2 צפייה בגלריה
בית חולים הדסה עין כרם ירושלים
בית חולים הדסה עין כרם ירושלים
בית החולים הדסה עין כרם. גזענות במוקד שירות הרפואה הפרטית
(צילום: AFP)
זלזול בפונים מהמגזר הערבי וגזענות כלפי עובדים: עובדת במוקד זימון התורים של שירות הרפואה הפרטית שמופעל בבית החולים הדסה בירושלים נחשפה לשיח גזעני כלפי עובדים ולקוחות מהמגזר הערבי. אחרי שהעירה על כך היא זכתה לתגובות ארסיות שהובילה להתפטרותה.
שלי גרנות החלה לעבוד לאחרונה כמוקדנית במוקד זימון התורים ומהר מאוד נחשפה לשיח גזעני חריף. באחד המקרים המוקדן שקיבל את השיחה ניסה להעביר את הלקוח למתורגמן לשפה הערבית, אך נתקל בקשיים טכניים והשיחה התנתקה. כשפנה לאחראית המשמרת הוא נענה: "תנתק – גם ככה הוא ערבי".
אחראית המשמרת מככבת לא מעט במקרי הגזענות במוקד זימון התורים. לטענת גרנות, באחד הערבים האחראית פנתה לאחת מהעובדות לאחר שמוקדן ערבי קם מהעמדה ואמרה לה: "תחטאי תחטאי ישב פה ערבי".
2 צפייה בגלריה
בית חולים הדסה עין כרם ירושלים
בית חולים הדסה עין כרם ירושלים
הדסה עין כרם. "תנתק, גם ככה הוא ערבי"
(צילום: AFP)
באירוע נוסף שלו הייתה עדה גרנות במהלך עבודתה כינתה אחראית המשמרת לקוחות שנדרשה לשנות להם את מועד התור "ערבושים". במקרה אחר, מוקדנית שקיבלה שיחה ממטופל שאובחן כבעל גידול סרטני במוח שאלה את האחראית איזה רופא יתאים לטפל בו. האחראית ענתה לה והוסיפה "זה בסדר, הוא ערבי".
אחרי שהייתה עדה למספר אירועי גזענות פנתה גרנות לאחראית המשמרת וביקשה להפסיק את השיח הפוגעני והגזעני. בתגובה היא החלה לשמוע את האחראית ומוקדנים נוספים מסננים לעברה "תיזהרו, ארגון זכויות אדם כאן", "תחזרי למקום שבאת ממנו", "את לא רצויה פה". בעקבות ההתייחסות הזאת היא נאלצה לדבריה להתפטר.
בחודש שעבר היא פנתה אל המרכז לנפגעי גזענות במרכז הרפורמי לדת ומדינה, שפנה להנהלת בית החולים בבקשה לברר בירור מעמיק ומקיף ביחס לאירועים שפורטו, ולפעול נגד האחראים להם.
מהמרכז הרפואי הדסה נמסר בתגובה: "כל המטופלים זוכים ליחס שווה והגון על ידי צוותינו, המלווה בהמון אמפתיה ומסירות, בסיוע מתורגמנים ונציגי נגישות. למרות שלא עלו כל תלונות ועדויות להתנהגות גזענית על ידי עובדים נוספים או מטופלים, בחרו מנהלות המוקד לבצע בירור מעמיק על ידי מספר גורמים בכירים בהדסה, בהם הממונה הישירה על המוקד ומנהלת האגף.
במרכז הרפואי הדסה קיימים נהלי טיפול אחידים ושוויוניים כלפי מבקריו ומטופליו ואין להעלות על הדעת כי מי מאנשי מוקדי השירות ינהג בגזענות או ינחה אחרים לנהוג כך. מקומו של אדם כזה לא יהיה איתנו".
עו"ד אורי נרוב מהמרכז לנפגעי גזענות מיסודו של המרכז הרפורמי לדת ומדינה: "אווירת עבודה רוויית גזענות המופנית הן כלפי עובדים והן כלפי לקוחות ערבים היא חמורה ופסולה ועל מעסיק לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותו כדי למגרה מן היסוד תוך עמידה על החובה להתנהל באופן שוויוני ומכבד כלפי כולם".