מיד אחרי השיגור של מאות טילים וכטב"מים לעבר ישראל בסוף השבוע שעבר, מיהרו בטהרן לפזר שלל איומים כלפי ההנהגה בירושלים, שמטרתם להציב תמרור אזהרה בוהק מפני תגובה בשטחה של הרפובליקה האיסלאמית. "נגיב בצורה רחבה וכואבת למעשה הקל ביותר שיפגע באינטרסים האיראניים ומול כל מי שיבצע אותו", אמר ביום שלישי נשיא איראן איברהים ראיסי - שלושה ימים לפני הדיווחים על תקיפה ישראלית על אדמת משטר האייתוללות. בערוץ "PRESS TV" באיראן ציטטו הבוקר (שישי) "מקורות מידע" שמכחישים את הדיווחים על תקיפה זרה בערי הרפובליקה האיסלאמית, כולל באספהאן.
גורם רשמי בירושלים אישר ל"וושינגטון פוסט" האמריקני כי חיל האוויר תקף באיראן בתגובה למתקפה של הרפובליקה האיסלאמית על ישראל בסוף השבוע שעבר. הוא ציין כי לא ברור מה הנזק שגרמה התקיפה הישראלית, אך יחד עם זאת הוסיף כי היא נועדה להעביר מסר לאיראן שלישראל יש יכולת לתקוף בשטחה. בכלי תקשורת ערביים ציטטו מקור איראני שאמר לסוכנות הידיעות המקומית "מהר" כי לא הייתה תקיפה בבסיס חיל האוויר באספהאן.


מפקד בכיר בצבא איראן, ציין מצידו כי "הקול שנשמע באספהאן בלילה נגרם מההגנה האווירית שכוונה לפריט חשוד. לא היה נזק". סוכנות הידיעות האיראנית תסנים פרסמה סרטון משדה התעופה באספהן שמעיד על "עסקים כרגיל" לאחר המתקפה.
המתקפה האיראנית ב-14 באפריל, שבאה בעקבות החיסול בדמשק בתחילת החודש של בכיר משמרות המהפכה חסן מהדווי שמיוחס לישראל, הובילה להערכה שלפיה ירושלים לא תוכל להבליג על שיגור של מאות טילים וכטב"מים לשטחה. בטהרן לקחו בחשבון אפשרות כזאת, ומיהרו לפרסם כאמור איומים להגיב בחומרה על פעולה מצד ישראל.
מפקד משמרות המהפכה חוסיין סלאמי אמר אחרי המתקפה האיראנית בסוף השבוע שעבר: "אימצנו משוואה חדשה עם ישראל - שהיא תגובה לכל תקיפה שלה משטח איראן ישירות". הוא אף הדגיש בדבריו: "ישראל חייבת ללמוד לקח ממה שקרה".
3 צפייה בגלריה
אינפו: מיקום התקיפה של ישראל באיספהאן איראן
אינפו: מיקום התקיפה של ישראל באיספהאן איראן
אזור התקיפה שמיוחסת לישראל
( צילום: shutterstock)
3 צפייה בגלריה
טהרן איראן מצעד יום הצבא
טהרן איראן מצעד יום הצבא
נשיא איראן ראיסי
(צילום: EPA/ABEDIN TAHERKENAREH)
על-רקע החשש מתגובה ישראלית, ההסלמה בשרשרת האיומים מהצד השני הגיעה אתמול בדמות דבריו של מפקד בכיר במשמרות המהפכה, שאמר כי המשטר בטהרן עשוי "לבחון מחדש את דוקטרינת הגרעין" של איראן.
לא ברור למה בדיוק התכוון אותו בכיר בדבריו, אבל יצוין כי איראן מצהירה באופן רשמי שפעילות הגרעין שלה נעשית ורק "למטרות שלום", חרף העשרת אורניום לרמה שמתקרבת לזו הנדרשת לנשק גרעיני, וייתכן שיש בדברים הללו רמז לשינוי המדיניות המוצהרת הזו.
3 צפייה בגלריה
איראן תקיפה ישראלית ישראל הפצצה מלחמה מלחמת חרבות ברזל
איראן תקיפה ישראלית ישראל הפצצה מלחמה מלחמת חרבות ברזל
אספהאן, הבוקר
(צילום: AFP)
"בחינה של הדוקטרינה והמדיניות הגרעינית שלנו, כמו גם שיקולים שבעבר הוצהרו, היא דבר שבהחלט אפשרי", צוטט בסוכנות הידיעות האיראנית תסנים אחמד חקטלב, מפקד מטה השמירה על מתקני הגרעין באיראן. לדבריו בחינה שכזו אפשרית בשל "האיומים הישראליים" על אתרי הגרעין האיראניים.
לטענתו, אותם אתרי גרעין "בטוחים לחלוטין", אך למרות זאת הוא איים על ישראל מפני ניסיון לפגוע בהם. "אם האויב יעז לתקוף כל מרכז או מתקן גרעיני איראני - אנחנו בהחלט נגיב בחזרה", אמר, וטען שידיה של איראן "על ההדק".
חקטלב המשיך ואיים: "יש לנו מידע מדויק על מרכזי הגרעין הישראליים והטילים שלנו מוכנים להשמיד את המטרות שצוינו - אם יעשו צעד כלשהו. האיומים הישראליים על מתקני הגרעין שלנו לא חדשים ואנחנו מוכנים להתמודד איתם. יש לנו יכולות מתקדמות וחדישות להתמודד עם כל איום ישראלי על מתקני הגרעין".

"לא הייתה מתקפת טילים"

בינתיים, בטהרן, כך נדמה, מנסים "לצנן" הבוקר את הדיווחים על תקיפה ישראלית בשטח איראן. אחרי שגורם אמריקני אישר לרשת ABC כי "טילים ישראליים פגעו במתקן באיראן", טענה סוכנות הידיעות האיראנית "פארס" על פיצוץ בודד בצפון מערב אספהאן, סמוך לבסיס של צבא איראן.
באיראן אף הבהירו כי מתקני גרעין לא נפגעו במתקפה וציינו כי הם "בטוחים לחלוטין". סוכנות הידיעות "סאברין ניוז", שמזוהה עם המיליציות הפרו-איראניות בעיראק, טענה כי מערכות ההגנה האווירית באיראן התמודדו בהצלחה עם הכטב"מים - ויירטו את כולם.
תחנת הטלוויזיה הקטארית "אל-ג'זירה" ציטטה את סוכנות הידיעות האיראנית "מאהר", ומסרה כי "ההגנה האווירית הפילה שלושה כטב"מים קטנים בשמי אספהאן לפנות בוקר". דובר סוכנות החלל באיראן חסין דאליריאן התייחס לתקיפה במדינתו, ואמר כי "ההגנה האווירית הפילה מספר כטב"מים בהצלחה - ולא הייתה מתקפת טילים". שלושה גורמים איראנים אמרו ל"ניו יורק טיימס" כי התקיפה פגעה בבסיס אווירי סמוך לעיר אספהאן שבמרכז איראן.