5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
ראש הממשלה נפתלי בנט עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
פגישת בנט ופוטין בסוצ'י באוקטובר
(צילום: AP)
ראש הממשלה נפתלי בנט שוחח בצהריים (ראשון) עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. מלשכתו של בנט נמסר כי "השניים שוחחו על המצב בין רוסיה לאוקראינה". סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס דיווחה כי לפי הקרמלין, השיחה הייתה ביוזמת ישראל, וכי בנט הציע בה לתווך במגעים בין רוסיה לאוקראינה. השיחה בין השניים התקיימה לפני שאוקראינה הודיעה שיתקיימו שיחות עם רוסיה בגבול עם בלארוס. ארה"ב עודכנה בשיחה של בנט עם פוטין לפני שהתקיימה וגם אחריה.
המלחמה באירופה - עוד כותרות:
בנט יצא מישיבת הממשלה כדי לקיים את השיחה וחזר אחרי 40 דקות. גורם מדיני אמר כי בנט הביע את דאגתו מהמצב באוקראינה, ומהאפשרות שהלחימה תחריף ותביא לנזק הומניטרי רב. פוטין אמר כי הוא נכון למשא ומתן. ראש הממשלה ציין כי "ישראל מוכנה לסייע ככל שתתבקש ובכל עת ביישוב המשבר ובקירוב הצדדים, נוכח מעמדה המיוחד אשר מאפשר לה להשיג אוזן קשבת מכולם". שני המנהיגים סיכמו לשמור על קשר רציף בין רוסיה לישראל.

בהודעת הקרמלין לאחר השיחה נכתב כי פוטין "עדכן על התקדמות המבצע הצבאי המיוחד להגנת דונבאס. צוין כי משלחת רוסית נמצאת בעיר הומל בבלארוס ומוכנה לדון עם נציגי קייב, שמראים חוסר עקביות וטרם ניצלו את ההזדמנות (מאוחר יותר הסכימה אוקראינה לשיחות בגבול בלארוס, א"א). נפתלי בנט הציע את את שירותי התיווך של ישראל כדי לעצור את העוינות. הצדדים הסכימו להמשיך ביחסים הדו-צדדיים ברמות השונות".
ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס הבוקר בפתח ישיבת הממשלה לפלישה הרוסית לאוקראינה ולעזרה הישראלית. "אני מבקש בשם כל אזרחי ישראל להביע תקווה שהסכסוך הזה ייפתר לפני שהמלחמה תתפתח עוד יותר ויהיו השלכות הומניטריות קשות הרבה מעבר למה שאנחנו יכולים לדמיין", אמר בנט. "אנחנו מתפללים לשלומם של אזרחי אוקראינה ומקווים שתימנע שפיכות דמים נוספת. אנחנו מתנהלים באופן מדוד ואחראי".
במהלך הישיבה מסר שר החוץ יאיר לפיד סקירה על המצב באוקראינה. שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה דיברה על הצורך לסייע ליהודים באזור. שר הביטחון בני גנץ אמר כי "מדינת ישראל היא ביתו המוגן של העם היהודי ורואים איך אנו מממשים את התכלית הזו בימים אלה". שר השיכון זאב אלקין, שנולד בעיר מחרקוב, סיפר שיש לו שם קרובי משפחה ואמר: "זה לא פשוט לקבל תמונות משם שאני מכיר טוב את העיר".
שר החלקאות עודד פורר אמר כי לא צפוי מחסור בחיטה, שמיובאת בחלקה מאוקראינה. הוא אמר כי במשרדו מתכוונים להעביר תקנות שיגבירו את ייצור הביצים המקומי כדי להפחית את התלות בביצים מאוקראינה.

