דברים יוצאי דופן של נשיא המדינה, באירוע לרגל יום המודעות לפרשת היעלמותם של ילדי תימן, המזרח והבלקן. באירוע, שהתקיים הערב (שלישי) לראשונה בבית הנשיא, אמר יצחק הרצוג: "ברור לי שהיו מערכות שהכשל בהן היה גדול, ושהיו בתוכן אנשים שכשלו ופעלו בין במזיד ובין ברשלנות ובאטימות".
יום המודעות לפרשה העגומה מצוין על ידי המשפחות ועמותת עמר"ם זה השנה התשיעית, ביום פטירתו של הרב עוזי משולם שנאבק להעלאת הפרשה לסדר היום הציבורי ולהכרה בעוול שנעשה לדבריו לקורבנות. הנשיא הרצוג אירח במעונו את נציגי העמותה, לצד משפחות שאיבדו ילדים.
4 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג
יצחק הרצוג
הנשיא הרצוג
(צילום: גיל יוחנן)
4 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג והמשפחות
יצחק הרצוג והמשפחות
הרצוג ובני המשפחות
(צילום: קובי גדעון / לע״מ)
"בליבה של החברה הישראלית פעור פצע שותת-דם ומכאיב, מתסכל ומייסר מאין כמותו", אמר הרצוג בתחילת דבריו. "סימני השאלה הרבים, המלווים את הפצע הפתוח הזה, מוסיפים להעמיק את הכאב, גם בחלוף עשרות שנים. זהו פצע של פרשה חמורה ומטרידה, שהעיסוק בה מלווה אותי, כאיש ציבור, זה שנים רבות. פרשת היעלמותם של פעוטות מקרב משפחות עולי תימן, המזרח והבלקן - היא מהאירועים הקשים והכואבים שחוותה החברה הישראלית".
"נסו לדמיין את המחזה המבעית: את האם הניגשת לעריסת תינוקה הרך, ומגלה לתדהמתה כי היא ריקה. שמודיעים לה שהוא מת בלילה ונקבר כבר, והיא שבורת לב ומבולבלת ואין לה למי לפנות, ואין לה מנחם. דמיינו את חייהם של ילדים וילדות, שכבר התבגרו עם השנים, אשר גדלים כל העת בצל הגעגוע אל האח, אל האחות, שהיו ונעלמו כאילו בלעה אותם האדמה.
"הילדים והילדות של אז נעלמו למשפחתם כלא היו והותירו חלל עמוק בלב יקיריהם. רובם המכריע של הוריהם, שחיו את חייהם בגעגוע שאין לו קץ, הלכו לעולמם בטרם באה התעלומה על פתרונה. אחיהם ואחיותיהם, ולצידם בני משפחותיהם, נותרו לשאת את זעקתם", אמר לנוכחים. "אך הם אינם לבדם. המעמד שמתקיים כאן היום, והצעת החוק הקורמת עור וגידים, שנדונה אתמול, הם ביטוי חשוב למחויבות ולאחריות של כולנו, ושל מדינת ישראל בראש ובראשונה, להזכיר את הפרשה הכואבת, להכיר בה, לרדת לשורשיה ולסייע לבני המשפחות.
4 צפייה בגלריה
פתיחה ראשונה של של קבר קטין יוצא תימן - התינוק עוזיאל חורי
פתיחה ראשונה של של קבר קטין יוצא תימן - התינוק עוזיאל חורי
פתיחת קברו של התינוק עוזיאל חורי
(צילום: יריב כץ)
"ברור לי כי הפצע עודנו פתוח, וכי עלינו להמשיך ולרדת לשורש הפרשה ולחקר האמת, ולעשות כל שביכולתנו על מנת לתת מזור, על מנת להביא לריפוי", הוסיף הנשיא. "זאת הסיבה שבעטיה, כאשר כיהנתי כחבר הכנסת וכראש האופוזיציה, פעלתי מתוך הבנה ברורה שאנו מחויבים לחקור לעומק את הפרשה, לפתוח את הארכיונים במלואם, להפוך כל אבן, ולנסות לדלות כל פרט בפרשה, לתעד ולהנציח אותה. היה לי ברור כי זהו המעט שביכולתנו לעשות למען המשפחות".
"בל יטעה איש: גם בקרב בני הדור השני והשלישי, הפצע הזה אינו מגליד", אמר הנשיא בתום דבריו. "וגם אם אין בכוחי לקבוע מסמרות, ברור לי שהיו מערכות שהכשל בהן היה גדול, ושהיו בתוכן אנשים שכשלו ופעלו בין במזיד ובין ברשלנות ובאטימות. אני מקווה שגם בחלוף עשרות בשנים יידעו מערכות אלה להביט בעובדות ביושר וללא משוא פנים ולהביאן בפני הציבור".
ח״כ נעמה לזימי (העבודה), יוזמת האירוע, אמרה: "היום עשינו צעד עצום בדרך לתיקון העוול שנעשה למשפחות חטופי תימן המזרח והבלקן. לפני פחות משנה פניתי לנשיא המדינה, שפעל בנושא חשיפת הפרשה עוד כשהיה בכנסת, במטרה לקדם איתו את הנושא. ביחד החלטנו לקיים את האירוע ההיסטורי הזה ביום המודעות לפרשה, בו לראשונה נשיא המדינה מכיר באירועים שהתרחשו כאן. הדרך לתיקון, לריפוי ולצדק עדיין ארוכה, אבל אני מבטיחה שלא אפסיק להיאבק עד להכרה, צדק וריפוי".
בחודש שעבר נפתח לראשונה תחת החוק החדש קבר בפרשת ילדי תימן, קברו של התינוק עוזיאל חורי. אבל משפחתו נחלה אכזבה מרה, כאשר לאחר שנים של המתנה ותהיות בנוגע לגורל בנה, התגלה עם חפירת קברו כי הוא מכיל את שרידיו של ילד נוסף, דבר שחייב עצירה של החפירה וחזרה לבית המשפט לדיונים נוספים. תשעת הקברים הבאים שייפתחו נמצאים בבית העלמין סגולה ובתל אביב. התשעה ייפתחו בעקבות תשע פסיקות נפרדות של בית המשפט.