בבית המשפט השלום בחיפה נמשכה הבוקר (שלישי) עדותו של קצין המשטרה מתחנת זבולון שהואשם בגרימת מותו של סלומון טקה ברשלנות לפני שנתיים וחצי. התובע מטעם המחלקה לחקירות שוטרים, עורך הדין רונן יצחק, שאל את הקצין על תחילת התקרית בין השוטר לקבוצת הנערים בגינה הציבורית, ואילו הקצין התעקש שהציג בפניהם תעודת שוטר.
"הנערים מאשרים שהראת להם את התעודה", אמר החוקר. "אחד מהם אמר שעשית זאת מהר". הקצין השיב שהנער לא אמר לו את זה. "זה גם לא יכול להיות", טען.
עו"ד יצחק הציג בפני הקצין את תעודת עורך הדין שלו, ממרחק של שני מטרים, ושאל אם הוא יכול להבחין בה. "בקושי", השיב הקצין. "אבל זו לא תעודת שוטר עם סמל בולט של המשטרה".
3 צפייה בגלריה
שלב ההכוחות במשפטו של השוטר שירה בסלומון טקה
שלב ההכוחות במשפטו של השוטר שירה בסלומון טקה
שלב ההכוחות במשפטו של השוטר שירה בסלומון טקה
(צילום: גיל נחושתן)
הקצין הוסיף כי הוא לא הזעיק ניידת למקום כי רצה לבסס את החשד שלו נגד הנערים לפני כן. "חשבתי שבאותו הרגע אני יכול לטפל, וחלק מהשיקול שלי היה הידיעה שזה יכול לקחת לעיתים גם עשר דקות או רבע שעה כשהניידות פזורות בשטח ומטפלות באירועים", העיד. "אשתי אמרה לי שהיא שמעה שסחטו מנער צעיר, בן 13, 50 שקלים. רציתי לבדוק אם יש ברשותם 50 שקלים. אם הייתי מגלה זאת, הייתי מזמין ניידת. הנער אמר לי שזה בסדר ולא יצר קשר עין. הוא אמר שהוא נתן להם כסף ללא ידיעת הוריו. לפי שפת הגוף שלו ראיתי אישור שסחטו אותו".
3 צפייה בגלריה
סלומון טקה
סלומון טקה
סלומון טקה
התובע שאל את הקצין אם ייתכן שהנער פחד ממנו. "זה עלה לך בראש?", שאל יצחק - והקצין השיב בשלילה. "למה לא הזמנת ניידת גם כשהבנת לפי שפת הגוף שלו שהוא נתן כסף ללא ידיעת הוריו?", שאל התובע שנית, והקצין אמר שהוא החליט למצוא קודם כל את הראיה, כלומר את 50 השקלים.
"ואז הגיע המנוח", מתאר יצחק וממשיך: "הוא חולף על פניכם לא אומר מילה וממשיך ללכת. כשהמנוח שומע את השיח שלך עם הנערים, סיפרת שהוא חוזר בחזרה". הקצין השיב בחיוב. "בשלב הזה לא הייתה לי ידיעה שהוא קשור לנערים או לסחיטה", הסביר.
התובע אמר כי בחקירה הראשית הוא תיאר את טקה כ"שתוי ומסומם", ואילו השוטר אומר שלא ידע זאת באותו שלב, אלא רק לאחר מכן. "אתה העדת זאת כאן בחקירה הראשית", אמר החוקר. השוטר אמר שהבין זאת רק בדיעבד. "באותו הרגע, בשטח, לא הייתה לי אינדיקציה שהנערים היו שתויים או מסוממים", הסביר. יצחק שאל אם החשד למצבם של הנערים לא היה במכלול השיקולים שלו כשהתלבט אם לשלוף אקדח, והקצין השיב שלא.
3 צפייה בגלריה
בני משפחתו של סלומון טקה ז"ל במשפט השוטר היורה
בני משפחתו של סלומון טקה ז"ל במשפט השוטר היורה
משפחתו של טקה בבית המשפט
(צילום: גיל נחושתן)
"המנוח לא האמין שאני שוטר", טען הקצין. "לעומתו, בהתחלה, שאר הנערים כן האמינו לי". התובע השמיע לשוטר השיחה שלו למוקד המשטרה, שבה נשמע אחד הנערים צועק ברקע "אתה תקבל בלוק". אותו נער אמר קודם כי הנער הצעיר שיחק איתם. "באותו רגע לא שמעתי את זה. סלומון טקה לא האמין לי שאני שוטר ושהאקדח אמיתי. הוא אמר לאחד הנערים 'תזמין משטרה, תזמין ניידת. אני לא מכיר אותו', ואמרתי לו שיזמין ונתתי לו את שמי".
התובע שאל אם באותו השלב מי מהנערים ניסה לפגוע בו, והקצין השיב שלא. "למה לא נשארת לאחר שהם אמרו שהם מזמינים ניידת ואמרת להם שאתה נשאר במקום?", שאל התובע יצחק. "לא הרגשתי בנוח להישאר שם איתם בגלל האווירה שנוצרה", ענה השוטר. "כל השיח עם החבורה השתנה, המנוח משך את הכול אליו. הרגשתי חוסר שליטה על האירוע. החלו גם איומים".
התובע אמר כי דבריו לא תואמים לעדותו במח"ש. "טענת שלא היו איומים בשלב הזה", אמר יצחק והתעקש להבין מהנאשם מדוע עזב את הפארק לאחר חילופי הדברים עם הנערים. השופט, ד"ר זאיד פלאח, שאל את את התובע אם הוא מצדיק את מעשיהם של הנערים, שהלכו אחרי שוטר שהציג את עצמו כקצין ועזב את המקום לאח שחש מאוים ובעודם מקללים וזורקים עליו אבנים. "לעולם לא אצדיק אירוע של תקיפת שוטר", אמר התובע.
"המנוח הפריע לי בעבודה בזמן שתשאלתי את הנערים", העיר הקצין. "לא זוכר להגיד איך, ביקשתי ממנו לעזוב את המקום אבל הוא סירב". התובע הטיח בו כי "זה לא משהו שאמרת באף אחת מהחקירות שלך במח"ש וגם לא בחקירה הראשית שלך פה בבית המשפט".
הקצין, כאמור, ממשיך לכפור באישומים שמייחסת לו המחלקה לחקירות שוטרים, ובאמצעות עורך דינו יאיר נדשי מתעקש שפעל רק לאחר שנשקפה לו סכנת חיים אמיתית, כשטקה וחבריו השליכו לעברו אבנים גדולות ששתיים מהן, לדבריו, פגעו בו. "המזל הרע שלו הוא המזל הטוב שלי", אמר אז הקצין בבית המשפט. "אנחנו שוטרים, זה התפקיד שלנו. יכולתי לירות בטקה ישירות, אבל לא רציתי ששערה משערות ראשו תיפול". את משפחתו של טקה מייצג עורך הדין אסי פיסו מטעם פרויקט סנ"ה של משרד המשפטים.