סקר חדש של מכון "גאלופ" מלמד על מהפך ביחס של הדמוקרטים בארה"ב לשני הצדדים בסכסוך הישראלי-פלסטיני: לראשונה מאז 2001, אז נערך הסקר לראשונה, שיעור הדמוקרטים שמרגישים הזדהות עם הפלסטינים עולה על שיעורם של מי שמזדהים עם הישראלים – 49% לעומת 38%.
התוצאות הן המשך של דעיכה ממושכת באהדה לישראל בקרב המצביעים הדמוקרטים בארה"ב. בסקר ב-2016 השיבו 53% מהנשאלים שהם מרגישים מזוהים יותר עם הישראלים לעומת 23% שהביעו הזדהות עם הפלסטינים. מאז הפער הלך והצטמצם, וכעת המהפך הושלם.
2 צפייה בגלריה
הנשיא ביידן והפגנה פרו-פלסטינית בארה"ב בזמן מבצע "שומר החומות"
הנשיא ביידן והפגנה פרו-פלסטינית בארה"ב בזמן מבצע "שומר החומות"
הנשיא ביידן והפגנה פרו-פלסטינית בארה"ב בזמן מבצע "שומר החומות"
(צילום: AP, AFP)
האגף הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית הופך עם השנים לרדיקלי ולפרו-פלסטיני יותר. שתיים מהדמויות הבולטות באגף הזה הן אילהאן עומאר ורשידה טליב - המחוקקות המוסלמיות הראשונות בקונגרס, שבעבר קראו להחרים את ישראל. המחנה המתון במפלגה נותר ברובו פרו-ישראלי.
ב-2021, אחרי סיום מבצע "שומר החומות", פורסם סקר של סוכנות הידיעות AP ומכון NORC שהראה ש-51% מהמצביעים הדמוקרטים מעוניינים שהיחס של ארה"ב לפלסטינים ישתפר.
2 צפייה בגלריה
טליב ועומאר במסיבת עיתונאים
טליב ועומאר במסיבת עיתונאים
אילהאן עומאר ורשידה טליב, המחוקקות המוסלמיות הראשונות בקונגרס
(צילום: רויטרס)
רוב הדמוקרטים שהשתתפו בסקר של "גאלופ" (56%) עדיין מחזיקים בדעה חיובית על ישראל – ירידה לעומת 63% בשנה שעברה. בקרב הרפובליקנים ל-82% יש דעה חיובית על ישראל, והנטייה לטובתה בסכסוך ברורה: 78% נוטים לצד הישראלי לעומת 11% שמזדהים יותר עם הפלסטינים.
התמיכה בפלסטינים בקרב בוחרים עצמאים (שלא נוטים בבירור לטובת אחת המפלגות הגדולות), הגיעה ל-32% - שיא כל הזמנים. תמיכת הבוחרים העצמאים בישראל עדיין גדולה יותר – 49%.
פורסם לראשונה: 22:00, 16.03.23