צה"ל עדכן עד כה את בני משפחותיהם של 203 ישראלים שנחטפו לרצועת עזה, אך המספר צפוי לעלות: במרכז המינהלת שהקימו בצה"ל לטיפול בסוגיית החטופים והנעדרים ממתקפת הפתע שפתחה את המלחמה החלו לגבש תמונת מצב בהירה יותר, אחרי כמעט שבועיים של עבודה בלתי פוסקת. לפי הנתונים המעודכנים, כ-30 מהחטופים הם ילדים ונערים עד גיל 18, ובין 10 ל-20 הם קשישים. מלבד החטופים, יש עוד בין 100 ל-200 ישראלים המוגדרים עדיין נעדרים.

3 צפייה בגלריה
 כיכר החטופים והנעדרים, ברחבת מוזיאון תל אביב
 כיכר החטופים והנעדרים, ברחבת מוזיאון תל אביב
מיצג החטופים והנעדרים ברחבת מוזיאון תל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
בראש המינהלת עומדים האלופים במיל' ליאור כרמלי וניצן אלון, והיא מאגדת באופן מלא גם את הטיפול בחטופים שאינם חיילי צה"ל. מעל למרכז זה, כגורם מטה שמתכלל את הנושא ברמה הממשלתית, נמצא תא"ל במיל' גל הירש. במינהלת הצה"לית פועלים עשרות רבות של גורמי מודיעין מצה"ל, שב"כ, מוסד ומשטרה, לצד מומחי טכנולוגיה מיחידות אמ"ן ותקשוב, שהטמיעו אמצעים מתקדמים מחברות היי-טק ישראליות שנרתמו לסייע במאמץ הלאומי.
לצד 203 משפחות להם נמסרה הודעה שיקיריהם נחטפו לרצועת עזה ברמת סבירות גבוהה עד מוחלטת, יש עוד כ-100 עד 200 נעדרים שגורלם עדיין לא ידוע. ייתכן והם נרצחו וגופתם טרם אותרה (אתמול אותרו גופת אישה וילד בין ההריסות בקיבוץ בארי). מדי יום כוחות צה"ל אוספים עשרות גופות ממרחב גדר המערכת הפרוצה בגבול, לעיתים תחת אש של חמאס ובחיפוי של עשרות טנקים ומטוסים, כדי להעבירם לזיהוי במחנה שורה במרכז הארץ, שבו רוכזו הגופות הרבות לזיהוי והבחנה בין הקורבנות למרצחים שנהרגו.
בצבא מעריכים כי ייתכן שסוגיית הנעדרים תימשך שבועות וחודשים ארוכים, ומדגישים כי הקושי יהיה גדול יותר אפילו בהשוואה למלחמת יום הכיפורים.
3 צפייה בגלריה
 כיכר החטופים והנעדרים, ברחבת מוזיאון תל אביב
 כיכר החטופים והנעדרים, ברחבת מוזיאון תל אביב
הפגנת משפחות החטופים והנעדרים
(צילום: מוטי קמחי)
אז נפלו בשבי המצרי והסורי יותר מ-300 חיילים ואזרחים ישראלים, ויותר מ-100 הוגדרו נעדרים גם חצי שנה אחרי פתיחת המלחמה. השבויים שבו לישראל בנובמבר 1973 וביוני 1974, אבל עד היום טרם נודע מקום הימצאם של 16 חיילים, והם הוכרזו כחללי צה"ל שמקום קבורתם לא נודע.
הסיבה להערכה זו של צה"ל: עם חמאס לא יהיה הסכם שלום אחרי המלחמה וסיוע לאיתור הנעדרים כפי שהיה עם מצרים, ארבע שנים לאחר סיום הקרבות.
במינהלת הצה"לית גיבשו כמה קווי מדיניות לפעולה במתח שבין אמינות, מהירות ודיוק הדיווחים לציבור ולמשפחות, אל מול המרוץ המודיעיני והמבצעי לאיתור מיקום החטופים: נציגות אחת אישית לליווי כל משפחה מטעם המינהלת ולא מכמה גופים; עדכון מהיר למשפחות על כל התפתחות, גם אם היא מגדילה את חוסר הוודאות; שקיפות מלאה ללא סיכון גילוי מקורות מודיעין. בצבא נעזרו גם בדוחות חקירת השבי של החייל גלעד שליט, שהיה בידי חמאס במשך שנים.