5 צפייה בגלריה
צבא אוקראינה ליד קייב
צבא אוקראינה ליד קייב
עשן בעקבות הפצצות הצבא הרוסי ליד קייב
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
פליטים מאוקראינה בפולין
פליטים מאוקראינה בפולין
פליטים מאוקראינה בפולין
(צילום: AP)
ראש הממשלה בנט יכנס היום את הקבינט המדיני-ביטחוני לדיון בהתפתחויות האחרונות באוקראינה, ובאופן חריג הוזמנו לדיון גם שרת הקליטה פנינה תמנו שטה ושר התפוצות נחמן שי כדי לדון בעליית היהודים.
משרד החוץ בירושלים נערך למבצע העברת סיוע הומניטרי לאוקראינה. ביום שלישי ימריא מטוס ובו 100 טון ציוד לוורשה בירת פולין. משם יעבור הציוד במשאיות ואנשי צוות שגרירות ישראל בקייב ימסרו את הציוד לאוקראינים במעבר הגבול עם פולין. הסיוע כולל מעילים, שמיכות, שקי שינה, אוהלים, מערכות לטיהור מים ואגירת וחלוקת מים, תרופות וציוד רפואי.
שגריר אוקראינה בישראל יבגן קורניצ'וק אמר בסוף השבוע ל-CNN כי הנשיא וולודימיר זלנסקי ביקש מבנט לסייע במשא ומתן בין רוסיה לאוקראינה. "הנשיא שלנו מאמין שישראל היא המדינה הדמוקרטית היחידה שיש לה יחסים טובים גם עם רוסיה וגם עם אוקראינה, ואפשר להשתמש בה כדי שתסייע", אמר קורניצ'וק.
הוא הוסיף כי עדיף לקיים את המגעים בירושלים ולא במינסק - מאחר שהאחרונה היא בירתה של בלארוס, שנחשבת בעלת ברית קרובה של רוסיה, בעוד שאוקראינה לא מאמינה בלגיטימציה של מנהיגה לוקשנקו. גורם ישראלי ששוחח עם ה"ניו יורק טיימס" אישר כי אכן התקבלה פנייה בנושא מאוקראינה.

משלחת רוסית בבלארוס: "מחכים למשא ומתן"

באוקראינה הגיבו הבוקר בביטול להודעת הקרמלין על הגעת משלחת ממוסקבה לעיר הומל בלארוס, לצורך ניהול שיחות על הפסקת הלחימה. על רקע המצב בשטח, ודיווחים על התנגדות עזה מצד הכוחות האוקראיניים, אמר יועץ לנשיא וולודימיר זלנסקי כי רוסיה מאבדת את היתרון השמור בדרך כלל למי שיזום מתקפה. "האויב מאבד יוזמה, וההגעה שלו לבלארוס מוכיחה את זה", אמר. מאוחר יותר, כאמור, הודיעה אוקראינה כי יתקיימו שיחות עם רוסיה בגבול אוקראינה-בלארוס, וכי המשלחות של הצדדים הסכימו למשא ומתן "ללא תנאים מוקדמים".
בהודעת הקרמלין על השיחות האפשריות נמסר שנציגיה "מחכים" למשלחת מקייב. מוסקבה הזהירה כי המתקפה של כוחותיה באוקראינה לא תיפסק גם במהלך המו"מ, וכי נציגיה בבלארוס ימתינו לאוקראינים עד 15:00 בצהריים (14:00 שעון ישראל). אתמול הודיעה רוסיה שמכיוון שקייב דוחה את הצעותיה למו"מ על הפסקת אש "כל היחידות קיבלו הוראה לתקוף מכל הכיוונים".
זלנסקי דחה הבוקר את ההצעה למו"מ על הפסקת אש ואמר שהשיחות בבלארוס היו אפשריות אם רוסיה לא הייתה תוקפת את אוקראינה משטח בלארוס. זמן קצר לפני הצהרתו של זלנסקי הודיע הצבא האוקראיני על יירוט של טיל שיוט רוסי ששוגר מבלארוס.
"בוודאי שאנחנו רוצים שלום", אמר זלנסקי. "אנחנו רוצים להיפגש, אנחנו רוצים לשים סוף למלחמה. ורשה, ברטיסלבה, בודפשט, איסטנבול, באקו - את כולן הצענו לרוסים", אמר וציין את הערים שקייב הציעה שבהן יתקיימו המגעים להפסקת אש. "גם כל עיר אחרת תתאים לנו - במדינה שמשטחה לא נורים לעברנו טילים. זו הדרך היחידה שבה השיחות יכולות להיות כנות, ובאמת לשים סוף למלחמה".
זלנסקי אמר שקייב מעוניינת רק במו"מ "אמיתי", וששליחת הנציגים הרוסים לבלארוס היא "תעמולה". לדברי היועץ, מיכאילו פודוליאק, "הם הגיעו להומל כשהם יודעים שזה חסר טעם. ועכשיו הם אומרים - 'אנחנו מחכים'. העמדה של זלנסקי לא השתנתה: רק מו"מ אמיתי, בלי אולטימטומים".
שרת החוץ של בריטניה, ליז טראס, אמרה הבוקר כי היא לא מאמינה לקריאות הרוסיות לנהל מו"מ בבלארוס, כשהלחימה נמשכת. "אם הרוסים רציניים בנוגע לשיחות הם צריכים להוציא את הכוחות שלהם מאוקראינה. הם לא יכולים לנהל מו"מ עם נשק שמכוון לראשם של האוקראינים. בכנות, אני לא מאמינה ל'מאמצים' לקיים מו"מ".