בית פרטי, גינה מטופחת, רכב מסחרי בחניה, קישוטי חג המולד בכניסה. אלכסיי ודריה בריימן השתלבו היטב בקהילה בעיירה הקטנה מרמיק בניו המפשייר, מכרו ברשת מנורות לילה מיוחדות והתבלטו בזכות אדיבותם.
"הם המשפחה הכי נחמדה", אמר ל"בוסטון גלוב" נהג משלוחים שעצר פעמים רבות ליד ביתם, והותיר שם חבילות רבות. "הם היו משאירים כרטיסי ברכה לחגים, וכריכים". אבל בשבוע שעבר האידיליה הזו נסדקה. בריימן, אזרח ישראלי שנולד בקייב וכנער התגורר בחיפה עם משפחתו, נעצר עם שישה נוספים והואשם על ידי התביעה האמריקנית בחברות ברשת שהבריחה לרוסיה ציוד טכנולוגי רגיש.
5 צפייה בגלריה
אלכסיי בריימן הנאשם בריגול לרוסיה ואשתו דריה
אלכסיי בריימן הנאשם בריגול לרוסיה ואשתו דריה
אלכסיי ודריה בריימן. היא הכחישה קשר לפרשה
(מתוך פייסבוק)
בריימן (35) שוחרר בערבות של 150 אלף דולר ודרכונו נלקח ממנו, ובתקשורת האמריקנית נכתב כי גם אשתו העדיפה לא לדבר על המעצר – מלבד הכחשה שהיא מעורבת בפרשה. למעשה, בריימן הואשם בכך שביתו היה תחנת מעבר לשילוח חומרים רגישים לרוסיה שיכולים להיות בשימוש צבאי, כולל זה שבו משתמשים הרוסים במלחמה באוקראינה.
ברשת החברתית VK כתב בריימן בעבר על השורשים האוקראיניים שלו, ועל הקשר הישראלי. "נולדתי וגדלתי בקייב. עברתי עם ההורים שלי לחיפה לחופשה כשהייתי בן 12. זו הייתה החופשה הארוכה בחיי", כתב בצחוק. "אני קשור מאוד לשורשיי ואוהב תרבות אוקראינית, מסורות, חגים, אוכל ומוזיקה". הוא למד בבתי ספר בחיפה, ובתמונות בעמוד הפייסבוק נראו הוא ורעייתו בביקור בעיר כשהם אוכלים סושי ומצטלמים ליד ג'ירפות בגן החיות.
בתקשורת האמריקנית השוו את הפרשה לסדרה "האמריקאים", שעוקבת אחרי זוג מרגלים רוסים שמתחזים לאמריקנים ומתגוררים בוושינגטון. לפי כתב האישום, בריימן קיבל אספקה קבועה של ציוד בדיקות אלקטרוני מתקדם שבו נעשה שימוש במחשוב קוונטי, בפיתוח כלי נשק היפרסוניים וגרעיניים וביישומים צבאיים אחרים. אם יורשע, הוא עשוי להישלח ל-30 שנות מאסר.
5 צפייה בגלריה
אלכסיי בריימן הנאשם בריגול לרוסיה
אלכסיי בריימן הנאשם בריגול לרוסיה
אלכסיי בריימן, בתמונה מחיפה. הגיע לארץ בגיל 12
(מתוך פייסבוק)
5 צפייה בגלריה
אלכסיי בריימן הנאשם בריגול לרוסיה ואשתו דריה
אלכסיי בריימן הנאשם בריגול לרוסיה ואשתו דריה
בני הזוג בריימן. הבית שלה שימש כתחנת שילוח
(מתוך פייסבוק)
החומרים שבלב הפרשה – סמיקונדטורים, מוליכים למחצה – ידועים כטכנולוגיות עם "שימוש כפול", אזרחי וצבאי. אמנם משתמשים בהם למשל בכלי רכב ובפלייסטיישן, אבל במקביל הם גם חיוניים לפיתוח מערכות נשק כטילים בליסטיים. "צריך את הדברים האלה כדי לפגוע במטרות ספציפיות, כמו תחנות כוח או בית חולים", אמר ל"בוסטון גלוב" ג'יימס בירן ממכון RUSI. "יש להם חלק חשוב בלוחמה הרוסית".
