"המסר שלנו לחברים בישראל: אנו עומדים לצידכם, ללא התנצלות". חמישה סנאטורים רפובליקנים וחמישה סנאטורים דמוקרטים הגיעו לביקור הזדהות בישראל, ונפגשו בין היתר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, עם יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, עם השרים יואב גלנט ובני גנץ ועם נציגי משפחות החטופים בידי חמאס. "10% מהסנאט בארה"ב בישראל כי אכפת לנו", אמר הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם.
במסיבת עיתונאים שנערכה במלון קפינסקי בתל אביב, אמר עוד גרהאם: "אני בא לפה כי אני אוהב את ישראל. אני לא שונא את הפלסטינים, אני שונא את חמאס. אני יודע את ההבדל. צריך לקחת את הזוועה ולעשות את העולם טוב יותר. ראיתי היום דברים שלא חשבתי שייתכנו ב-2023. רמת ההתנהגות הברברית היא מעבר ליכולת שלי להסביר אותה, הפירוש של חמאס באנגלית זה דאעש. ראיתי הרבה בעולם, אבל מעולם לא ראיתי דבר כזה בחיי.
3 צפייה בגלריה
לינדזי גרהאם בביקור בישראל
לינדזי גרהאם בביקור בישראל
הסנאטורים האמריקנים בישראל
הכותרת
בין ישראל, איראן והפלסטינים: הדילמה של מדינות ערב
30:45
"זה צריך להסתיים בכך שישראל תשגשג, תשרוד. חמאס יושמד ולעם הפלסטיני יהיו חיים טובים. כך זה חייב להסתיים. אנחנו כאן כדי לתת לישראל את מה שהיא צריכה לעשות, את העבודה, להשמיד את הנאצים המודרניים: חמאס. אנו כאן לומר לאיראן: אנחנו מסתכלים עליכם, אם המלחמה הזו תתרחב, היא תגיע לחצר האחורית שלך. לא יהיו שתי חזיתות אלא שלוש".
הסנאטור הוותיק הוסיף: "יש ניסיון לשחרר את חיזבאללה נגד המדינה היהודית להשמידה. האשמה תהיה איראן. אם ישחטו את החטופים - אני אראה באיראן אחראית כי היא יכלה לעצור את זה. 90% מהמימון, האימון והציוד מגיע מהאייתוללות. אני בא לכאן כדי לומר - אמריקה תהיה איתכם. אני בא כדי שהעולם הערבי יידע: להשמיד את חמאס לא נתון למשא למתן.
"לא תשכנעו אותי שזה לא נוגע לפיוס בין סעודיה לישראל. האיראנים באמצעות הפרוקסי שלהם חמאס שחררו את הגיהינום נגד ישראל. תפסיקו את המצעד לעבר מזרח תיכון טוב יותר. היעד שלי שהם ייכשלו, שאיראן תיכשל. ישראל חייבת להשמיד את חמאס".
בתשובה לשאלה בסוגיית החטופים, אמר גרהאם: "הם צריכים לשחרר את החטופים מיד. הם יחזיקו אותם מעל הראש של ישראל והאנושות. הם לא ישחררו אותם עד שטהרן תרגיש את הלחץ. אני אומר לאיראן: תפסיקו, אתם מממנים טרור. יש לכם דם אמריקני על הידיים שלכם. העצה שלי לכוחות הביטחון - תעשו מה שאתם צריכים ושאלת החטופים לא צריכה להיות מופנית אליי או לישראל – אלא לטרוריסטים. באתי לתת קול לכאן שיש הסכמה דו-מפלגתית שהסלמה של הסכסוך לא צריכה להתרחש".
3 צפייה בגלריה
לינדזי גרהאם בביקור בישראל
לינדזי גרהאם בביקור בישראל
"הסכמה דו-מפלגתית"
הסנאטור הדמוקרטי בן קרדין אמר: "אנחנו כאן בגלל שאנחנו המומים, זועמים. ראינו את הפעולות הברבריות של חמאס, משהו שחשבנו שלעולם לא נראה, וכאן בישראל הייתה לנו הזדמנות לראות את זה בווידאו והתמונות והפרצופים. ילדים קטנים. לא ייאמן שזה קרה. לישראל יש את הגב שלנו, ניתן לישראל כל מה שהיא צריכה כדי להגן על עצמה. אנו תומכים במאמצים שלה להשמיד את חמאס. הפשעים הברבריים בוצעו נגד ישראל והקורבנות, אבל אלה פשעים נגד האנושות. כולנו מעורבים בזה.
