בבית המשפט המחוזי בירושלים נמשך היום (ב') משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. היום העיד דב אָיְכֶנְוַלְד, מנכ"ל הוצאת "ידיעות ספרים", שמעיד במסגרת תיק 2000 (שיחות נתניהו-מוזס). בתיק זה נאשם נתניהו בסעיף מרמה והפרת אמונים, ומו"ל ידיעות נוני מוזס נאשם בהצעת שוחד והבטחת שוחד.
הדיון התמקד היום בפגישות נתניהו-מוזס ב-2013, שנים שמוגדרות באישום כאירועים שהם מעין רקע לשיחות נוספות בהמשך (שחלקן הוקלטו) שמופיעות בליבת האישום. איכנולד, שהיה בקשר עם שניהם, סיפר על מעורבותו בפגישות. בדיון היום נכח גם מוזס.
3 צפייה בגלריה
עדות דובי איכלנד במשפט נתניהו
עדות דובי איכלנד במשפט נתניהו
דב איכנולד, היום
(צילום: שלו שלום)
לתובעת טפת מויאל רוטשילד סיפר העד שמוזס מינה אותו לעורך ומנכ"ל ההוצאה ב-1994. "אין שום קשר בין ההוצאה למערכת העיתון. הפרדה מוחלטת". על הקשר עם מוזס אמר: "קשרי עבודה ואמון קרוב ל-30 שנה, מתראים בעבודה, אני מדווח לו. לא קשרי חברות".
על נתניהו העיד כי "יש לי היכרות עם הזוג נתניהו עקב עבודתי משנת 95'. הוצאנו ספרים למשפחתו. נפגשנו פגישת היכרות איתם. זהו קשר מקצועי, הרבה שנים. קשרי אמון שהתפתחו".
על מוזס סיפר: "הוא מאוד העריך את נתניהו. הייתה בעיה באוויר - 'ישראל היום'. אני דיברתי עליה עם ראש הממשלה חצי שנה לפני הפגישות שלהם ב-2013, ואמרתי שיש כאן חברה שעושה דאמפינג (היצף), והיא בעיה גדולה ל'ידיעות אחרונות'. אף אחד לא שלח אותי. נתניהו מאוד התעניין ואמר 'אני אנסה לפתור'. הצגתי לו איך בארצות אחרות פותרים את הבעיה של גוגל, ומה עושים שם עם עיתונות חופשית".
הוא אישר שאמר בחקירה שמוזס אמר לו ש"'ישראל היום' מחולק בחינם וש'ישראל היום' הורס את העיתונות". לדבריו, "נתניהו חשב ש'ידיעות' לא נותן לו תקשורת הוגנת, 'ידיעות' נוקט עמדה. הוא ייחס איזה כוחות דמוניים למוזס. ככה הרגשתי".
על פגישות בין מוזס לנתניהו ב-2013 אמר: "ביום הבחירות שרה התקשרה נסערת ואמרה: 'חברים שלך כולם מצביעים בנט', אמרתי לאשתי 'איזו שיחה הזויה'. כמה ימים אחר כך באתי לנתניהו לבלפור, כשהוא היה במלאכת הקמת הקואליציה והיה מאוד במצוקה. הוא רצה את יחימוביץ', והיה צריך את לפיד ובנט וחשש שש"ס לא יקבלו את זה. נתניהו שאל אם אוכל לעזור לו עם אלי ישי. לא הכרתי אותו. למחרת בעיתון שאלתי את נוני, 'אתה מכיר את ישי? אתה רוצה לעזור?'. הוא אמר 'בסדר, אבל אני לא רוצה שידלוף אם אני אעזור'. הבקשה הייתה שיהיה מפגש נוני וביבי, בלי עוזרים וצוות. נקבעה פגישה, הסעתי את נוני מהבית לביבי. נוני הביע ספקנות לגבי ביבי. ונכנסנו, התחלנו לדבר.
"מטרת הפגישה הייתה מצוקה עם אלי ישי. ראש הממשלה התלונן על תקשורת לא הוגנת, מוזס התלונן על תחרות לא הוגנת. רציתי שפשוט ידברו. ראיתי את טובת הדמוקרטיה והעיתונות הישראלית, כמה שזה נשמע פלצני. ישבנו במרפסת בבלפור והתחלנו לדבר על עניינים, הוא ביקש עזרה עם אלי ישי ודיבר על ריבלין. שיחה פוליטית". לבקשת נתניהו, כך תיאר העד, איכנולד יצא החוצה, והשניים ישבו בלעדיו 20 עד 40 דקות.
