סגן השר אלמוג כהן הודיע היום (ראשון) לראש הממשלה בנימין נתניהו על התפטרותו מהממשלה - וחזרתו לכנסת. הוא ציין במכתב כי הסיבה להתפטרות היא "הדיפ-סטייט". "אני חוזר לכנסת בכדי להביא להצבעה את הצעת החוק להקמת שדה התעופה בנבטים - פרויקט לאומי שיביא עשרות אלפי מקומות תעסוקה ויפריח את הנגב לדורות".
2 צפייה בגלריה
עדת העבודה והרווחה
עדת העבודה והרווחה
אלמוג כהן: "הדיפ-סטייט חושב שהוא הריבון"
(צילום: עמית שאבי)
הוא טען כי "הדיפ-סטייט טועה לחשוב שהוא הריבון, שהוא זה שיקבע היכן יוקם שדה התעופה המשלים לנתב"ג. אותם גורמים מקדמים את השדה דווקא בעמק יזרעאל - על אף עמדתו הנחרצת של ראש הממשלה, בניגוד לרצון תושבי העמק, בניגוד להיגיון ולצדק ההיסטורי שמגיע לנגב ולתושביו.
"כל חבר כנסת - מימין או משמאל - שלא יתמוך בחוק, יידרש לתת דין וחשבון לתושבי הנגב והעמק", כתב כהן במכתבו. "כפי שסבינו וסבתותינו לא ויתרו על עתידנו והפריחו את שממת הנגב כנגד כל הסיכויים - כך גם אנחנו לא נוותר על עתיד ילדינו. חבורת פקידים מנותקת לא תקבע את עתיד המדינה. הריבון הוא העם ולא הדיפ-סטייט!".
לפי ההצעה שהגיש אלמוג כהן - והצבעתה נדחתה על ידי נתניהו, תוך 7 שנים תושלם הקמתו של שדה התעופה בנבטים, כאשר תוך שנה ו-4 חודשים מפרסום החוק תגיש המועצה הארצית לתכנון ובנייה לאישור הממשלה תוכנית מפורטת לשדה. הסיבה לדחיית ההצבעה הייתה התנגדותו של צה"ל ובקשתו של נתניהו לבדוק את ההיבטים הביטחוניים. למרות זאת, כהן צייץ בתגובה כי "צר לי כי נציגי הצבא מתנהלים כנגד רצון הריבון והמחוקק, בעוד גם לאחר שביקשו דיון חסוי בוועדת הכלכלה לא טרחו להגיע אליו".
במערכת הביטחון ביקשו בחודש מרץ לקיים דיון בקבינט בניסיון לבלום את קידום ההצעה, ואף נשלחה לנתניהו אזהרה כי הקמת השדה האזרחי שאמור לפעול לצד בסיס חיל האוויר בנבטים תסב פגיעה משמעותית בפעילות צה"ל. בדיון בוועדת הכלכלה, שהיה פתוח לציבור, העיר נציג מערכת הביטחון כי אין כל היתכנות ביטחונית להקמת השדה בנבטים, אך נמנע מפירוט ההתנגדויות לכך. עם זאת, נימוקי מערכת הביטחון התבססו על חוות דעת מקצועית של מאות עמודים, כשבין מתנגדי המהלך עמד גם שר הביטחון ישראל כ"ץ.
2 צפייה בגלריה
טייסות האדיר בבסיס נבטים חה"א
טייסות האדיר בבסיס נבטים חה"א
טייסת 35-F בנבטים
(צילום: הרצל יוסף)
בסיס חיל האוויר בנבטים נחשב לאחד הבסיסים האסטרטגיים הרגישים ביותר של צה"ל. ממנו מופעלות שלוש טייסות הקרב המבוססות על מטוסי 35-F, טייסות תובלה של מטוסי הרקולס וטייסת נוספת שמפעילה מטוסי ביון.
בנוסף לכך שחלקים ניכרים מהפעילות המבצעית השוטפת שנעשית בנבטים עלולים להיפגע או לעמוד בפני מצב של חשיפה בלתי מבוקרת, תנועה ערה של מטוסים אזרחיים אליו וממנו עלולה להעמיד את חיל האוויר ואת צה"ל לפני אתגרים חדשים, שיסבכו עד צוואר את כושר פעילותם בדרום. תנועה כזאת תשפיע על תנועת מטוסי קרב ומטוסי תובלה צבאיים גם בבסיסי חיל האוויר חצרים, רמון ועובדה, והיא עלולה לשבש פעילות שוטפת שמתקיימת בבסיס הניסויים שדמה של רפאל וזאת, כשבאותו המרחב גם נמצא קמ"ג – מהמקומות השמורים ביותר בישראל.