"אסור שחמאס יוכל שוב לעשות נזק כזה לאף אחד, זה באינטרס של כולנו. אנחנו מאוחדים והלב שלנו כואב. בסופו של יום חייבים להשמיד את חמאס. צריכים לזכור את האנשים החפים מפשע שנקלעו למלחמה הזאת. אנו שמחים לראות שסיוע הומניטרי הצליח להיכנס ומעודדים אזורים בטוחים שאלה שמנסים לברוח מחמאס יוכלו להגיע למקום מבטחים".
3 צפייה בגלריה
סוזן קולינס
סוזן קולינס
סוזן קולינס עם תמונתה של אביגיל עידן
הסנאטורית סוזן קולינס הניפה את תמונתה של אביגיל עידן בת ה-3 שנחטפה לעזה. הוריה - צלם ynet ו"ידיעות אחרונות" רועי עידן וסמדר - נרצחו על-ידי מחבלי חמאס בקיבוץ כפר עזה. "לפני שיצאתי למסע פגשתי כמה משפחות של חטופים וגם היום פגשתי פגשתי משפחות של חטופים. אני לא יכולה להפסיק לחשוב על אביגיל", אמרה קולינס בקול שבור. "אחיה בגיל 6 ו-9 התחבאו 14 שעות בארון כדי להימלט מחמאס. אמה נרצחה ואביה נרצח כשניסה להבריח את אביגיל משם. איזה זוג של אנשים מבצעים זוועות כאלה? צריך לתמוך בישראל בדרכה לחסל את חמאס".
הסנאטור היהודי הדמוקרטי ריצ'רד בלומנטל אמר: "מעולם לא ראיתי קבוצת סנאטורים כל כך נרגשת ממה שראתה. לא ראיתי קבוצה של סנאטורים כל כך נלהבת מכל עניין והיום זה העניין של ישראל מגנה על עצמה, לא במלחמה נגד פלסטינים, אלא נגד ארגון טרור, שמבצע רצח עם. חמאס לא רק שונא את העם היהודי כמוני, הוא רוצה להרוג אותנו. כל אחד מאיתנו. נקודה. העולם לא יכול לסבול רצח עם כזה.
"אבי בא לאמריקה לברוח מגרמניה, היום אחד האחיינים שלי בחזית בצה"ל. כשפגשנו את משפחות החטופים ראיתי בכל אחד מהם את המשפחה שלי. הם אמריקנים שמקדישים את עצמם לחירות וערכי אמריקה. בצער ובפחד שלהם הם יכולים לאחד את אמריקה. בימים שלפנינו הקשרים בין ישראל לארה"ב ייבחנו שוב – כפי שהיה בעבר והם יוכחו כבלתי ניתנים לערעור".
הסנאטורית קייטי בריט מהמפלגה הרפובליקנית דמעה בזמן נאומה. "הגענו לכאן מאוחדים כאמריקנים, עומדים כתף אל כתף עם ישראל", אמרה בריט. "כשנכנסו לחדר היום ודיברנו עם המשפחות של החטופים, הקשבתי כאמא, כאישה, כבת וכאחות. לחשוב מה המשפחות האלה עוברות, לחשוב מה כל אחד מהחטופים עובר. זה בלתי נסבל. שמענו את הסיפורים על אובדן החיים. ילדים היו צריכים לראות ילדיהם נרצחים, הורים ראו את ילדיהם נשרפים למוות, נשים נאנסו. ראשיהם של ילדים נערפו. זה מזעזע, זה רוע צרוף.
"אל תטעו, אני מאמינה שכל בני הדתות יכולים לחיות בשלום ושגשוג, אבל לא מאמינה שהטוב יכול להתקיים עם הרע. וכאשר הרוע מרים את ראשו, צריכים להסתכל לו בעיניים ולהביס אותו. חמאס הוא רוע צרוף. לישראל יש כל זכות להגן על עצמה ולא רק הזכות - יש לה את החובה לילדים שלה, ולילדי הילדים שלה. יש לה חובה לאוהבי השלום הזה. אנו רוצים שחמאס יושמד והשלום יושב".