הוא הדגיש לגבי הפגישה: "נוני היה מוכן לסייע בהקמת קואליציה. זה היה לטובת המדינה, עם ישראל, ללא תמורה, לא הייתה התניה. הוא חשב שביבי יהיה ראש ממשלה טוב. אבל בעיית 'ישראל היום' הייתה הפיל בחדר".

נתניהו התלונן על "ידיעות"

על פגישה נוספת סיפר איכנולד: "נתניהו החליט להכניס את לפיד, שלא הסכים בלי בנט. גם כאן נתניהו היה במצוקה, ושוב שאל אותי 'אפשר לעזור לו?', ושוב הבאתי את נוני. הוא חשב שנוני יכול לדאוג להכול. הם נפגשו ואני ישבתי בחוץ. לא זוכר עוד פגישות שלי עם שניהם. אם נוני אמר שהיו יותר אז היו. נפגשתי לבד עם ביבי עוד כמה פעמים".
בתום הפגישה סיפר: "בדרך חזרה נוני אמר שהוא מאוד ספקן בכללי ביחס לביבי". לדבריו, "נוני אמר שהוא רוצה תחרות הוגנת, שייקחו כסף על 'ישראל היום', שייקחו כסף בסופ"ש - אין מודל כזה בעולם". התובעת: "אמרת בחקירה שלדעתך בין היתר דיברו על 'ישראל היום' בפגישה", ואיכנולד אישר.
לדבריו, "כחודש וחצי אחרי הפגישות נוני אמר לי 'מה הוא (נתניהו) חושב לעצמו, אני יכול להתערב בסימה קדמון? בשיפר?'. פעם אחת סיפרתי לביבי שאני בלונדון, והוא אומר לי - אולי תיפגש עם אדלסון? הלכתי לנוני וסיפרתי, הוא אמר לי 'לא. בשום פנים ואופן. שיקיים מה שהבטיח'. לא נפגשתי עם שלדון".
3 צפייה בגלריה
נתניהו ויו"ר ש"ס לשעבר אלי ישי. עמד במרכז אחת הפגישות
נתניהו ויו"ר ש"ס לשעבר אלי ישי. עמד במרכז אחת הפגישות
נתניהו ויו"ר ש"ס לשעבר אלי ישי. עמד במרכז אחת הפגישות
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
איכנולד סיפר על כמה מקרים שבהם נתניהו התלונן בפניו על 'ידיעות', והוא פנה ביוזמתו למוזס, שפעם אחת חזר אליו ואמר שהנושא טופל ובפעם אחרת דאג לפרסם התנצלות. על תלונת נתניהו לגבי ידיעה על שרה, נוני ענה לדבריו "שמה הוא יכול לעשות בכלל? מי שמכיר עיתונות יודע שהוא לא יכול למנוע את זה". הוא סיפר שלא ידע על מפגשים ב-2014 בין השניים.
בחקירה הנגדית של הסנגורית של מוזס, עו"ד נוית נגב שמייצגת אותו יחד עם עו"ד איריס ניב-סבאג, אמר איכנולד: "נוני אדם דיסקרטי מאוד, מאוד". לכן, פגישה דיסקרטית עם נתניהו היא "טבעית ונכונה גם עבור נתניהו".
הוא אישר שאת נושא "ישראל היום" הוא העלה בפני נתניהו, ושנכון שנתניהו יידרש לו כמו כל עוול אחר. לדבריו, "נוני לא דיבר על סגירת 'ישראל היום'". הוא אישר שמוזס אמר באופן כללי על נתניהו שהוא "שקרן".
3 צפייה בגלריה
ורכות הדין נוית נגב ואיריס ניב-סבאג
ורכות הדין נוית נגב ואיריס ניב-סבאג
עורכות הדין נוית נגב ואיריס ניב-סבאג
(צילום: ישראל סאן, עמית מגל)
על העיתון: "המחשבה שמי שעומד בראש המערכת יכול לשנות כתבות ולהורות על כך זה כמעט מחשבה מופרכת. לא דבר שאני מכיר מהיומיום. העיתונאים והפרשנים כותבים את דעתם, וברור שאין הנחיה של מוזס לתקוף את נתניהו".
על קשרי עורך-ראש ממשלה אמר איכנולד שזה טבעי: "תמיד יש שיח מתמיד בין פוליטיקאים ומקבלי החלטות. לאורך השנים העורכים היו בקשר בלתי אמצעי, ישיר, הדוק עם ראשי הממשלה. נוני מעולם לא התערב לי 40 שנה. אריה דרעי למשל כתב ספר אצלנו, וכתב גם על התנהלות 'ידיעות אחרונות'. נוני לא התערב והספר יצא".