שר החינוך יואב קיש הודיע הערב (רביעי) כי פרס ישראל בתחום מפעל חיים יוענק למייסד מובילאיי, הפרופ' אמנון שעשוע, לרבנית רחל הבר, שממשיכה את דרכו של בעלה הרב ישעיהו הבר בעמותת "מתנת חיים" להשתלות איברים, וליו"ר בית יד לבנים הדרוזים, אמל נאסראלדין.
2 צפייה בגלריה
אמנון שעשוע, רחל הבר, ואמל נסראלדין
אמנון שעשוע, רחל הבר, ואמל נסראלדין
שלושת הזוכים בפרס ישראל למפעל חיים
(צילום: יואב דודקביץ, סטודיו אל אמל, בניה יהודה)
בהתייחס לפרופ' אמנון שעשוע, ציינה ועדת הפרס כי הוא "סיפור הצלחה ישראלי – הוא השגריר של המצוינות, ההעזה והיצירתיות הישראלית בעולם". עוד ציינה הועדה כי לפרופ' שעשוע "תפקיד מכריע בהפיכתה של ישראל למעצמה עולמית בתחום הבינה המלכותית והתחבורה החכמה מצילת החיים".
בוועדה הדגישו כי הוא "יזם ומדען פורץ דרך שתרם ותורם באופן משמעותי לכלכלה הישראלית, הוא מוביל חברתי בפיתוח וביצירת מקומות עבודה ופועל ללא לאות להגשמת חזונו, מתוך תחושת שליחות, ציונות, ודבקות במטרה. לצד כל זאת, הוא עוסק בפעילות פילנתרופית נרחבת למען החברה הישראלית על כל גווניה".
שעשוע אמר בשיחה עם ynet: "אני גאה לקבל את פרס ישראל מהמדינה שאני כל כך אוהב וגאה להעסיק אלפי עובדים שמייצגים את המיקרוקוסמוס של החברה הישראלית. עובדים שבזכותם, ויחד איתם, הגענו להישגים מדעיים וטכנולוגיים שהשפיעו על העולם".
לדבריו, "קבלת הפרס היא הזדמנות להדגיש את הנושא שכל כך חשוב לי והוא הסולידריות החברתית שבאה לידי ביטוי בעבודה המשותפת עם אשתי וילדיי, בקרן המשפחתית, הפועלת בתחומים שונים למען לכידות חברתית בישראל. מזל טוב לעמיתיי מקבלי פרס ישראל".
בהתייחס לרבנית רחל הבר, ועדת הפרס ציינה בנימוקיה כי היא "מפיחה בחולי הכליה רוח חיים ותקווה לחיים: היא מלווה את התורמים, המושתלים ובני משפחותיהם לאורך כל הדרך, ועד להחלמתם". הרבנית הבר, ממשיכה את דרכו של בעלה, הרב ישעיהו הבר ז"ל, שהקים לצידה את עמותת "מתנת חיים". "מפעל זה מקדש את החיים, מעניק חיים חדשים, מקרב בין כלל חלקי החברה הישראלית וניתן לחולים, ללא הבדל דת, גזע ומגדר", נכתב.
2 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
שר החינוך קיש
(צילום: יריב כץ)
בנוגע לאמל נאסראלדין, ציינה ועדת הפרס ציינה בנימוקיה כי "סיפורו של אמל נסראלדין הוא סיפור הברית של העם היהודי והעדה הדרוזית בארץ ישראל - סמל לאומץ ומופת כמו שהיה יתרו חותן משה". עוד ציינה הוועדה כי "הוא מוביל בפעילותו הציבורית ובמנהיגותו החברתית את העדה הדרוזית, השפעתה ושילובה במדינת ישראל. פועלו כולל, בין היתר, גיוס דרוזים לשירות צבאי, הקמת מכינה קדם צבאית, הקמת יד לבנים לעדה הדרוזית, שילוב נשים דרוזיות בעבודה ובתעשייה ומתן זכויות שוות לעובדים דרוזים ויהודים".
נאסראלדין בן ה-94 אמר בשיחה עם ynet: "התרגשתי מאוד. אני מודה לשר ולוועדה. את כל חיי הקדשתי למען הידוק הקשר והברית בין העם היהודי לעדה הדרוזית המופלאה ועל כך כמעט כל משפחה אצלנו שילמה את המחיר בילדיה. היה לי חשוב להנציח ולטפל במשפחות השכול ועל כך הקמתי את יד לבנים ביישובים שלנו. זה מפעל חיים אישי וחברתי שאני מאוד גאה בו. המצב של העדה כיום קשה כי המצב של המדינה הוא גם קשה אבל ביחד נתגבר על הכול".
מטעם שר החינוך יואב קיש נמסר: "חתני וכלת פרס ישראל למפעל חיים השנה הם בבואה מרגשת של החברה הישראלית- רב-תרבותית, עשירה ומגוונת. ביום העצמאות ה-75 למדינת ישראל, אני נרגש להעניק להעניק את הפרס לאמל נסראלדין, רחל הבר ואמנון שעשוע - שלוש דמויות מופת, שמעבר לעשייתם הציבורית המופלאה, משקפות באופן הטוב ביותר את החברה שלנו, מדגישים את הייחודיות והשוני גם יחד ומהווים את הפסיפס הישראלי במיטבו. רקמה אנושית של התגשמות הציונות. אני בטוח כי עם ישראל כולו גאה בכם על מפעל חייכם ומאחל לכם המשך עשייה מבורכת."
פרס ישראל נחשב הפרס החשוב והיוקרתי ביותר שניתן במדינת ישראל בתחומים שונים ומגוונים בהוויית העשייה והיצירה בישראל. הפרסים יוענקו במוצאי יום העצמאות ה-75 למדינה, ל-11 חתני וכלות הפרס.
חתני וכלות הפרס שכבר הוכרזו הם פרופ' זמירה מברך (כלת פרס ישראל בתחום חקר החינוך); פרופ' מיכל שוורץ (כלת פרס ישראל בתחום חקר מדעי החיים); האמנת מיכל רובנר (כלת הפרס בתחום אמנות פלסטית); פרופ' עמנואל פלד (חתן פרס ישראל בתחום חקר הכימיה והנדסה כימית); פרופ' יורם דינשטיין (חתן פרס ישראל בתחום חקר המשפטים); פרופ' יהואש הירשברג (חתן פרס ישראל בתחום המוסיקה והמוסיקולוגיה); פרופ' דב שוורץ (חתן פרס ישראל בתחום חקר מחשבת ישראל, פילוסופיה וקבלה); ופרופ' אביטל גזית (חתן פרס ישראל בתחום חקר מדעי הסביבה והקיימות).
ועדת פרס ישראל בתחום הספורט, בראשות כדורגלן העבר אבי נמני, לא הגיעה להסכמה פה אחד על איש מהמועמדים שהובאו בפניה - ולכן לא יוענק פרס ישראל בתחום זה.