביקור הזה.
פורסם לראשונה: 23:38, 25.09.23