שר הביטחון יואב גלנט אמר בריאיון שהתפרסם הבוקר (שני) בעיתון "וול סטריט ג'ורנל" כי צה"ל יעבור מ"שלב התמרון האינטנסיבי" ל"סוגים שונים של מבצעים מיוחדים" במלחמה בעזה. דברי גלנט מגיעים על רקע הביקור המתוכנן של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בישראל, שצפוי להתחיל היום. האמריקנים רצו שישראל תודיע רשמית על מעבר למה שמכונה "שלב ג'" במלחמה - שנחשב פחות עצים - בניסיון להביא לרגיעה גם בצפון.
3 צפייה בגלריה
שר הביטחון גלנט בציר צלאח א׳-דין ברצועת עזה
שר הביטחון גלנט בציר צלאח א׳-דין ברצועת עזה
השר גלנט. לא נרתעים ממלחמה בצפון ומוכנים להקריב
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון )
הכותרת
איראן, סמים וחיסולים: הסיפור של סוריה
23:55
להערכת האמריקנים, הודעה ישראלית פומבית בנושא תוכל להקל על נסראללה "לרדת מהעץ" ולמתן את האש בצפון, מה שיקל על היוזמה של השליח הנשיאותי עמוס הוכשטיין שביקר בישראל בסוף השבוע להגיע להסדר מדיני עם חיזבאללה.
ישראל, מצידה, כבר החלה דה-פקטו במה שמכונה "שלב ג'" במלחמה. צה"ל פועל בצפון הרצועה בפשיטות חטיבתיות מוגבלות של יום עד כיממה על יעדי חמאס בצפון רצועת עזה, אחרי שהצבא הכריז כי חמאס כמערכת צבאית פורק שם - וגדודיו הוכרעו. אבל גלנט, מצידו, אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי "אנחנו קרובים לשלב הבא בצפון (הרצועה) - כולל בעיר עזה". צה"ל שולט שם לכל הפחות מעל הקרקע, ופועל להשמדת רשת המנהרות של חמאס.
גלנט אמר כי שלב ג' ייקח זמן ארוך יותר, והדגיש שישראל לא תשאיר מאחור את מטרותיה - ובהן השמדת חמאס, שחרור החטופים ומיטוט היכולות השלטוניות של ארגון הטרור ברצועת עזה. הוא אותת מנגד כי הלחימה בחאן יונס נמשכת, למרות מספר האזרחים הגדול שנמצא בדרום הרצועה. "אנחנו צריכים לקחת בחשבון את המספר העצום של האזרחים", אמר - והוסיף כי צה"ל נאלץ להתאים את הטקטיקה שלו בעקבות כך. "זה ייקח קצת זמן, אבל לא נוותר".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר כי "הדיווחים והראיונות בחו"ל ש(מעידים) שבקבינט הקטן החליטו על סיומו של השלב העצים ומעבר לפעילות מצומצמת בעזה הם למעשה הכרזות על סיום מלחמת ההכנעה ומעבר למלחמת התשה. אין לקבינט הקטן מנדט להכריז על כך. לא כך ננצח".
שר הביטחון גלנט התייחס בריאיון גם למתרחש בגבול הצפון ואמר כי זו הדאגה המיידית שלו. "העדיפות לא להיכנס למלחמה, אבל 18 אלף בני אדם צריכים לחזור לבתיהם". הוא הדגיש כי אם לא תהיה הסכמה על הסדר מדיני, ישראל לא תירתע מפעולה צבאית. "אנחנו מוכנים להקריב, הם רואים מה קורה בעזה והם יודעים שיכול להיות העתק-הדבק בביירות". לדברי גלנט, ישראל נלחמת בציר שלם - ובראשו איראן.
את מתקפת 7 באוקטובר כינה גלנט כשל בהרתעה. הוא אמר שהמודיעין מצביע על כך שהנהגת חמאס לא ציפתה שישראל תצא למבצע קרקעי רחב-היקף כזה בתגובה. "הם לא לקחו את זה ברצינות, אפילו כשנכנסנו בהתחלה". לדבריו, המטרה הישראלית הסופית היא להרתיע את האויבים מפני כל מתקפה עתידית - ולהציג להם את ההשלכות ההרסניות. "חמאס, חיזבאללה ואיראן יחליטו איך אנחנו חיים את חיינו כאן בישראל? זה משהו שאנחנו לא מקבלים", הוא קבע בריאיון.
הערב יתכנס קבינט המלחמה בשעה 18:00, כדי לדון בעמדת ישראל לקראת ביקורו של מזכיר המדינה בלינקן - שכאמור ינחת בלילה הארץ. הוא צפוי לפגוש מחר את ראש הממשלה בנימין נתניהו, קבינט המלחמה, הנשיא הרצוג, שר החוץ כץ, השר גלנט, השר בני גנץ, ראש השב"כ וראש המוסד, משפחות החטופים וראש האופוזיציה.
3 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
בלינקן. מגיע היום, בתקווה להסדר מדיני בצפון
(צילום: EVELYN HOCKSTEIN / POOL / AFP)
בלינקן מבקש לראות בביקורו גם הגברה של הסיוע ההומניטרי לעזה - ואת שיפורו בצורות שונות. בקשה דומה העלתה שרת החוץ של גרמניה אנאלנה ברבוק שהגיעה לביקור רביעי בישראל מאז פרוץ המלחמה. גם בלינקן וגם ברבוק מבקשים להביא תוצאה בהקשר ההומניטרי בעזה שמדאיג מאוד את הקהילה הבינלאומית.
בלינקן מגיע לכאן גם כדי לעסוק ביום שאחרי בעזה - ולברר עם ישראל את תוכניתה: מה יהיה המנגנון שישלוט בעזה, מי יפקח על הביטחון, מי ינהל את הצד האזרחי, מי יממן זאת וכל השאלות שקשורות לכך. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי בלינקן גם ינסה ללחוץ על מדינות ערב המתונות לקחת חלק בתהליך שתעבור הרצועה בתום המלחמה.
בימים האחרונים התקיימו דיונים קדחתניים בנושא היום שאחרי ומימושו עם השר רון דרמר ועם ראש המל"ל הנגבי. האמריקנים רוצים לוודא שתהיה מעורבות כלשהי של הרשות הפלסטינית בשיקום הרצועה - הגם שזו תהיה רשות מחודשת שעברה רפורמה. האמריקנים גם צפויים לבקש מממשלת ישראל להתנער פומבית מההצעות של שרים בממשלה להגירה מרצון של תושבי עזה לחו"ל, בשעה שצה"ל ממשיך לבתר את הרצועה - ומונע חזרת תושבים מהדרום לצפון.