סריקות אחר נעדרים, חסימות כבישים, פקקי ענק וחילוצים במסוק - וכל זאת בעקבות שיטפונות אדירים בערבה: כוחות גדולים פועלים מאמש (שני) לאיתור שלושה נעדרים שנסעו ברכב בסמוך לנחל ציחור שבדרום הערבה. סמוך לשעה שש בערב יצרו השלושה קשר עם המשטרה ודיווחו כי הרכב שלהם נקלע לשיטפון כשהם בתוכו, ומאז הקשר איתם אבד.
בחיפושים אחר הנעדרים משתתפים שוטרי תחנת דימונה, היחידה האווירית, צה"ל, יחידת חילוץ ערבה ומתנדבים. מסוקים סורקים את נחל ציחור בניסיון לאתר אותם. מוקדם יותר אמש נחסמו היציאות מאילת בעקבות השיטפונות. עד כה חילצו כוחות צה"ל כ-60 אזרחים. צפו בתיעוד דרמטי של חילוץ אחר של נהג ליד כביש 90, באמצעות מסוק.
במהלך הערב ירדה באזור הערבה כמות גשמים חריגה במיוחד. תוך שלוש שעות ירדו 46 מ"מ גשם בפארן שבערבה ואילו ביוטבתה, מעט דרומה משם, נמדדו 19 מ"מ גשם בשעה. זה קרה באחד האזורים השחונים בארץ, שם יורדים בממוצע 33 מ"מ גשם בשנה.

6 צפייה בגלריה
שטפונות בצומת הערבה
שטפונות בצומת הערבה
הצפה ענקית בכביש 90
(צילום: ים שורצברג)
6 צפייה בגלריה
 החילוץ במסוק, סמוך לכביש 90
 החילוץ במסוק, סמוך לכביש 90
החילוץ במסוק, סמוך לכביש 90
אמש ירדה בפארן כמות גשמים גדולה יותר מהכמות השנתית הממוצעת תוך שעתיים, מה שהוביל לזרימה עזה של הנחלים באזור ולחסימות כבישים. בעקבות חסימת כביש 12 וכביש 90 באזור אילת, רבים נותרו נצורים בעיר.

אלו הכבישים החסומים: "נהיגה בשיטפון? סכנת חיים"

נכון לשעה 6:30 בבוקר, היציאה מאילת צפונה בכביש 90 נפתחה לתנועה - אחרי שהייתה חסומה בערך מחצות. עם זאת, רוב כביש הערבה עוד נותר חסום - עד שנפתח לגמרי לתנועה בין צומת אילות לצומת הערבה בשעה 8:10. בשעה 8:50 נפתח כביש 90 לתנועה גם בין עין גדי למלונות ים המלח.
הכבישים שעדיין חסומים נכון להבוקר: • כביש 40 מצומת ציחור למצפה רמון בשני הכיוונים. • כביש 12 מאילת עד נאות סמדר. • כביש 13 מצומת ציחור עד צומת מנוחה. • כביש 234 גשר צאלים.
מהמשטרה נמסר כי בשלב זה אין צפי לפתיחת הצירים: "ציבור הנהגים מבקש לגלות אחריות ולא להגיע לאזור החסימות ולא לנסות לחצות כבישים שבהם יש מים או סחף על הכביש".
גורמים באגף התנועה אמרו אמש ל-ynet כי הציבור מתבקש שלא לנוע בכבישים באזור אילת, ולא לצאת לכיוון החסימות אלא להמתין לעדכון שהציר נפתח לתנועה. "נסיעה על כביש שדרכו עובר שיטפון זו סכנת נפשות, מהסחף יכולים להגיע לציר סלעים ופסולת העלולים לפגוע ברכב וביושביו", הבהירו. במשטרת התנועה חששו מנהגים שינסו לעקוף את החסימה ולנסוע בדרכי עפר, ונפרסו באזור כדי למנוע זאת.

