ניר מירושלים החל לסבול מחרדות לפני שנתיים בדיוק, עם פרוץ מגפת הקורונה. "עישנתי גראס, חיפשתי לברוח, להשקיט את החרדות ולהיות רגוע. לאט-לאט עברתי גם למשככים", הוא מספר, "חבר הכיר לי את הפרקוסט (משכך כאבים עוצמתי, המכיל את האופיואיד אוקסיקודון יחד עם פרצטאמול), שהשיג מחבר אחר שלאבא שלו היה מרשם. ואז התחילה תקופה של ארבעה חודשים של שימוש גבוה; הייתי בולע את הפרקוסט, מדביק את ה'פנטה' על הגוף, וזה הכניס אותי לכמה ימים שהרגשתי בהם טוב".
כדי להסביר איזו תחושה מספקים משככי הכאבים, אומר ניר: "במסיבות עושים קוק. אבל את המשככים האופיאטיים עושים בשביל האופוריה, בשביל להטביע את עצמך בים של טוב. האופוריה שלהם לא פסיכדלית, היא אמיתית".
ניר לא לבד. בכתבה נרחבת שתפורסם במלואה מחר ב-"7 ימים", אנחנו מביאים את קולותיהם של מיכאל מהצפון, מאיה מהשומרון, חן מירושלים ורבים אחרים (כל השמות בכתבה בדויים). השימוש באופיואידים בקרב בני נוער הפך למגפה בפני עצמה, כבר לא תופעת שוליים או טרנד מסוכן שנפוץ רק בקרב נוער במצוקה. "וזה הכל בגלל הקורונה", זה המסר שעליו חוזרים הנערים והנערות שהתראיינו לכתבה.
2 צפייה בגלריה
מדבקת פנטניל
מדבקת פנטניל
מדבקת פנטניל
(צילום: Shutterstock)
מורפיום, אוקסיקודון, פרקוסט, מדבקות פנטניל – כל אלה סמים אופיאטיים שנמצאים במשככי כאבים רבי-עוצמה, וממכרים גם הם. המשככים האופיאטיים ניתנים בכדורים, מדבקות ולכסניות מציצה, וחלק מהמכורים נוטלים אותם בדרך של הסנפה או הזרקה. הם פועלים ישירות על מערכת העצבים כדי להקל על הכאב, ומשפיעים על אזורים מרכזיים במוח ששולטים ברגשות; הם מסוגלים לדכא חרדות ומעניקים תחושת אופוריה. למשככי הכאבים הללו יש תופעות לוואי, ומינון יתר יכול לגרום למוות.
בישראל אין עדיין נתונים רשמיים, אבל כל המומחים שעימם שוחחנו מדברים על עלייה חדה מאוד בשימוש באופיואידים בתקופת הקורונה. הסיבה ברורה: עלייה חדה בדיווחים על בעיות נפשיות בקרב נערים ונערות בגילי 17-12.
"זה בכל מקום", אומר ניר, "במיוחד כדורי פרקוסט ואוקסיקודון. רוב החברים שלי נגעו לפחות פעם אחת או פעמיים במשככי כאבים אופיאטיים. בכל סביבה של נערים, יהיו את הכמה חבר'ה האלה שמתעסקים עם זה".
הכתבה המלאה - מחר במוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות".