2 צפייה בגלריה
איי קומורו
איי קומורו
איי קומורו
(צילום: shutterstock)
ישראל מנהלת מגעים מתקדמים לקראת חתימה על הסכם כינון יחסים דיפלומטים עם איי קומורו - מדינת איים מוסלמית לחופי מזרח אפריקה בין צפון מדגסקר לצפון מוזמביק - שחברה בליגה הערבית ובוועידת מדינות האסלאם. מדובר בקולוניה צרפתית לשעבר שהכריזה על עצמאותה ב-1975. המדינה מורכבת משלושה איים געשיים שכל אחד מהווה מדינה פדרטיבית. כמעט כל תושבי קומורו הם מוסלמים סונים.
אם אכן יושלמו המגעים, תהיה זו המדינה המוסלמית החמישית מאז השנה שעברה שמנרמלת יחסיה עם ישראל, או מתקרבת אליה, אחרי איחוד האמירויות, בחריין, סודן ומרוקו. ב-2019 נרמלה ישראל את היחסים עם צ'אד, מדינה אפריקנית מוסלמית אחרת.
מדינת איי קומורו, החברה באו"ם, ידעה תהפוכות ומהפכות ב-46 השנים האחרונות, כולל אירוע מוזר שבמסגרתו שכיר השתלט חרב והרפתקן צרפתי ידוע על אחד האיים והכריז על עצמאות.
ב-1994, בעקבות חתימת הסכמי אוסלו, ניהלו ישראל וקומורו מגעים לכינון יחסים דיפלומטיים תמורת סיוע ישראלי נדיב. ואולם, בעקבות לחץ איראני ולובי חזרה בה קומורו מכוונתה ושגריר שלה לא הגיע לטקס החתימה על ההסכם שהיה אמור להתקיים בשגרירות ישראל בפריז.
ב-2013 הגישה קומורו תביעה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג, בעקבות ההשתלטות על האונייה מאווי מרמרה הטורקית שהפליגה לרצועת עזה תחת דגל קומורו. התובעת החליטה לדחות את התביעה אך בלחץ טורקי הגישה קומורו ערר שהתקבל, ובעקבות זאת חויב התובעת של בית הדין לבחון מחדש את עמדתה בנושא.
בתוך כך, ארה"ב מקיימת מגעים מול סודן במטרה לקיים בחודש הבא בוושינגטון טקס חתימה על הסכם נרמול יחסים עם ישראל.