ההערכה: חמאס התכונן לקלוט כמות שבויים גדולה

המינהלת אספה אלפי צילומים ממצלמות אבטחה שונות בגזרת עזה וממרחב הגדר כדי לחבר חלקי פאזל רבים, כולל חצאי תמונות של גב חטופים. קצינים שמגויסים למינהלת ומצטרפים אליה מדי יום, בהם מפענחים וחוקרים, עוברים הכשרה מזורזת של יום אחד, ונכנסים מיד לעבודה. באחד ממכלולי הפעולה במינהלת משרתת קצינת מודיעין שאביה, איש שב"כ, עובד בחדר סמוך על אותה משימה. המינהלת מעדכנת מדי יום גם משפחות של עשרות התיירים והעובדים הזרים מתשעה לאומים שונים שנחטפו לעזה.
בצבא מעריכים ככל שחולפים הימים שחמאס התכונן היטב לקלוט כמות גדולה של שבויים וחטופים בעזה, וגם כיום מקפיד על רמת מידור גבוהה בנושא, תוך סרטוני לוחמה פסיכולוגית עם הונאות והסתרות רבות שהוא מוציא. חלק מהחטופים נמצאים בידי הג'יהאד האיסלאמי וחלק קטן גם נחטף על ידי האספסוף הרצחני שפלש ליישובי ומוצבי העוטף בשעות הצהריים.
3 צפייה בגלריה
אמבולנסים בבסיס שורה
אמבולנסים בבסיס שורה
הכניסה לבסיס שורה
בצה"ל אומרים שמדובר באירוע חטופים שישראל מעולם לא התמודדה. הם מודים שבימים הראשונים בוצעו טעויות, אך לדבריהם הלמידה מהן אפשרה להתקדם לעבר גיבוש תמונת מצב בהירה יותר. זאת, לצד משבר אמון גדול של הציבור, ובו של מאות משפחות הנעדרים והחטופים. חלק ממשפחות החטופים מעדיפות לקבל עדכונים דרך ראש נציגות שהקימו, בעיקר מקהילות הקיבוצים והמושבים שנפגעו.

ניצן אלון: "כל נפשי ומוחי במשימה הזו"

אלוף במיל' אלון, אחד העומדים בראש המינהלת, אמר הערב: "עם תחילת המלחמה קיבלתי אחריות על משימה לאומית כואבת ורגישה הנוגעת לביבם של כל אזרחי ישראל - איתור של יותר מ-200 חטופים ונעדרים שנמצאים בידי ארגון טרור רצחני והשבתם הביתה. אנו רואים כל העת את בני המשפחות, את הנשים, הילדים, הקשישים, אנשינו וחיילינו. המאמץ הזה מורכב קשה ומאתגר, הוא כולל אתגרים מודיעיניים ומבצעיים. אנו אוספים כל פיסת מידע".
הוא הדגיש כי "אנחנו משתפים פעולה עם המשפחות, היישובים והקהילות. יחד איתי מאות רבות של כל קהילת המודיעין ומערכת הביטחון. כולנו שוקדים יום וליל, ולרשותנו עומדות מיטב היכולות המבצעיות והטכנולוגיות. המיקוד שלנו הוא להביא להשבת אנשינו. זו המשימה החשובה ביותר. ליבי עם המשפחות, עם החטופים. כל נפשי ומוחי בעשייה הזו, יחד עם מאות אנשים. לא נעצור לרגע, עד שנמצא כל דרך להשיב את היקרים לנו".