שתי רקטות שוגרו הבוקר (שבת) מרצועת עזה לכיוון הים, ונפלו מול חופי גוש דן. בצה"ל מסרו כי בהתאם למדיניות, לא היה צורך בהפעלה של אזעקה כלשהי ולא בוצע ניסיון ליירט את הרקטות. במשטרה מסרו כי קיבלו דיווחים על שמיעת פיצוץ בעומק הים, מול חופי תל אביב. הודגש כי לא דווח על נזק או נפגעים. בפתח הכתבה: תיעוד שהופץ בעזה ובו נראה לכאורה רגע השיגור הבוקר, ואחת הנפילות בים כפי שתועדה מיפו.
הנפילות בים עוררו בהלה בקרב לא מעט תושבים בגוש דן ששמעו את הדי הפיצוצים היטב, דקות אחדות לפני השעה 07:00. דורית מגבעתיים דיווחה במייל האדום של ynet כי שמעה בין שלושה לארבעה פיצוצים, והגולש גיל קסל כתב כי שמע שני פיצוצים חזקים בשעה 06:58 בדיוק.
4 צפייה בגלריה
משמאל: תיעוד שהופץ מעזה ובו נראה לכאורה רגע השיגור. מימין: הנפילה בים, כפי שנראתה מיפו
משמאל: תיעוד שהופץ מעזה ובו נראה לכאורה רגע השיגור. מימין: הנפילה בים, כפי שנראתה מיפו
משמאל: תיעוד שהופץ מעזה ובו נראה לכאורה רגע השיגור. מימין: הנפילה בים, כפי שנראתה מיפו
נסיבות הירי מעזה לים עדיין לא ברורות, אולם כלי תקשורת שמזוהים עם חמאס ציטטו הבוקר מקור בזרועות הצבאיות ברצועה שטען כי השיגור לא היה ניסוי מכוון ונבע מתנאי מזג האוויר החורפי. גם בצה"ל בודקים את האפשרות שברק הצית את שיגורי הרקטות, אך יש להדגיש כי בעזה נתלו לא פעם בשנים האחרונות בתירוץ מזג האוויר כהסבר לירי רקטות לעבר ישראל או לעבר הים, גם כאשר בפועל הירי היה מכוון. המטרה בתירוץ הזה, כמובן, היא להימנע מתגובה צבאית משמעותית של ישראל.
ארגוני הטרור ברצועה, יצוין עוד, לא מבצעים ניסויי ירי לכיוון צפון, הכיוון שאליו שוגרו הרקטות כעת, אם כי כן לטווחים של עשרות קילומטרים. רק לפני כשלושה שבועות שיגרו בעזה רקטה חדשה שנחשבת מדויקת יותר וארוכת טווח על שם באסם עיסא, מח"ט חמאס בעיר שחוסל במבצע "שומר החומות", אך היא שוגרה לכיוון מערב.
התקרית החריגה מגיעה ימים אחדים אחרי הירי בגבול רצועת עזה לעבר ישראלי שעבד צמוד למכשול התת-קרקעי החדש, באזור נחל עוז. הוא נפצע קל ברגלו מרסיסי הירי, וטנקים של צה"ל תקפו בתגובה חמש עמדות של חמאס בצפון הרצועה. שלושה פלסטינים נפצעו באורח בינוני וקל. בצה"ל העריכו כי מדובר בפעולה סוררת ולא מכוונת של מי מארגוני הטרור ברצועת עזה. עם זאת, כך לפי ההערכה, מי שפתח באש כן הושפע מההצהרות הלוחמניות של חמאס נגד ישראל בתקופה האחרונה - אף כי בשטח לא השתנה דבר במדיניות הריסון של חמאס.
4 צפייה בגלריה
חיילים בגבול רצועת עזה
חיילים בגבול רצועת עזה
חיילים בגבול רצועת עזה, אחרי תקרית הירי ברביעי
(צילום: בראל אפרים)
4 צפייה בגלריה
חיילים בגבול רצועת עזה
חיילים בגבול רצועת עזה
(צילום: הרצל יוסף)
למתיחות מול ארגוני הטרור בעזה תרמה הכרזתו שלשום של מנהיג הג'יהאד האיסלאמי, זיאד נחאלה, כי אם ימות בכלא הישראלי האסיר המינהלי הישאם אבו הוואש, ששובת רעב כבר יותר ממאה ימים - ארגונו יתייחס לכך כפעולת חיסול, וינהג בהתאם להתחייבותו להגיב צבאית על כל פעולת חיסול ישראלית. ברקע המתיחות ניצבים גם התסכול של חמאס ואי-שביעות הרצון שלו מהתקדמות שיקום הרצועה ומהעיכובים בהסדרה מול ישראל. גורמים בארגון אף הניחו אולטימטום ולפיו יש להאיץ את השיקום עד סוף השנה שכבר חלפה ולא – ישראל תהיה זו שתשלם את המחיר.
חסן שעלאן השתתף בהכנת הכתבה