מכתב האישום שהוגש נגד בריימן וששת האחרים אפשר ללמוד כיצד פעלה אותה מזימת הברחה. לפי האישום, אותה קבוצה – שמרבית חבריה פעלו מרוסיה - החלה מתחילת 2017 לנסות להשיג חומרים אסורים בארצות הברית.
לפי האישום, הם פעלו תחת סרנייה, רשת גלובלית של סוכנים רוסיים וחברות שונות, שבין הלקוחות שלה גם משרד ההגנה הרוסי ושירות הביטחון הפדרלי FSB, ממשיך דרכו העיקרי של ה-KGB כארגון הביון של רוסיה. גורמים אמריקניים תיארו את סרנייה כ"קריטית" למכונת המלחמה הרוסית.
5 צפייה בגלריה
אלכסיי בריימן הנאשם בריגול לרוסיה ואשתו דריה
אלכסיי בריימן הנאשם בריגול לרוסיה ואשתו דריה
אלכסיי ודריה. השכנים היו בהלם
(מתוך פייסבוק)
5 צפייה בגלריה
ודים קונוסצ'נוק איש מודיעין רוסי נעצר באסטוניה בפרשה שבה נעצר האזרח הישראלי אלכסיי בריימן
ודים קונוסצ'נוק איש מודיעין רוסי נעצר באסטוניה בפרשה שבה נעצר האזרח הישראלי אלכסיי בריימן
ודים קונוסצ'נוק. חשוד ששימש כסוכן FSB באסטוניה
אחד מחברי רשת ההברחה, בוריס ליבשיץ, קנה חומרים אסורים במאות אלפי דולרים מחברות אלקטרוניקה אמריקניות, תוך שהוא מטעה את המוכרים בנוגע ליעד הסופי של הציוד. ליבשיץ, אזרח רוסי שגר בעבר בברוקלין והשתמש בשם הבדוי "דיוויד ווצקי", דאג שהמוצרים יועברו לביתם של בני הזוג בריימן במרימק.
במרץ 2022, שבועיים אחרי הפלישה הרוסית לאוקראינה, בריימן וליבשיץ שוחוו על שליחת מוצרים לרוסיה דרך גרמניה, "בכל דרך, על אפם ועל חמתם". בהתכתבות אחרת, ב-10 במאי, בריימן שאל את ליבשיץ אם יש צורך ב"תעודת מקור". ליבשיץ ענה: "אתה חייב להיפטר מזה". בריימן הגיב: "אני זורק את זה". באוגוסט ליבשיץ ביקש מבריימן לזייף חתימה: "תכתוב טייט אולסן ותשרבט, כאילו זו חתימה".
בריימן שלח את המוצרים לוודים קונוסצ'נוק, אזרח רוסי שעל פי החשד שימש כסוכן FSB באסטוניה. לפי הרשויות, קונוסצ'נוק הבריח את אותם מוצרים דרך הגבול לרוסיה. באחד מאותם ניסיונות הברחה, באוקטובר האחרון, קונוסצ'נוק נעצר עם 35 סוגים שונים של סמיקונדקטורים ורכיבי אלקטרוניים. נמצאו אצלו גם רובי צלפים מתוצרת אמריקנית ובביתו התגלתה תחמושת במשקל 170 ק"ג. ארצות הברית צפויה לבקש מאסטוניה להסגיר לידיה את קונוסצ'נוק. ארבעה מחברי הרשת המתגוררים ברוסיה עדיין חופשיים.
כחלק מהמזימה, חברי הרשת פרסמו מסמכים כספיים ומסמכי שילוח שקריים, ודאגו לחלק משלוחים גדולים לכמה קטנים – במטרה שלא יחשדו בהם. גם שיטת התשלום עומעמה במכוון, וכספים הועברו לחשבונות בבנקים ברחבי העולם. "זה משוגע שזה קרה בשכונה הקטנה שלנו", אמרה איימי גודרידג' שגרה סמוך לביתם של בני הזוג של בריימן. "הם באמת קיבלו הרבה חבילות. עכשיו ברור למה".