מדינת ישראל מציינת היום (רביעי), 29 בנובמבר, את יום השנה ה-76 להחלטת עצרת האומות המאוחדות על תוכנית החלוקה - סיום המנדט הבריטי והקמת שתי מדינות עצמאיות בארץ ישראל, יהודית וערבית. השנה מקבל התאריך משנה תוקף, לנוכח העובדה שישראל נמצאת כבר יותר מ-50 יום במה שהוגדר על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו כמלחמת העצמאות השנייה שלה.
ההסתדרות הציונית והנהגת היישוב היהודי קיבלו את ההחלטה על תוכנית החלוקה למרות השטח המצומצם שהוקצה ליישוב. לעומתם נציגי הערבים התנגדו לתוכנית, והזהירו שהתנגדותם עלולה להיות אלימה - מה שבאמת התממש לאחר ההצבעה ההיסטורית. החלטה 181 של האו"ם, שהביאה להקמת מדינת היהודים, אושרה ברוב של 33 מדינות שהצביעו בעד. 13 מדינות הצביעו נגד, עוד 10 נמנעו ומדינה אחת נעדרה מההצבעה.

הכותרת
ארה"ב, מאחורייך: האינטרס הסיני במלחמה
24:59
4 צפייה בגלריה
גלעד ארדן ותערוכת כ"ט בנובמבר באו"ם
גלעד ארדן ותערוכת כ"ט בנובמבר באו"ם
גלעד ארדן ותערוכת כ"ט בנובמבר באו"ם
הישראלים, והפלסטינים, יציינו היום את כ"ט בנובמבר בעצרת האו"ם בניו יורק: הפלסטינים יקיימו אירוע סולידריות וינסו להעביר חבילת החלטות אנטי-ישראליות בעצרת הכללית. בניגוד לשנים קודמות השנה יובאו רק 8-7 החלטות - מחצית ממספר ההחלטות בשנים קודמות. הסיבה היא שהשנה מדינות אירופיות רבות אמרו לפלסטינים שבעקבות הטבח של ה-7 באוקטובר הן יתקשו לתמוך בהחלטות, בגלל שהדבר עלול להביא להסלמה ולהקצנה. מדובר בהחלטות שהפלסטינים מעבירים כל שנה ומגנות את ישראל על סוגיית ירושלים, הפרת זכויות אדם, רמת הגולן ועוד.
שגריר ישראל באו"ם גלעד ישיק היום באולם הכניסה לאו"ם תערוכה לציון כ"ט בנובמבר, שתוצג במשך שבועיים. בתערוכה יוצגו תמונות מהמפגשים בין המופתי חאג' אמין אל-חוסייני לאדולף היטלר, כדי להזכיר לעולם שהרצחנות והאידאולוגיה האנטישמית של המופתי נמשכת גם כעת על-ידי החמאס. במקביל מועצת הביטחון של האו"ם, ביוזמת הנשיאה התורנית סין, תתכנס דווקא היום כדי לדון במלחמה בעזה.
4 צפייה בגלריה
פגישת היטלר והמופתי של ירושלים
פגישת היטלר והמופתי של ירושלים
פגישת היטלר והמופתי של ירושלים
(צילום: Heinrich Hoffmann)
הסינים ניצלו את העובדה שכל שרי החוץ המערביים נמצאים בכנס של שרי נאט"ו והזמינו לדיון שרים מקרב חורשי רעתה של ישראל: שר החוץ הפלסטיני ושרי החוץ של לבנון, מצרים, מלזיה, אינדונזיה, קטאר וברזיל. השגריר ארדן צפוי לנאום בכינוס, ולהזכיר לכולם את החלטת כ"ט בנובמבר ואת העובדה שהצד הערבי לא קיבל את תוכנית החלוקה מאז ועד היום.
ארדן יאמר לנוכחים שמאז ועד היום, במשך 76 שנה, דבר לא השתנה - ושכיום החמאס אומר במוצהר שינסה להשמיד את מדינת ישראל, והצד השני עדיין לא מוכן לקבל את קיומה של מדינה יהודית. עוד יאמר ארדן שהנכבה "האמיתית" היא הנכבה היהודית והאסון שקרה ליהודים, שמיליון מהם גורשו מבתיהם במדינות ערב אחרי שהמדינות סירבו לקבל את תכנית החלוקה.
4 צפייה בגלריה
חגיגות בתל אביב לאחר ההצבעה באו"ם
חגיגות בתל אביב לאחר ההצבעה באו"ם
חגיגות בתל אביב לאחר ההצבעה באו"ם
(צילום: הנס חיים פין, ארכיון הצילומים של קק"ל)
סין מעוניינת שמועצת הביטחון תאשר הצהרה נשיאותית שעל פי הטיוטה שלה המועצה תקרא לכל הצדדים לעמוד בהתחייבויות שלהם על פי הדין הבינלאומי, בעיקר בכל הנוגע להגנה על אזרחים, במיוחד ילדים. לפי ההצהרה מועצת הביטחון מדגישה כי פתרון צודק ומתמשך לסכסוך הישראלי-פלסטיני מהווה אבן יסוד לשלום ולביטחון באזור.
בהצהרה שתובא למועצה היא תביע את מחוייבותה לפתרון שתי המדינות, תקרא להפסקה מקיפה ומיידית של כל הפעולות המפרות את החוק הבינלאומי ותתנגד לכל עקירה בכפייה של האוכלוסייה האזרחית מרצועת עזה או מכל חלק אחר מהשטח הפלסטיני הכבוש. בהצהרה המועצה שבה ומדגישה כי רצועת עזה מהווה חלק בלתי נפרד מהשטח הפלסטיני שנכבש ב-1967 וכי עליה להיות חלק מהמדינה הפלסטינית. עוד נאמר כי מועצת הביטחון קוראת להאצת המאמצים הדיפלומטיים הבינלאומיים והאזוריים להשגת פתרון צודק, בר קיימא, מקיף ושליו לסכסוך הישראלי-פלסטיני.
4 צפייה בגלריה
חגיגות בירושלים לאחר הצבעת האו"ם
חגיגות בירושלים לאחר הצבעת האו"ם
חגיגות בירושלים לאחר ההצבעה ההיסטורית
(צילום: שורץ, ארכיון הצילומים של קק"ל חגיגות בירושלים לאחר הצבעת האו"ם)
ראש האגף לדיפלומטיה ציבורית במשרד החוץ, עמנואל נחשון, הינחה את כל שגרירויות ישראל לשתף את המסר לפיו בעוד ישראל השיבה בחיוב לתכנית החלוקה, הצד הפלסטיני דחה כל הזדמנות לפשרה ושלום: "היום הזה מקבל משנה חשיבות השנה, לנוכח מאמצי היריב להציג את עצמו כקורבן המלחמה, בעוד שהוא היוזם שלה". במקביל הפיץ המשרד סרטון הסברה לרגל כ"ט בנובמבר.
מחר, ב-30 בנובמבר, תציין ישראל את יום השנה לגירוש היהודים מארצות ערב ומאיראן.