החילוצים הדרמטיים בערבה

עוד לפני הסריקות אחר הנעדרים ליד נחל ציחור, כבר אירעו חילוצים באזור. באזור צומת מנוחה בערבה שתי משפחות נלכדו ברכבן, וחולצו. רכב נוסף נלכד בשיטפונות בצומת וחולץ. מוקדם יותר, רוכב אופנוע, שנסחף בזרימה חזקה בכביש 40 באזור נחל שיטים ונלכד על עץ, חולץ גם כן. גם בכביש 90, משפחה עם תינוק נלכדה ברכבה וחולצה על ידי צוותי חילוץ והצלה, בסיוע של לוחם יחידת 669 שנכח במקום. גם ילד ואימו חולצו בין צוקים לפארן. וכך גם משפחה שנתקעה ברכבה בדרום הערבה.
6 צפייה בגלריה
חילוץ ילד יחד עם אמו בנחל פארן
חילוץ ילד יחד עם אמו בנחל פארן
חילוץ ילד ואימו, בין צוקים לפארן
(צילום: דוברות כבאות מחוז דרום)
צעיר בן 18 שתיעד את החילוץ במסוק סיפר על רגעי הדרמה: ״יצאנו מאילת בשש וחצי ואחרי כ-40 דקות נסיעה התחיל פקק, ואז הגיעו כוחות והשיטפון הלך והתעצם. ראינו מסוקים ולוחמים של 669 מחלצים אדם שהיה על גג הרכב". הוא סיפר כי הם היו תקועים יותר משלוש שעות בפקק האדיר, באורך קילומטרים. בעקבות השטפונות, כביש 10 יהיה סגור גם היום.
קודם לכן, למשך זמן קצר, לא היה ניתן לנחות בשדה התעופה רמון בשל סופות החול והרוח החזקה. מטוס של ישראייר אף שב על עקבותיו לנתב"ג בגלל מזג האוויר הסוער, שלא אפשר נחיתה בטוחה. בהמשך חזר שדה התעופה לפעילות רגילה.
6 צפייה בגלריה
ברקים קיבוץ יטבתה
ברקים קיבוץ יטבתה
ברקים בקיבוץ יטבתה
(צילום: דניס ג'וקן)
6 צפייה בגלריה
ברקים קיבוץ יטבתה
ברקים קיבוץ יטבתה
קיבוץ יטבתה
(צילום: אשחר רנות)
בתוך כך, החלה יוזמה פרטית של בעלי מקומות אירוח במועצה האזורית הערבה התיכונה לסיוע לנופשים ומטיילים שנתקעו באזור עקב השיטפונות והחסימות. רותם רטנר, בעלת חדרי אירוח במושב פארן, אמרה: "ריכזנו את רשימת חדרי האירוח הפנויים, הפנינו אליהם את הבקשות ופתחנו חמ"ל". ביישוב צוקים פתחו את מועדון החברים לטובת לינה של נופשים ומטיילים, וביישובים אחרים במועצה האזורית פתחו גם משרדים וכל חלל מסודר אפשרי לטובת לינה.
עודד דגן מראשון לציון חזר מטיול עם רעייתו ושני ילדיהם בירדן, והם נתקעו על כביש 90 המוצף בדרך צפונה. "הכבישים הפכו לשלוליות. הבנו שהכביש לא עביר ותכננו לחפש חדר ללינה. אחרי כמה פניות הגענו במזל גדול לרותם רטנר בפארן, שנחלצה לעזרנו במציאת קרוואן להלילה. היא ובעל הקרוואן דאגו לנו למצעים ולכל מה שצריך. אני מודה לכולם כאן. באמת אנשים טובים באמצע הדרך", אמר דגן.
6 צפייה בגלריה
עודד דגן מראשון לציון, רעייתו ושני ילדיהם נתקעו בערבה
עודד דגן מראשון לציון, רעייתו ושני ילדיהם נתקעו בערבה
"הבנו שהכביש לא עביר, ותכננו לחפש חדר ללינה". משפחת דגן מראשל"צ, נתקעו על כביש 90
מאיר צור, ראש המועצה אזורית הערבה התיכונה שגם משפחתו פתחה בפני נהגים את בית האריזה לתמרים למחסה ואירוח ללילה, אמר: "גאה בתיירני ובתושבי הערבה שנחלצו מיד, כשהבינו שמשפחות רבות עם ילדים נתקעו ללא מחסה ללילה".

התחזית לסוף חול המועד ולחג השני

במהלך היום תורגש ירידה ניכרת בטמפרטורות. בשעות הבוקר יירד גשם בהפוגות בצפון ובמרכז, והסיכוי לגשם יירד מהצהריים וייפסק בשעות אחר הצהריים.
מחר מזג האוויר כבר יהיה חורפי - הטמפרטורות יירדו עוד, ויהיה קר וגשום, עם ברקים ורעמים. צפוי גם שלג בחרמון, וסכנת שיטפונות בדרום.
גם בחמישי מזג האוויר יהיה קר, גשום וחורפי, אך הגשם ייחלש בשעות אחר הצהריים וייפסק בערב. בשישי ובשבת הטמפרטורות יחזרו לעלות.
פורסם לראשונה: 21:44, 10.04.23