1 צפייה בגלריה
 לראשונה - צה"ל קבע תנאי סף לנשים לשרת בחטיבות חי"ר וביחידות מובחרות
 לראשונה - צה"ל קבע תנאי סף לנשים לשרת בחטיבות חי"ר וביחידות מובחרות
לוחמות בפיקוד העורף. "התגובות הלא נעימות צריכות להיפסק"
(צילום: דובר צה"ל)
הודעת צה"ל על פתיחתם של תפקידי לוחמה בפני נשים מעורר שאלות גם לגבי שילובן העתידי של לוחמות במערך המילואים. כמו הצבא כולו, מערך המילואים הוא גברי לחלוטין, ובשנים הקרובות הוא צפוי לשנות את פניו.
טל לוי דיאמנשטיין, ממקימות פורום "מילואימיות - נשים עושות מילואים", משרתת כבר 13 שנים במילואים ביחידת חילוץ והצלה של פיקוד העורף, והיא גם אמא לשלושה ילדים. "בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בכל הקשור לשירות מילואים של נשים אבל עדיין בחברה זה לא נתפס טוב", היא מספרת.
בחודש יוני היא יצאה עם משלחת פיקוד העורף לארה"ב לסייע בחילוץ מאסון קריסת הבניין במיאמי שבו נהרגו 98 בני אדם. "הגעתי לשם והייתי הבחורה היחידה בכל המשלחת. כל הזמן שאלו אותי מה עם הילדים. למרות שלראש המשלחת יש שבעה ילדים ולי באותו זמן היו רק שניים כל השאלות הללו הופנו אליי, וזה הרגיז אותי. זה לא צריך להיות ככה. גם היום כל אישה שעושה מילואים נתקלת בתגובות לא נעימות. בדיוק הפוך מגבר שעושה מילואים. זה צריך להיפסק", היא אומרת.

"שילוב נשים הוא דבר חשוב, מהסיבה הפשוטה שזה הצורך של הצבא", אומר אדם, קצין שעושה 50 ימי מילואים בשנה. "אם בצה"ל רואים צורך בכך נדע לעשות את ההתאמות. המציאות מוכיחה ששילוב נשים מסייע, כמו בתותחנים, קרקל וכו'. רק כמו כל דבר בחברה הישראלית - צריך לדעת לעשות זאת נכון ולא לייצר אנטגוניזים".
בקרב אנשי מילואים רבים האפשרות של שילוב נשים לוחמות בגדודי המילואים מעוררת חשש והתנגדות. "בתור אדם דתי נשוי עם ילדים אשתי צריכה לדעת שאם בעלה הולך למילואים הוא ייתקל שם בסיטואציות אינטימיות עם לוחמות אחרות. ייתכן ויהיו נשים שיעדיפו שבעליהן לא יהיו בנקודות הללו", אומר מתניה, לוחם בחטיבת הנחל שמשרת במילואים.
נתנאל, לוחם מילואים ביחידה מובחרת, טוען: "אצלי ביחידה הייתה התעקשות לאורך שנים להכניס נשים גם בתפקידי מטה כמו חמ"ל, רפואה ועוד, והיה ברור לכולם שזה מוריד את המתח המבצעי. זו לא אותה אווירה אם יש או אין בנות. במילואים אם הייתי יודע בוודאות שאני אהיה בסיטואציה של מארב עם בחורה לידי לא חושב שהייתי נכנס למצב הזה בכלל אלא בוחר שלא להגיע".
כך או כך, עד שלוחמות יצטרפו למערך המילואים צפוי לחלוף עוד זמן רב, שכן רק בהמשך השנה יתחילו הלוחמות הראשונות את שירותן. תנאי הסף ליחידות צפויים להיות נוקשים, כך שמספר הלוחמות שישרתו בסופו של דבר לא יהיה גדול.