3 צפייה בגלריה
 גולדה מאיר וג'ו ביידן
 גולדה מאיר וג'ו ביידן
ביידן כסנאטור צעיר, וגולדה מאיר. הסיפור האהוב על הנשיא
(צילום:צילום: AP, אבי שמחוני, באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון ו"במחנה")
אחד מסיפוריו האהובים ביותר של הנשיא ג'ו ביידן, שאותו השמיע פעמים רבות בעבר, הוא על המפגש שלו כסנאטור צעיר עם ראש ממשלת ישראל לשעבר גולדה מאיר, בסוף אוגוסט 1973. ביידן נפגש איתה חמישה שבועות בלבד לפני פרוץ מלחמת יום הכיפורים, במהלך ביקורו הראשון בישראל, שאותו ערך אחרי שביקר גם במצרים. ביום רביעי האחרון הוא סיפר את הסיפור הזה מחדש, בטקס הדלקת נר חנוכה בבית הלבן, אך כעת מדווחת רשת CNN כי הפעם הוא הכניס שם, בין אם בשוגג או במכוון, פרט מרכזי שאינו נכון – ולפיו המפגש עם מאיר נערך תוך תקווה שהוא ישמש כ"מתווך" בין ישראל למצרים.

לפי הדיווח הערב (יום א') ב-CNN, שזכה להבלטה בעמוד הראשי של רשת החדשות, ביידן סיפר ביום רביעי כי במפגש עם גולדה מאיר נכח גם יצחק רבין. לדבריו, מאיר התייחסה במפגש למספר מפות וציירה בפניו תמונת מצב ביטחונית עגומה, אך מנגד הבטיחה לו שלישראל יש "נשק סודי" בסכסוך שלה עם שכניה הערבים: "אין לנו שום מקום אחר ללכת אליו", היא אמרה לו לדבריו.
אלו הם פרטים שביידן סיפר בעבר לא אחת, אולם לפי CNN שני אלמנטים בסיפור שסיפר ביום רביעי היו שונים. אחד הוא כנראה פליטת פה, אחת מני רבות של הנשיא בן ה-79, כאשר אמר כי הוא הוזמן למפגש עם ראש ממשלת ישראל המנוחה במלחמת ששת הימים ב-1967, כאשר המפגש התרחש כאמור ב-1973. אולם השינוי הנוסף, כך נראה, ניפח את חשיבותו של ביידן, שהיה אז בן 30 בלבד, וכיהן אז רק במשך תשעה חודשים כסנאטור מטעם מדינת דלאוור.
"במהלך מלחמת ששת הימים הייתה לי הזדמנות – היא הזמינה אותי לבוא בגלל שעמדתי להיות איש הקשר בינה לבין המצרים בנושא סואץ וכדומה", טען ביידן בטקס בבית הלבן, כשהוא כאמור מתכוון לתקופה שקדמה למלחמת יום כיפור ולא ששת הימים. לפי CNN מדובר בפעם הראשונה שהיא הצליחה לאתר, מבין סיפורי העבר של ביידן על המפגש, שבה הוא טוען כי הוא אמור היה לשמש "איש קשר" בין ישראל למצרים. ביידן הוסיף בדבריו ביום רביעי שמאיר פנתה אליו בתואר "אדוני השגריר", אם כי בפעמים קודמות הוא אמר שהיא פנתה אליו בכינוי "בני" או "סנאטור".
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן מספר על פגישתו עם גולדה מאיר ב-1973 כתבה בדף הבית של אתר CNN
ג'ו ביידן מספר על פגישתו עם גולדה מאיר ב-1973 כתבה בדף הבית של אתר CNN
הדיווח על השגיאה בסיפור על גולדה זכה לסיקור בולט ברשת CNN
(צילום: אתר CNN)
גורם בבית הלבן אמר ל-CNN כי בדבריו על איש קשר או מתווך – ביידן השתמש במילה liaison – הנשיא האמריקני התייחס בסך הכול לעובדה שנפגש עם גולדה מאיר אחרי שכבר נועד עם גורמים רשמיים בקהיר. אולם מדבריו, כך לפי CNN, עולה הרושם שמאיר או גורמים אחרים בישראל רצו להעניק לסנאטור הצעיר אז תפקיד דיפלומטי חשוב.
ב-CNN הפנו למזכר שכתב הדיפלומט הישראלי המנוח גדעון ירדן על מפגש בין ביידן למאיר, שנמשך 100 דקות. במסמך, שהותר לפרסום רק בשנה שעברה, אין שום זכר לטענה הזו של ביידן. ירדן כתב במזכר שלו כי ביידן היה מלא הערכה כלפי מאיר, ושב ואמר כי הוא הגיע כדי ללמוד. במזכר מצוין כי ביידן דיבר באופן ששיקף את "גילו ו'ניסיונו' הדיפלומטי" – המילה "ניסיון" הוכנסה למרכאות, כדי להביע סרקזם כמובן.
המזכר על המפגש בין ביידן למאיר:
"אין שום סיבה להאמין שגולדה, שכפי שביידן עצמו תיאר לא בטחה בתהליך הדיפלומטי, תבקש מסנאטור צעיר וחסר ניסיון להיות איש הקשר שלה למשימה כזו", אמר ל-CNN פרופ' אורי בר-יוסף, מומחה למדעי המדינה מאוניברסיטת חיפה.
במזכר שמסכם את המפגש צוין עוד כי ביידן הודה במהלכו שהוא לא מומחה למצרים. עוד נכתב כי הוא נפגש שם רק עם גורמים בדרג משני ולא בכיר. ביידן הציע למאיר לקדם את תהליך השלום מול קהיר באמצעות נסיגה משטח כלשהו שלדעתו לא הייתה לו חשיבות אסטרטגית. במזכר לא צוין באיזה שטח מדובר בדיוק, אך מודגש כי לא מדובר ברצועת עזה, ברמת הגולן או בשארם א-שייח.
המזכר סותר גם תיאור נוסף של ביידן לגבי המפגש עם מאיר, שאותו ניפק ב-2015. לפי CNN הוא אמר אז, כאשר היה סגן נשיא וציין את יום העצמאות הישראלי, כי במפגש הוא אמר למאיר ולרבין: "אני חושב שהם (המצרים) הולכים לתקוף שוב". לטענתו אז, "כולם כולל הצבא שלי והצבא הישראלי חשבו שאני מטורף".
3 צפייה בגלריה
מלחמת יום הכיפורים. כח טנקים מסוג מגח (פטון) בהתארגנות במרחב עורפי בחזית סיני
מלחמת יום הכיפורים. כח טנקים מסוג מגח (פטון) בהתארגנות במרחב עורפי בחזית סיני
כוח טנקים בחזית בסיני במלחמת יום הכיפורים, ארכיון
(צילום: אבי שמחוני , ארכיון צה"ל במשרד הביטחון)
אלא שהמזכר שנחשף אשתקד שולל את הטענה הזו. לפי המזכר ביידן סיפר כי אף אחד מהפקידים שעמם נפגש במצרים לא הכחיש את עליונותה הצבאית של ישראל. לדבריו כמה מהפקידים המצרים אף אמרו לו שאין שום סיכוי שמצרים תצא למלחמה. גם המודיעין בישראל כידוע כשל, וכ-40 יום בלבד לאחר המפגש בין ביידן למאיר פתחו המצרים והסורים במתקפת פתע.