סרטונים מחברון שהופצו היום (שישי) מתעדים אלימות קשה של חיילים בגבעתי, לצד איומים ואזכור של השר לביטחון הפנים המיועד, איתמר בן גביר. לוחמי גבעתי שתועדו תוקפים פעילי שמאל ועיתונאי, הושעו אחרי פרסום התיעודים.
באחד הסרטונים הכה חייל באגרוף פעיל שמאל בפניו, לאחר שהטיל אותו על הקרקע. בסרטון נוסף נשמע לוחם אחר בגבעתי אומר: "בן גביר הולך לעשות סדר במקום הזה. אין, אכלתם אותה. אני קובע מה החוק, ואתה פועל נגד החוק". בסרטון אחר הוא תועד אומר: "אני לא אוהב שמאלנים, אני אשבור לכם את הצורה".
4 צפייה בגלריה
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף את העיתונאי אלי ביתאן
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף את העיתונאי אלי ביתאן
החיילים מגבעתי הושעו. התיעוד מחברון
(מתוך טוויטר)
4 צפייה בגלריה
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף את העיתונאי אלי ביתאן
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף את העיתונאי אלי ביתאן
"התנהלות הלוחמים חמורה". כוכבי גינה
(צילום: שאול גולן, מתוך טוויטר)
בצה"ל מתלבטים כיצד לטפל בלוחמים שתועדו בסרטונים מחברון, לאחר שכאמור השניים הושעו. הרמטכ"ל אביב כוכבי גינה את התנהלותם. "התנהלות החיילים חמורה והאלימות שהופעלה אינה עולה בקנה אחד עם ערכי צה"ל ובכלל זה ערך הממלכתיות", נמסר מדובר צה"ל בתגובה לתיעודים שפורסמו.
האירועים יתוחקרו ע"י מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס. אירוע האלימות ייחקר על ידי המשטרה הצבאית, עם סיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית. הרמטכ"ל מסר: "אני מגנה בחריפות כל שימוש באלימות, פיזית או מילולית, ורואה בחומרה כל גילוי אלימות מצד חיילי צה"ל. האירועים חמורים ביותר ומנוגדים לערכי צה"ל ולפקודותיו".
לדבריו, "מפקדי צה"ל וחייליו נדרשים לבצע את המשימות בנחישות ובאופן מיטבי תוך שמירה על ערך כבוד האדם וממלכתיות. הנהלים וההנחיות מאפשרים לחיילים חופש פעולה כדי לבצע את משימתם, אך אסור להם להפעיל כח שלא לצורך ואסור להם לנהוג באלימות. מקור עוצמתו של צה"ל הוא בהיותו צבא מקצועי ומשימתי, ערכי וממלכתי".
בינתיים, מי שעוכב לחקירה לאחר התקרית הוא פעיל השמאל. לפי עו"ד ריאם נסרה, המייצגת את פעיל השמאל שהותקף, אישרה בפני ynet כי הוא עוכב ונחקר בשעות אלה במשטרת חברון בחשד לתקיפת חייל והפרעה לחייל במילוי תפקידו, זאת למרות שעל פי הסרטונים לדבריה הוא לא תקף חייל. "הוא סובל מכאבים והפנים שלו התנפחו בגלל האגרוף שקיבל והוא בכל זאת נחקר תוך שהוא מרגיש לא טוב. אני מאוד מקווה שישחררו אותו היום", אמרה.
לדברי עו"ד נסרה, מלבד הפעיל נעצרו ונחקרו עוד שתי פעילות "מבלי שעשו שום דבר". הן נתנו גרסא ראשונית ושוחררו לביתן כיוון שהן שומרות שבת, אך יוחזרו לחקירה במוצאי השבת.
4 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
"להעניש בחומרה ולקיים סדנאות חינוך נרחבות"
(צילום: אוראל כהן)
4 צפייה בגלריה
חד"ש תע"ל בישיבת סיעה לפני השבעת הכנסת
חד"ש תע"ל בישיבת סיעה לפני השבעת הכנסת
"ככה נראה צבא כובש"
(צילום: אלכס קולומויסקי )
יו"ר העבודה, מרב מיכאלי, הגיבה על התקרית בחברון ואמרה כי "החייל שנראה מכה אזרח וממשיך להלום בו גם אחרי שנפל לקרקע בטח לא מבין למה הושעה. הוא שנים שמע ממנהיגי המדינה ששמאלנים גרועים מערבים. עכשיו, הם ניצחו והוא רק בא לממש את מה שהבטיחו לו כבעל בית, לעשות סדר". לדבריה, "מעבר לעונש חמור, צה"ל חייב לקיים סדנאות חינוך נרחבות כדי למנוע עוד מקרים כאלה".
יו"ר חד"ש, ח"כ איימן עודה, גינה אף הוא את המקרה: "ככה נראה צבא כובש, הם קיבלו יד חופשית בזמן ממשלת לפיד וגנץ, ועכשיו זו כבר ממש רוח המפקד". עודה קרא בטוויטר לסרב לשירות בצה"ל: "סרבו לשרת בצבא הכיבוש והאפרטהייד".
בכתבה זו שולבו סרטונים ותמונות מהרשתות החברתיות בשימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. אם ידוע לכם מי צילם אותם - פנו אלינו במייל האדום.